Heel wat bedrijven en mediaplatformen hebben een duidelijke merkidentiteit. Ook evenementen kunnen hier hun voordeel mee doen.
Plan je een event met meerdere edities, dan moet je zeker nadenken over hoe een sterk merk te creëren. Maar laat je niets wijsmaken: een sterk merk heeft niets te maken met een catchy naam, een cool logo en een knappe huisstijl. Alhoewel deze elementen niet onbelangrijk zijn bij een duidelijke merkidentiteit, start je best met andere prioriteiten.
Een merk moet de kernidentiteit en de waarden die je daarmee wilt overbrengen, uitstralen. Daarom gaat het uitbouwen van een merk veel verder dan alleen logo’s en kleuren. Je merkidentiteit moet verwijzen naar de karakteristieken van je event, inclusief de kern die je echt uniek en authentiek maken.
Om je te helpen je merkidentiteit te boosten, hebben we een lijst gemaakt met vijf stappen.
Stap 1: identificeer je ‘why’
Laten we de ‘missie en waarden’ van je event even vergeten. Je ‘why’ of ‘waarom’ bepalen heeft niets te maken met deze ouderwetse concepten. De ‘why’ gaat over iets passioneler. Waarom sta jij elke ochtend vroeg op en werkt urenlang ononderbroken aan je fantastische event? Misschien denk jij dat je met jouw evenement het professioneel leven van de deelnemers voorgoed kan veranderen omdat ze er écht interessante contacten kunnen leggen. De vraag is: wat is de ‘It Factor’ van jouw evenement?
Misschien lijkt het overbodig, maar het bepalen van je ‘waarom’ is essentieel bij het vastleggen van je merkidentiteit. Als je zelf niet gelooft dat jouw werk levens gaat veranderen, wie gelooft er dan wel in? Als je je verhaal niet met volle passie kan vertellen, dan zullen andere mensen dat snel doorprikken.
Een merkidentiteit opbouwen betekent dus dat je moet begrijpen wat de kern is van wat je doet. Het kan even duren voordat je je ‘why’ helder hebt, maar je mag deze stap niet overslaan.
Stap 2: bepaal je stakeholders
Wie zijn de mensen waarmee je samenwerkt om van je event een bom te maken? Wie zijn je leveranciers? En wie zijn je deelnemers of deelnemerspersona’s? Zorg dat je een helder beeld hebt van de mensen die je evenement mogelijk maken en zij die aanwezig zullen zijn.
Want die mensen bepalen mee je identiteit. Als je bijvoorbeeld een evenement organiseert voor vips of topperformers, dan moet je merk dit ook uitstralen.
Stap 3: leg een merkstrategie vast
Je kan geen evenementenmerk zijn zonder een duidelijke strategie te hebben. Stel jezelf de vraag: “Wat wil je bereiken door het verhogen van de bekendheid van je merk?” Wil je een community bouwen? Of je event transformeren tot dé referentie in de eventindustrie?
Je merkstrategie zal grotendeels afhankelijk zijn van je planningsdoelstellingen. Maar denk ook eens grootser en out of the box en zoek manieren waar je door het opbouwen van je merk voordelen kan creëren.
Stap 4: maak de onderscheidende aspecten van je evenement duidelijk
Wat onderscheidt jouw evenement van anderen? Wat is je waardepropositie en ‘why’. Wanneer mensen de keuze hebben, waarom moeten ze voor jouw evenement kiezen en niet voor een ander? Eens je duidelijk begrijpt waarom jouw event speciaal is en je een authentieke sfeer kan creëren, dan ben je in staat om de kern van je merk te definiëren!
Stap 5: creëer een top visuele identiteit
Alhoewel je visuele identiteit de kern van je merk niet zal bepalen, mag je het er niet los van zien. We raden je aan met een professionele grafisch ontwerper te werken, die de identiteit die je hebt opgebouwd, kan vertalen in een aantrekkelijk visueel concept en design.
Call to action
Je bent altijd druk bezig en misschien ontbreekt de tijd voor reflectie je wel. Maar dan loop je het risico dat je merkidentiteit opbouwen zich beperkt tot het creëren van een visuele identiteit en een logo.
Een topmerk lanceren omvat meer: het moet de gehele persoonlijkheid en identiteit van je event omvatten. Een sterk, samenhangend merk zal je evenement niet alleen kracht en authenticiteit geven, het zal ook onderscheidend zijn voor je waardepropositie. Succes ermee!