"Een event-logo is genoeg. We willen geen tijd verspillen aan onbeduidende zaken." Klinkt dit je bekend in de oren? Gefeliciteerd, dan heb je de meest efficiënte manier gevonden om je evenement om zeep te helpen!
Hoezo? Ten eerste, zoals Patrick Newbery en Kevin Farnham opmerken in hun boek Experience Design: A Framework for Integrating Brand, Experience, and Value: "We zijn visueel ingestelde dieren. Zicht is de voornaamste manier waarop we de wereld om ons heen in ons opnemen." Bezoekers vormen geen uitzondering.
Bijvoorbeeld, zoals moleculair ontwikkelingsbioloog John Medina aangeeft in zijn boek Brain Rules: 12 Principles for Surviving and Thriving at Work, Home, and School, onthouden mensen meestal slechts 10% van de informatie die ze horen. Echter, "als een relevante afbeelding gecombineerd werd met diezelfde informatie, herinnerden mensen 65% van die informatie drie dagen later nog."
Visuele identiteit wordt meestal bestudeerd en gepresenteerd als een belangrijk onderdeel van corporate branding. Volgens een paper gepubliceerd door de Spaanse onderzoekers Rafael Bravo, José M. Pina en Jorge Matute, "belichaamt visuele identiteit ieder visueel element dat wordt geassocieerd met een organisatie." Zoals Magnus Kristian Gregersen echter aangeeft in zijn onderzoek, is visuele identiteit een overkoepelende term die inwisselbaar gebruikt wordt om te duiden op verschillende gebieden van menselijke activiteit.
In de context van de evenementensector, hebben we het over dezelfde visuele elementen (naam, kleuren, logo, typografie, grafische ontwerpelementen, etc.) die overal worden gebruikt. Planningexpert Julia Rutherford Silvers merkt in haar boek Professional Event Coordination op: "het identificeren van symbolen, logo's of grafische representaties die geassocieerd worden met het evenement of een evenementorganisatie zijn een vorm van 'branding', het projecteren van een imago en het verbinden van het product (het evenement, met een gemakkelijk herkenbare en constante perceptie van waarde voor de klant."
Dus hoe kun je een krachtige visuele identiteit voor je evenement bouwen? Hier zijn een aantal stappen om te volgen:
Stap #1. Beslis welke grafische elementen en kleuren je evenement gaan vormen
Zoals je waarschijnlijk al weet kunnen kleuren de manier hoe bezoekers denken over je evenement beïnvloeden. Dus wees daar erg voorzichtig mee. Stem de kleur die je kiest af met de filosofie en de boodschap van je evenement. Ga bijvoorbeeld voor paars als je evenement gaat over welzijn of spiritualiteit. Kies groen als het evenement focust op duurzaamheid of het milieu. En wees positief over gaan voor rood op een evenement over ondernemen. En wat betreft de algemene elementen: ga voor een clean en gemakkelijk te herkennen grafisch ontwerp. Je kunt hier en hier goede inspiratie opdoen.
Stap #2. Kies een veelzijdig inzetbaar grafisch element en gebruik het voor verschillende contexten
Laten we zeggen dat het hart van de visuele identiteit van je evenement een samenstelling is van drie met elkaar verweven cirkels. Dit betekent dat de bezoekers in principe je evenement met dit beeld associëren. Dus kun je gebruik maken van de veelzijdige inzetbaarheid (wat betekent dat je erin kunt knippen, de kleuren kunt veranderen of het kunt aanpassen naar wens), en het gebruiken in verschillende contexten, zoals in bijkomstig eventmateriaal of op digitale platforms.
Stap #3. Gebruik storytelling om de visuele identiteit van je evenement te versterken
En toen ging ineens de stroom uit en konden de bezoekers niets zien in de kamer. Ha! Nu let je wel op! Eén van de geweldigste dingen aan storytelling is dat het ons 'afleidt van onze afleidingen'. Dus aarzel niet om deze techniek in te zetten als je werkt aan het vormen van de visuele identiteit van je evenement. Bijvoorbeeld, in plaats van het afdrukken van een saai traditioneel evenementprogramma, zou je het kunnen ontwerpen als een metrokaart. Of in plaats van een statische logo-slider op de schermen van de locatie, zou je een kleine animatie kunnen vertonen die de oorsprong van het logo verklaart. Het zal zeker weten je bezoekers intrigeren.
Stap #4. Respecteer de consistentie van de visuele identiteit van je evenement
Je kan niet drie met elkaar verweven cirkels hebben op je afgedrukte programma's, en vier met elkaar verweven cirkels op de evenementwebsite. Als je een setje grafische elementen kiest, moet je hier trouw aan blijven in het kader van de consistentie. Al het bijkomstige eventmateriaal of digitale platforms moet een consistente visuele identiteit weergeven, wat betekent dat je dezelfde grafische elementen voor alles moet gebruiken. Anders zullen mensen verward raken en zullen ze je evenement niet herkennen.
Stap #5. Help de bezoekers om de visuele identiteit van je evenement gemakkelijk te herkennen
Van de “Save the Date" e-mail tot het laatste “Bedankt dat je er was”-bericht; overal moet je bewust jouw grafische elementen tonen zodat je bezoekers je zullen herkennen. Gebruik tijdens het evenement de visuele elementen op badges, programma's, banners, presentaties, etc, waardoor het imago van je evenement zal blijven hangen in het hoofd van je bezoeker. Ze zullen zich waarschijnlijk niet meer herinneren wie de sprekers waren, maar als je een krachtig beeld hebt, zal dat ze zeker bijblijven.
Conclusie
De visuele identiteit is de hartslag van je evenement. Neem het serieus. Lees je in over grafisch ontwerp en leer hoe je goede en slechte visuele elementen kunt onderscheiden. Zorg ervoor dat de visuele identiteit die je creëert (met behulp van professionals) overeenkomt met de filosofie van je evenement. En vergeet niet om de consistentie van de grafische elementen te behouden door ze op juiste wijze te gebruiken op bijkomstig evenementmateriaal of digitale platforms.