'Inbound marketing' is als sinds het prille begin een krachtige tool voor ondernemers en marketeers die sterkere relaties met hun prospects willen opbouwen, en die willen omzetten in trouwe klanten.
Inbound marketing staat bekend als een techniek om klanten aan te trekken middels SEO (search engine optimization), content marketing en social media. De slimme marketing aanpak biedt grote kansen voor eventpromotie.
Volgens inbound marketingbedrijf Hubspot, kent de inbound-methode vier fasen. De eerste fase is om mensen en bezoekers aan te trekken door middel van blogging, content-strategie en social media. De tweede is om deze bezoekers om te zetten tot leads, wat je kunt doen door middel van opt-in-formulieren, bijeenkomsten, ... De derde fase is om 'toe te slaan', en je leads om te zetten tot echte klanten of bezoekers van je evenement. Je kan dit bereiken door middel van pipeline-management, het onderhouden van leads, nieuwsbrieven, ... In de vierde en laatste fase haal je je bezoekers over de brug en maak je ze promoters van je merk (of evenement).
Alhoewel deze strategie meer tijd, moeite en toewijding kost dan gewoon betalen voor Facebook-advertenties over het evenement, kunnen de resultaten (mits goed uitgevoerd) je stoutste verwachtingen overtreffen. Om je te helpen een aantal inbound marketingtechnieken in te zetten bij het promoten van je evenement, hebben we een aantal stappen die je kunt volgen:
Stap 1. Genereer en publiceer sterk gerichte en waardevolle content
Voordat je een evenement plant, moet je je publiek kennen. Dat betekent dat je je doelgroep en het profiel van je potentiële bezoeker moet vaststellen. Wie zijn zij? Wat voor problemen zitten ze mee? Hoe zullen jouw evenement en content nuttig voor ze zijn? Beantwoord deze vragen en begin dan met het creëren en publiceren van content die strookt met de interesses van je doelgroep. Dit is de enige manier om echt je waarde te laten zien en interessant te worden voor je potentiële bezoekers.
Stap 2. Schrijf voor je doelgroep, maar vergeet Google niet
Als je je event wilt promoten middels inbound marketing, moet je beginnen lang voordat het planningsproces begint. Dit zal Google genoeg tijd bieden om je site te ranken en hem op de juiste plek te zetten. Als je de website en blog van je evenement aan het maken bent, kijk dan eens welke zoektermen je doelgroep gebruikt, gebruik dan die seed of long-tail keywords in de teksten die je produceert en publiceert. Hiermee bereik je een hogere SEO en maak je je content vindbaar, waardoor je je kansen om gevonden te worden vergroot.
Stap 3. Verbeter de kwaliteit van je content
Er is geen exacte formule voor het creëren van viral content, maar er zijn wel een aantal goede technieken die je kan gebruiken. Het kan bijvoorbeeld verstandig zijn om lange blogposts te schrijven, aangezien dit soort content meer traffic krijgt. Zorg dat je bruikbare tips biedt die gemakkelijk toe te passen zijn en die een duidelijke call-to-action geven. Verdeel je blogpost in kopjes om je lezers de content gemakkelijk te laten begrijpen. Je kan ook afbeeldingen of infographics gebruiken om een aantal van je concepten of stappen nog beter uit te leggen.
Stap 4. Stel de communicatiemethoden van je content vast
Hoewel SEO een goede strategie is om te zorgen dat mensen je content gemakkelijker kunnen vinden, kun je er niet volledig op berusten. Je moet ook op actieve wijze je site promoten of bloggen op verschillende online platforms. Daarom moet je erachter komen waar je doelgroep zich online ophoudt.
Is het een LinkedIn-publiek? Of zitten ze hoofdzakelijk op Facebook? Zoek naar interessegroepen op verschillende platforms, leg contact met de mensen daar, help hun vragen op te lossen en plaats zo nu en dan een link naar jouw content (alleen in gevallen waar het werkelijk nuttig voor de groepsleden is, anders kan het als spam gezien worden). Ga op actieve wijze bezig met het promoten van je content. Door dat te doen vergroot je het organisch verkeer naar je website en zet je het beeld van jouw evenement neer op digitale platforms, waardoor je vervolgens een groter publiek bereikt.
Stap 5. Verstevig de band met influencers in je sector
Een andere manier om je content te promoten is door relaties op te bouwen met influencers uit je sector (afhankelijk van je vakgebied). Je kan echter deze mensen niet zomaar vragen om de link naar jouw artikel of site te re-posten. Je moet manieren vinden om waarde toe te voegen voor hun inspanningen. Je zou ze bijvoorbeeld kunnen noemen in je posts of ze vragen om een interview, of zelfs de mogelijkheid bieden om te spreken op jouw evenement.
Call-to-action
Als je besluit inbound marketing te gebruiken om je volgende evenement te promoten, onthoud dan dat je deze strategie lang vóór het daadwerkelijke plannen moet gaan inzetten. Op die manier creëer je werkelijk nuttige content, win je organisch verkeer, bereik je influencers uit je sector en genereer je goede leads die vervolgens je eventbezoekers zullen worden.