Jouw bezoekers zijn zoals kopers: je moet ze goed kennen om er een impact op te hebben. En met 'goed' bedoelen we niet 'gewoon' goed maar 'mega' goed.
Laten we het zo stellen: als je niet in staat bent om de emotionele motivaties en netwerkinteresses van je bezoekers te omschrijven, dan weet je niets over je toehoorders. "Maar ik ken genoeg van mijn bezoekers om mijn event te managen", zeg je misschien. Natuurlijk kan je puntgave conferenties, seminaries of productpresentaties organiseren, die vlot verlopen en je een leuke ROI bezorgen. Maar als je geen duidelijk begrip hebt van wie je gasten zijn, riskeer je enorme verliezen te lopen, zowel naar aanwezigheid als inkomsten toe.
Het vastleggen van bezoekers persona's is de eerste stap om je toeschouwers te profileren en effectief je organisatie af te stemmen op de reële noden van je bezoekers. Maar laat ons eerst bekijken wat een bezoekers persona is. Je kent waarschijnlijk het begrip 'buyer persona'. Volgens Hubspot "is een buyer persona een semi-fictionele representatie van je ideale klant gebaseerd op marktonderzoek en echte data over je bestaande klanten." Wanneer je buyers persona's creëert, denk eraan klantendemografie, gedragspatronen, motivaties en doelen te includeren. Hoe meer details, hoe beter.
Wanneer we deze term vertalen naar de eventindustrie, spreken we over een 'bezoekers persona'. Dit concept definieert de semi-fictionele representatie van je ideale gast. Gedetailleerde bezoekers persona’s beschrijvingen zullen je helpen om te focussen op de noden en verwachtingen van die persona's, wat je dan weer meer impact geeft en dus betere resultaten.
Hier zijn een reeks tips die je helpen de karakteristieken van je bezoekers in kaart te brengen:
Stap #1. Voer een audit uit op je planningsdoelstellingen
Je ideale targetgroep hangt af van de doelstellingen van je event. Als je intentie is om nieuwe leads aan te trekken, dan moet je focussen op gasten die zich er bewust van zijn dat ze een bepaalde oplossing nodig hebben. Als je meer merkambassadeurs wenst, dan moet je je richten op mensen die je producten al gebruiken en hen verleiden met nieuwe coole features of opportuniteiten. Je bezoekers persona's zullen verschillen voor elk event, en elke persona heeft eigen doelstellingen en motivaties. Bij het bepalen van je ideale gast, moet je je planningsdoelen goed nakijken en een goed doorzicht hebben in wat je wil bereiken met je event.
Stap #2. Leg duidelijke criteria vast
Om het hele proces van bezoekers persona's te versnellen en vergemakkelijken, kan je bepaalde templates gebruiken. Deze templates moeten een lijst van vragen of concepten bevatten die je helpen bij het bepalen van de ideale bezoeker.
Los van standaard demografische gegevens en professionele informatie (locatie, leeftijd, plaats tewerkstelling, sector, functietitel, ...) dienen deze templates ook een soort van emotioneel kader te bevatten. Voorbeelden hiervan zijn pijnpunten van je publiek, hun aankoopdrivers, wat drijft hun gedrag, waarden, de snelheid van beslissingen nemen, enz.
Stap #3. Plan interviews met je potentiële gasten
Zoals gezegd, een bezoekers persona is een semi-fictionele representatie van je ideale gast. Dat wil zeggen dat deze wordt samengesteld als som van karakteristieken die alle bezoekers definiëren. Om je templates echt goed te gebruiken, plan je best interviews met verschillende mensen. Als je een event organiseert voor een bedrijf, afhankelijk van je doelstelling, kan je klanten of leads contacteren en hen meer info vragen. Het is belangrijk je bezoekers persona’s te bouwen op echte feiten en data die je van deze mensen ontvangt. Wat verzinnen of raden naar het antwoord van je ideale bezoeker, zo werkt het niet!
Stap #4. Krijg inzicht in de motivaties en uitdagingen van je bezoekers persona's
Weten waar je gasten vandaan komen en wat hun financiële mogelijkheden zijn is minder cruciaal dan hun emotionele drivers begrijpen. Als je echte waarde wil toevoegen en je doelstellingen bereiken, of het nu nieuwe klanten vinden is of een community uitbouwen, dan moet je de motivaties en uitdagingen van je gasten kunnen ontcijferen.
Dat kan je doen via interviews, maar als je echte en waardevolle antwoorden wil, moet je ook weten welke vragen je moet stellen.
Bijvoorbeeld, als je een event plant voor startende ondernemers, dan kan je vragen hoe hun typische werkdag eruit ziet, wat hun doelen zijn en wat hen ervan weerhoudt hun doelen te bereiken. En hoe hun droomleven eruit zou zien.
Deze vragen kunnen nogal direct en misschien wat angstaanjagend overkomen, maar het is de enige manier om waardevolle en accurate data te verkrijgen over hun motivaties, uitdagingen en algemene achtergrond. Deze informatie zal je helpen een volledige bezoekers persona op te stellen en zo een aantrekkelijk en waardevol evenement te organiseren.
Stap #5. Observeer de taalpatronen van je bezoekers persona's
Deze stap is belangrijk voor eventmarketing. De taal die je bezoekers spreken, zal je helpen je evenement, conferentie of seminarie succesvol te promoten. Je kan dit bereiken door het taalgebruik, woorden of uitdrukkingen, van je deelnemers over te nemen.
In het kort
Een bezoekers persona opstellen vraagt tijd en inspanningen, maar het is het waard. Deze diepe onderdompeling zal je voorzien van de nodige informatie om zo een sterkere strategie te bepalen die echte impact genereert. Hoe beter je je bezoekers persona's kent, hoe succesvoller je zal zijn in het bereiken van je doel en in het neerzetten van uitstekende kpi's. Veel succes!