Dit is de harde waarheid als het gaat om prioriteiten stellen bij eventplannen: je verwaarloost vaak essentiële onderdelen die je minder belangrijk vindt dan de directe logistieke kwesties of problemen.
We zien het vaak gebeuren, zeker wanneer een eventplanner de tijd neemt (of eigenlijk niet) om een goede eventfotograaf te vinden.
"Waarom moet ik een eventfotograaf inhuren? De foto's komen toch niet in een boek of tijdschrift. Het is een verspilling van tijd en geld. Ik vraag wel een vriend of vriendin met een goede camera om foto's te nemen. Of misschien neem ik de foto's wel met mijn smartphone." Deze gedachten gaan misschien door je hoofd.
Je moet het zelf weten, maar er zijn vele goede redenen waarom je een goede professionele fotograaf zou moeten inhuren voor je volgende evenement. Want bedenk je eens: een goede fotograaf betekent foto's van hoge kwaliteit die je kunt gebruiken voor verschillende doeleinden, zoals:
- Bewaren en delen van de herinneringen aan je evenement met je bezoekers. Zoals Kevin Van Der Straeten, de oprichter van eventplanner.be en de schrijver van het boek EVENTPLANNER aangeeft: "foto's van het publiek (bijvoorbeeld op de dansvloer of aankomend op de rode loper) zijn ook leuk om te projecteren. De resulterende foto's en video's zijn ook geweldige souvenirs voor je gasten nadat het evenement voorbij is."
- Event promoten (als het een terugkerend evenement is) en nieuwe bezoekers aantrekken. Of het nu de tweede, derde of zestiende keer is dat je hetzelfde evenement houdt; het is altijd goed om indruk te maken op je potentiële bezoekers met sterke foto's van voorgaande jaren.
- Verloop van het evenement publiceren in de media of social media. Je kent vast wel het gezegde: 'Pics or it never happened!' Hetzelfde geldt voor eventfoto's. Om ervoor te zorgen dat je evenement goede PR heeft, moet je visuele content van hoge kwaliteit bieden.
- Foto's als content voor je professionele website of blog. Wat als je op een dag een banner voor je website wil maken? Of als je je portfolio aantrekkelijker wil maken?
- Jouw evenementen en vaardigheden als eventmanager tonen aan potentiële opdrachtgevers. Goede foto's zullen hun keuze om je wel of niet in te huren positief beïnvloeden.
Dit is allemaal onmogelijk zonder een goede fotograaf in te huren.
Dus wat denk je ervan? Hebben we je al van gedachten doen veranderen?
Zo ja, laten we dan een stap in de goede richting zetten en bespreken hoe je een goede fotograaf uitzoekt voor je volgende evenement. Er zijn talloze amateurs op de markt, dus hoe weet je zeker dat je een echte professional inschakelt? Hier volgen een paar tips om rekening mee te houden wanneer je een goede fotograaf zoekt:
Tip 1. Analyseer hun ervaring in de evenementensector
Laten we duidelijk zijn: er is een groot verschil tussen algemene (of niche)fotografen en eventfotografen. Als je zeker wil zijn van de kwaliteit van jouw eventfoto's, moet je uitsluitend met eventfotografen werken.
Omdat ze gespecialiseerd en ervaren zijn, weten ze hoe ze de bezoekers moeten benaderen zonder ze te storen. Ze weten het evenement vanuit verschillende hoeken vast te leggen en zijn niet bang om close-up-foto's van sprekers of belangrijke gasten te nemen.
Tip 2. Bekijk hun portfolio
"Ik heb geen verstand van fotografie. Hoe moet ik nou weten of een portfolio goed is of niet?", hoor ik je denken. Welnu, er zijn zaken die bij iedereen een belletje moeten doen rinkelen.
Amateurfotografen nemen doorgaans foto's uit een schuine hoek, zodat je foto's krijgt van mensen, tafels of objecten die lichtjes (of juist flink) gekanteld lijken. Nog iets om op te letten is de manier waarop een fotograaf de bezoekers of sprekers vastlegt. Zeg keihard 'NEE!' als je foto's ziet van sprekers met gesloten ogen of bezoekers die vanuit rare hoeken op de foto zijn gezet. Wees ook alert op slecht geknipte foto's. Je wil geen fotograaf inhuren die foto's neemt om vervolgens de benen of lichamen van mensen 'af te knippen'.
Tip 3. Let op de vragen die ze je stellen
Wanneer je in gesprek gaat met potentiële fotografen, zorg dan dat ze de juiste vragen stellen en je behoeften proberen te begrijpen. Vragen ze naar de meest belangrijke eventmomenten die je wil benadrukken? Willen ze graag weten wat voor soort foto's (close-ups, algemene foto's, zwartwit) je wil?
Hebben ze het over deadlines en de intellectuele eigendomsrechten van de foto's?
Zo ja, dan weet je dat je tegenover een echte professionele fotograaf zit. Als hun vragen echter vaag en algemeen zijn, plan dan maar gauw nieuwe besprekingen in met andere fotografen.
Conclusie
Het kan een aardig gedoe zijn om een goede fotograaf te vinden. Het vinden van de juiste fotograaf is echter essentieel om je evenement in hoge kwaliteit vast te laten leggen. Wees niet bang om de nodige tijd hieraan te besteden. Een slechte fotograaf verpest niet alleen de herinneringen van je bezoekers, maar ook jouw mogelijkheid om het potentieel van de eventfoto's te verkennen. Een topfotograaf zal je daarentegen de beste resultaten en werk van uitstekende kwaliteit opleveren.
Lees ook: Waar op letten als e een fotograaf inhuurt?
Wij interviewden recent de fotograaf die wij geregeld inzetten Robert Goddyn. Hij gaf deze 5 tips:
1. Beschrijf duidelijk in de briefing wie, wanneer komt en hoe laat zij spreken zodat de fotograaf weet wie hij zeker moet fotograferen.
2. Zorg dat de hostesses de eerste rij stoelen vullen, dit levert een fraaier plaatje op.
3. Introduceer de fotograaf bij de licht technicus, voor de laatste afstemming.
4. Check of er geen rood licht wordt gebruikt. Rood licht benadrukt kleine bloedbuisjes in gezichten van mensen en creëert hetzelfde effect als rode ogen.
5. Let op de plaatsing van banners, microfoons en flessen met water zodat dit niet het gezicht van de spreker blokt.