We kunnen het niet mooier maken dan het is: creatief denken is niet zo gemakkelijk als sommige online goeroes zeggen. Als eventprofessional moet je bekend zijn met de uitdagingen die horen bij het brainstormen over nieuwe oplossingen.
Natuurlijk zijn er een miljoen artikelen die je advies geven over hoe je je creativiteit kan verbeteren, maar de harde waarheid is dat het niet altijd makkelijk is om met een groot aantal frisse ideeën te komen die daadwerkelijk zullen werken.
Het kan frustrerend zijn om te zoeken naar snelle antwoorden op eventplanningsproblemen door iedereen in een vergaderzaal te zetten en te vragen om nieuwe creatieve perspectieven. De taak wordt nog moeilijker als je ad-hoc oplossingen of ideeën wil uitproberen.
In zijn artikel 'Eliot Gattegno', geeft Eliot Gattegno, klinisch professor Business and Arts aan het NYU Shanghai aan: "hoewel 'creativiteit' wordt gepresenteerd als het panacee voor onze ontzettend afgekaderde samenleving, leidt dit vaak tot een bekrompen focus op het najagen van dromen, tot de ergernis van de mensen die het bedrijf overeind houden." Gattegno legt uit: "achter bijna ieder creatief project zit een ontzettende hoeveelheid training en moeite, ongeacht hoe spontaan het eruit ziet." Je hebt echter niet de tijd om jezelf te 'trainen' om creatieve probleemoplossers te worden. Er zijn te veel andere brandjes om te blussen.
Daarnaast moet je nieuwe eventoplossingen meteen vinden (en testen!). Geen zorgen, wij zijn er voor je. Dit is hoe je het aanpakt:
Gebruik een systematische aanpak
Het voornaamste doel van de systematische aanpak is om de meest efficiënte en gemakkelijke manier te vinden om een situatie te verbeteren. Vraag vóór de een teambrainstormingsessie jezelf eerst eens af waarom je überhaupt naar nieuwe oplossingen zoekt. Welke kwesties of problemen probeer je op te lossen? Welke aspecten van je evenement zou je willen optimaliseren? Als je een systematische aanpak gebruikt, definiëer je de te ondernemen stappen en de te behalen doelstellingen om nieuwe ideeën te genereren.
Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een beter online aanmeldingsformulier wil maken. In plaats van je teamleden aan te moedigen om ideeën te pitchen in een brainstormsessie, kun je samenwerken om vast te stellen waarom je het formulier wil veranderen, welke doelstellingen je nastreeft en tot welke resultaten een verbeterd formulier zal leiden.
Door zowel het probleem als de gewenste uitkomsten te definiëren, stimuleer je een op efficiëntie gebaseerde aanpak, waarmee je een goed gedefinieerd kader creëert voor nieuwe oplossingen.
Leer hoe je ideeën kunt screenen
Je hoeft niet telkens opnieuw het wiel uit te vinden wanneer je zoekt naar nieuwe oplossingen. De kans is groot dat iemand voor jou al dezelfde problemen had en met met oplossingen kwam. Wanneer je een zogenaamde 'idea-screening' uitvoert, kun je andere eventprofessionals (in persoon of online) vragen over de nieuwe ideeën die zij hebben toegepast om eventgerelateerde uitdagingen aan te gaan. Je kan ook online zoeken naar inspirerende artikelen en posts, en wat eventgerelateerde probleemoplossende ideeën 'lenen'.
Voer haalbaarheidstesten uit
De meest efficiënte manier om je voorgestelde oplossingen uit te testen is door een uitvoerbaarheidstest uit te voeren. Natuurlijk kan je niet iedere oplossing uittesten. Je kan bijvoorbeeld niet voorspellen hoe je publiek zal reageren op nieuwe ingezette maatregelen voor live interactie totdat het evenement daadwerkelijk plaatsvindt.
Maar als het je bedoeling is om de veranderingen die je maakte bij het bouwen van een nieuwe eventwebsite uit te testen, dan kan je eenvoudig A/B-testen uitvoeren en nagaan of de nieuwe paginastructuur, ontwerp of de tekst een grotere impact op het aantal bezoekersaanmeldingen heeft dan de vorige.
Laat ieder individueel teamlid zijn of haar zegje doen
Collectief brainstormen is niet altijd de beste optie. Volgens neurowetenschapper Andrew Tate: "als je zoekt naar de slechtste manier om mensen te laten komen met talrijke, unieke, creatieve ideeën, dan voldoet brainstormen waarschijnlijk aan die beschrijving".
In een ander artikel stelt Tate: "de extrovertere en zelfverzekerdere leden van de groep dragen eerst hun ideeën uit, en dan sluiten de minder zelfverzekerden zich daarbij aan, zelfs als zij misschien net zulke goede ideeën hadden".
Daarom kan het goed zijn om juist één-op-één-gesprekken met ieder teamlid te hebben, om verschillende eventplannings- of marketingplanningsaspecten te bespreken die je wil verbeteren. Mensen zullen zich eerder geneigd voelen om hun gedachten te uiten in een individuele setting. Daarnaast kan je zo bovendien een diepgaande werksessie met ze hebben, waardoor je de kans vergroot dat je relevante oplossingen en nieuwe ideeën zult vinden.
Voorzie de impact van jouw acties
Als het aankomt op het implementeren en testen van nieuwe ideeën, moet je altijd rekening houden met hoe zaken uit kunnen pakken. Hiermee voorkom je verrassingen en begrijp je de verschillende effecten die een nieuw idee kan hebben op je evenement. Daarnaast kun je hiermee oplossingen vinden voor mogelijke problemen. Als je bijvoorbeeld besluit om een multi-track evenement te houden en cadeautjes uit te delen bij de ingang van iedere ruimte, en vervolgens de mogelijke uitkomsten bedenkt, kom je misschien tot de conclusie dat je een oplossing nodig zult hebben om te zorgen dat mensen maar één keer in hoeven te checken en dus maar één cadeau zullen ontvangen.
Conclusie
Schiet niet in de stress als je je niet creatief genoeg voelt om met nieuwe eventoplossingen te komen. In plaats van creatief denken toe te passen kun je altijd een aantal technieken gebruiken die je helpen om je problemen te herkennen, om te begrijpen wat je gewenste uitkomsten zijn en om de beste oplossingen voor je aankomende evenementen te vinden.