Influencers... Wie zijn ze? Waar vind je ze?

Wat is Influencer Marketing? En wat kan jij ermee? Ik vraag het aan Carole Lamarque, die een boek over Influencers schreef.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Patrick Kalonji [Pat2Events & DJLapino]
Patrick Kalonji [Pat2Events & DJLapino]
New|2019-01-18 - 04:23u

Ik zoek tips voor de toekomst

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Wat is Influencer Marketing? En wat kan jij ermee? Ik vraag het aan Carole Lamarque, die een boek over Influencers schreef.

 

Dag Carole. Welkom in de studio.

 

Dankuwel om me te ontvangen.

 

Je hebt een boek geschreven?

 

Ja.

 

Influencers. Influencer marketing, wat is dat precies?

 

Influencer marketing is een nieuwe vorm van marketing. Wij noemen dat innovatieve marketing. Innovatieve marketing, omdat er inderdaad nog weinig over geweten is. Dat het pionieren is voor heel veel mensen en, omdat het pionierswerk is, was er plaats voor een handleiding.

 

Wat is voor jou een influencer?

 

Een influencer is eigenlijk een individu. We spreken hier niet over bedrijven, we spreken hier echt over mensen. Mensen die eigenlijk impact hebben op hun community, op hun fanbase. Op een groep mensen waarmee zij een goede interactie kunnen hebben. Dus influencers zijn echt mensen die een aanhang hebben en wanneer zij iets zeggen, hebben zij ook effectief impact op die groep.

 

Bijvoorbeeld zo een You Tube-ster die videootjes maakt.

 

Bijvoorbeeld. Zowel op You Tube als op alle andere sociale media: Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram,… dus alles sociale media passeren de revue.

 

Is het altijd gelinkt aan sociale media, of kan het ook gewoon iemand zijn die op een analoge manier die invloed heeft?

 

Ja, daar is het toch wel echt voor bedoeld, of is het eigenlijk ontstaan. De sociale media hebben het eigenlijk visueel gemaakt, maar invloed is invloed. En liefst in het echte leven. Dus dat is toch wel de norm.

 

Ok, nu, ik kan me voorstellen als marketeer dat het ontzettend interessant is als je zo iemand voor je kar kan spannen, maar in eerste instantie, hoe vind je die mensen?

 

Wel, het vinden gebeurt op verschillende manieren. Onze visie is dat je het analytisch moet doen. Je moet echt gaan kijken naar het totaalbeeld van alle mensen die een invloed kunnen hebben op uw bedrijf. Dus je hebt te veel bedrijven vandaag die zelfs niet weten wie dat er een invloed kan hebben op de resultaten van een bedrijf. Er zijn anders landen genoeg die gemerkt hebben, of bedrijven die schandalen hebben meegemaakt, die dan verspreid worden door sociale media. Dat is eigenlijk jammer. Het is veel beter om eerst in kaart te brengen wie er allemaal invloed kan hebben, zodat als er zich iets voordoet, positief of negatief, dat je tenminste weet wat je kan doen. Toen de Samsungs in brand schoten, had het wel handig geweest om een lijst te hebben van mensen die positief of negatief invloed kunnen hebben op die crisissituatie.

 

Maar, invloed kan hebben, dat gaat dan over pers, klanten, dat soort mensen, of vergeet ik nu doelgroepen?

 

Ja, inderdaad invloed op alle doelgroepen of alle stakeholders van een bedrijf en ook vooral de invloed op het eindresultaat, op het kwartaalresultaat dat een bedrijf graag zou willen halen.

 

En wat zijn dan de grootste voor- en aandelen van influencer marketing? Want ik denk dat het de twee heeft, hé?

 

Ja, het heeft een set voordelen, maar ik zal misschien met de nadelen beginnen?

 

OK.

 

De nadelen zijn vooral dat het vrij intensief is. Want je moet authentiek een boodschap verspreiden, dus neemt dat iets meer tijd dan een boodschap in elkaar steken en ze dan verspreiden, zoals klassieke media of klassieke advertenties gemaakt worden. Dus het is tijdrovend. Het vraagt ook co-creatie met de influencers. Dat voelt nu nog een beetje ongemakkelijk aan.

 

Dat betekent ook een stuk loslaten van de boodschap.

 

Ja, inderdaad.

 

Dat is moeilijk voor heel wat marketeers, hé?

 

Dat is heel moeilijk. Dus co-creatie betekent tegelijkertijd ook verlies van controle over de boodschap, terwijl de marketeers sinds de jaren 50, laat ons zeggen, eigenlijk volledig in controle geweest zijn. Dus de laatste 10 jaar is dat aan het evolueren, zoals iedereen weet, maar je moet ook de boodschap leren afgeven als een kleine baby aan iemand anders. En je gaat dan samen bepalen hoe dat kindje aangekleed wordt vanaf nu. Dat is moeilijk voor veel marketeers.

 

Maar er zijn dan ook heel wat voordelen, want anders zou je dat niet doen, natuurlijk.

 

De voordelen zijn de authenticiteit van de boodschap. Als iemand effectief fan is van uw merk, dan is dat heel fijn dat die dat verspreidt bij zoveel mogelijk mensen. Dus influencers kunnen positief zijn. Vaak worden dat dan ambassadeurs genoemd. Het punt is dat je influencer bent of je nu positief, neutraal of negatief bent en dat is al iets moeilijker voor een bedrijf om daar aan te wennen en om daar mee om te gaan, maar de huidige situatie, dus de druk op de traditionele media is groot. Heel veel jonge mensen kijken gewoon al veel minder naar TV. Zij kijken inderdaad eerder naar het internet dan naar klassieke lineaire TV. Mensen willen zelf kiezen wanneer dat ze boodschappen ontvangen. En dat maakt dus dat er een druk is op de traditionele media en dat co-creëren, samenwerken met mensen veel meer de authentieke boodschap kan overbrengen.

 

Maar hoe ga je dan met zo een influencer om? Doen die dat gratis? Of ga je die ook betalen? En als je ze dan betaalt en als je ze dan betaalt, hoe zorg je dan dat het authentiek blijft?

 

Ja, ik heb zo een beetje het idee, of het advies voor mijn klanten, want je leest heel veel over hoe het gebeurt. PewDiePies en de grote namen in de influencer marketing, maar dat zijn Amerikaanse normen. We moeten eigenlijk de vertaling maken naar de lokale markt, naar de Belgische en Nederlandse markt, naar de Benelux-omgeving en die is toch nog gelukkig anders. Die is authentieker, denk ik, en het is aan ons, aan de sector, marketeers én influencers om dat zo te houden. Dus natuurlijk als je iets doet en dat je inspanningen levert voor iemand, is dat niet ongebruikelijk om betaald te worden. Als er inspanningen zijn. Als jij veel creatie doet, een heel verhaal, een heel script schrijft, een hele montage, een heel creatief concept, authentiek kunt brengen en daar een week mee bezig bent, lijkt me dat ook normaal dat je daar een centje voor betaalt. Zoals als jij mij komt helpen met mijn verhuis en ik geef u daarna een goede fles wijn, heb ik u ook niet omgekocht. En ik ga die fles wijn misschien nog aanpassen aan waar jij van houdt, enzovoort. Dus het is eerder een relatie en het lijkt mij vreemd om relaties te beginnen met betalen, behalve als het effectief een werkgever-werknemersituatie is, maar dan beland je eigenlijk terug in de traditionele media. Dus influencers geven u veel meer mogelijkheden om een relatie op te bouwen en dat kan zijn met geld, maar dat kan ook zijn met het uitwisselen van content, het uitwisselen van gelegenheden: kan jij komen naar mijn event, kan jij kijken achter de schermen, kan jij komen praten met mijn CEO? Er zijn veel meer zaken die influencers…

 

Een aantal exclusieve dingen geven?

 

Ja, absoluut.

 

Ja, wat is voor jou het moeilijkste aan influencer marketing?

 

Ik denk het moeilijkste is het wennen aan die nieuwe vorm van communicatie. Ik denk dat dat voor de meeste bedrijven moeilijk is. Aan de ene zijde heb je de bedrijven die die controle moeilijk kunnen loslaten en ik denk dat dat voor hen een nadeel in zich is. Aan de influencerskant denk ik dat zij ook beter kunnen begrijpen wat een bedrijf belangrijk vindt. Zij starten vanuit een creatieve invalshoek, vanuit een passie voor producten of voor services of wat dan ook. Maar zij moeten ook de brug leren leggen naar bedrijven als zij graag die richting willen uitgaan. Als zij eigenlijk heel journalistiek, heel onafhankelijk willen zijn, moeten zij misschien geen bruggen leggen. Maar er zijn heel veel influencers die eigenlijk graag daar meer dan een hobby van willen maken en dan moeten zij eigenlijk ook hun doelgroep begrijpen.

 

Ja ja, natuurlijk.

 

Die doelstellingen leren begrijpen en dan kunnen zij heel goed samenwerken, volgens mij.

 

We hebben heel veel kijkers die ook evenementen plannen, vandaar ook onze naam Eventplanner. Als marketeer als je een evenement organiseert, is er dan een link met die influencers?

 

Absoluut?

 

Hoe kan je die gaan inzetten?

 

Dat wordt nog te vaak vergeten. Als je een evenement hebt en hebt -laat ons zeggen hypothetisch- 200 mensen op bezoek, dan lopen daar zeker influencers bij binnen uw sector. Dus je kan die waarschijnlijk opsporen door te kijken wat er over uw merkt gezegd wordt tijdens, voor of na events. Ik denk dat dat al zeker een goede zaak is. En dan ben je punctueel goed bezig. Maar ik denk dat je ook voor uw bedrijf heel de set, een 100-tal waarschijnlijk, influencers voor uw sector in kaart moet brengen vooraf.

 

En die misschien gaan uitnodigen dan?

 

En dan die gaan uitnodigen. Dus niet zo reactief zijn, maar effectief in kaart gaan brengen, de analyse doen -dat is wat wij graag doen voor onze klanten natuurlijk- heel het marktonderzoek van wie heeft er invloed op mijn event of, breder, mijn sector en ter gelegenheid van een event nodig ik die mensen uit, zowel fysiek als virtueel. Je kan ze natuurlijk gewoon laten weten dat uw evenement plaatsvindt en hen eventueel een aantal zaken op voorhand meegeven waardoor dat zij toch weer dat exclusiviteitsgevoel, die insights, kunnen krijgen rond uw evenement. En dan verspreiden zij, verbreden zij het evenement zowel tijdens, maar ook online.

 

Mensen die meer willen weten over dit onderwerp kunnen natuurlijk het boek kopen.

 

Ja.

 

Waar kunnen ze het verkrijgen?

 

In de betere boekwinkel, natuurlijk. In alle goede boekenzaken zal het verspreid worden dankzij Lannoo Campus. Je kan het ook online vinden, maar ik raad natuurlijk iedereen toch nog aan om die aangename ervaring om een boekenwinkel binnen te stappen en het daar te gaan vragen vanaf 1 maart.

 

Toch nog een beetje analoog dan?

 

Toch wel, ik vind het wel. Het ondernemerschap ondersteunen, vind ik toch ook heel belangrijk.

 

Dat is waar. Carole, dankjewel voor je komst naar de studio.

 

Dankjewel.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties