Een fotograaf of cameraman heeft net zoals andere leveranciers een goede briefing nodig. Anders loop je het risico dat de reportage niet aan je verwachtingen voldoet.
De volgende aandachtspunten moet je zeker bespreken:
- Bespreek de doelstellingen van de reportage. Leg je het accent op het entertainment of op het publiek. Wil je een overzicht of breng je mensen soms close-up in beeld? Geef aan wat je met het materiaal wilt doen. Gebruik je het voor promotie, (live) projectie, als aandenken ...?
- Spreek af hoelang de reportage moet duren, hoeveel foto's je verwacht en welk formaat. Je kunt ook het gewenste soort beelden aan de fotograaf meegeven (volle zaal, lachende gezichten, mooie mensen, specifieke momenten ...). Dat doe je door een briefing te maken en eventueel een aantal voorbeeldfoto's te tonen (een zogenoemd moodboard).
- Maak afspraken over de montage van videobeelden. Wil je muziek bij de beelden? Denk dan aan de rechten of gebruik rechtenvrije muziek. Moeten er ook interviews afgenomen worden? 135 event techniek
- Wil je de fotoreportage in zwart-wit of liever in kleur?
- Neem het programma door met de fotograaf of cameraman, zodat hij weet waar hij wanneer moet zijn. Geef duidelijk aan welke programmaonderdelen je extra wilt benadrukken.
- Bespreek de mogelijkheden van de locatie. Waar kan de crew materiaal opslaan? Welke verlichting is er voorhanden? Kan er ingeplugd worden op het geluidssignaal?
- Met welke dresscode moet de fotograaf of cameracrew rekening houden? Een spijkerbroek staat namelijk niet op een galabal. Wil je dat de crew opvalt, of heb je het liever wat meer incognito?
- Welke deadlines hanteer je voor de oplevering van beeldmateriaal? Communiceer naar je gasten waar en wanneer ze de gemaakte beelden kunnen vinden. Soms zul je, bijvoorbeeld bij een meerdaags evenement, nog dezelfde dag een videoverslag willen publiceren. Dit vereist dat je vooraf een heel strikt draaiboek maakt met de gewenste teksten, beelden, muziek ... zodat dit alleen nog ingevuld moet worden bij de montage.
- Bespreek vooraf met je fotograaf of cameraman wie de rechten van de beelden bezit. Maak duidelijke afspraken over wat met de beelden kan en niet kan. Het zou jammer zijn dat je over fantastisch beeldmateriaal beschikt dat je niet verder kunt gebruiken in campagnes. Vraag ook naar het ruwe bronmateriaal. Dat kan je later nog van pas komen.