Ook in de eventsector rijzen de start-ups als paddenstoelen uit de grond. En dat is niet verwonderlijk in deze creatieve en innovatieve sector. Maar dit is ook een branche met moordende concurrentie. Enkel de beste start-ups overleven.
Met deze 8 gouden tips vergroot jij je kansen op succes.
1. Begin met wat je kent
Zorg dat je relevante ervaring en kennis hebt van de eventsector vooraleer je met iets start. Een onderneming beginnen vreet tonnen energie. Ken je de eventsector niet of onvoldoende, dan vraagt het nog een extra investering om die kennis op te doen. En dat kan er nou net te veel aan zijn.
2. Zorg voor meerwaarde
Wil je starten als eventorganisator, focus dan op de toegevoegde waarde die je kan leveren. Tenten en drankjes regelen is basic. Maar van een event een beleving maken met impact en ROI, dat is pas waardevol. Geef je klant ook meer dan je hebt beloofd. Dat is cruciaal voor het succes van elke start-up.
3. Maak een realistisch businessplan
Doe je voorziene kosten maal twee en doe je gebudgetteerde inkomsten gedeeld door twee. Kijk dan waar je uitkomt! Vraag je vrienden om je plan kritisch onder de loep te nemen. Je hoort liever nu kritiek van een vriend, dan later van je concurrent. En houd niet alleen rekening met wat je gelooft, maar ga ook op zoek naar keiharde data!
4. Kies voor je core activiteit
Beslis wat je wel, maar vooral ook wat je NIET wil doen. Het lijkt soms of alle starters in de eventsector alles aanbieden. Van marketing over organisatie, verhuur en catering tot boeking van artiesten. Dat is niet geloofwaardig. Kies je eigen sterkte en speel die uit.
5. Maak van je start-up imago een voordeel
Nee, je bent niet 'jong en dynamisch'. Dat schrijft elke starter. Voor een professional klinkt dat eerder als 'we zijn pas bezig en weten het nog niet goed'. Schuif je unieke kwaliteit als starter naar voor: je nieuwe idee, je andere manier van werken, jouw originele visie…
6. 1% inspiratie, 99% transpiratie
Een sterk idee is het zaadje van een succesvolle start-up. Maar je nek uitsteken, doorzetten, tegenslagen overwinnen, durven falen en daaruit leren, hard werken,… Dat maakt van je start-up een groeiend succes.
7. Luister naar je klanten
Je start-up idee, dat jou op het eerste gezicht perfect lijkt, is dat mogelijk nog niet helemaal. Luister dan ook goed naar je klanten en vraag hun feedback. Sta open voor hun waardevolle inzichten. Stuur op basis van hun input je idee voortdurend bij. Tot het echt perfect is, niet voor jou, maar voor jouw klanten.
8. Omring je met experten
Neem je mensen in dienst? Zorg dan dat ze slimmer zijn, meer ervaring hebben of capabeler zijn dan jezelf. Geef ze alle kansen om hun capaciteiten te benutten. Loop ze niet in de weg. Het draait niet om jouw persoonlijk succes, maar om het succes van jouw start-up. En daarvoor heb je hun sterktes nodig.
En last but not least: communiceer over je product of dienst! eventplanner.be /.nl helpt je bij het in de markt zetten van je start-up met een krachtige marketing campagne op maat van jouw start-up.