Je hebt het mis als je denkt dat creativiteit een minder belangrijke vaardigheid is, die je planningsteam alleen nodig heeft als het aankomt op de decoratie of het bepalen van de grafische identiteit van je evenement.
Het is ook een vergissing om te denken dat creativiteit een intrinsieke eigenschap is waar maar weinigen over beschikken. Laten we het stapje voor stapje bekijken. In de wereld der evenementen gaat creativiteit over het verzinnen van snelle oplossingen voor problemen en je op je gemak kunnen voelen bij het experimenteren met nieuwe dingen.
Volgens Theodore Scaltsas, een professor in klassieke filosofie aan de Universiteit van Edinburgh in Schotland, is het oplossingsbedenkende mechanisme van het brein inherent voorspelbaar en geprogrammeerd om bekende oplossingen voor een bepaald probleem aan te leveren. Creatief zijn draait om het vermogen om nieuwe, onwaarschijnlijke connecties te vinden en bestaande uitdagingen te overkomen.
Zoals Teresa Amabile, Edsel Bryant Ford professor Business Administration aan de Harvard Business School, aangeeft: "creatief denken gaat over de wijze hoe mensen problemen en oplossingen aanpakken; hun vermogen om bestaande ideeën samen te brengen in nieuwe combinaties”. Aan de andere kant is het geen aangeboren vaardigheid, hoewel we allemaal een ander basisniveau qua creativiteit hebben.
Volgens Art Markman, Ph.D. en professor Psychologie en Marketing aan de University of Texas in Austin: “creativiteit is geen talent die je hebt of niet, het is een vaardigheid die je verwerft". Om je daarbij te helpen volgt hier een lijst met best practices die je kan gebruiken om de creatieve vlam bij je team aan te wakkeren en ze aan te moedigen om nieuwe oplossingen te vinden voor planningsuitdagingen:
Tip 1. Plan teamworkshops
Je kan niet verwachten van je eventteam dat ze uit het niets creatief worden. Zoals bij iedere andere vaardigheid zijn voorbereiding en studie nodig. Om je medewerkers te helpen hun ideeënvormende en creatief denkende vermogen te ontwikkelen, zet je een aantal door professionals gegeven creativiteitsworkshops op.
Tijdens deze seminars leert je eventteam om te handelen als groep, terwijl ze tegelijkertijd hun creatieve kant verkennen. Ze oefenen breed te denken en komen met nieuwe oplossingen op oude uitdagingen. De belangrijkste les hier is om een leerinstelling aan te moedigen en alle nodige hulpmiddelen te bieden die je team kan gebruiken om hun creativiteit te ontwikkelen en te scherpen.
Tip 2. Gebruik bordspellen of kaarten om problemen op te lossen
Mits goed uitgevoerd, kan gamificatie een betekenisvolle dynamiek zijn die je kan gebruiken om je eventbezoekers te boeien. Maar je kunt ook gamificatie inzetten om het creatieve potentieel van je team te gebruiken. Bordspellen en kaartspellen zijn een vermakelijke doch efficiënte manier om het creatieve denkvermogen van je team naar buiten te halen terwijl ze problemen of puzzels oplossen.
Tip 3. Moedig je team aan om meer te experimenteren
Het is altijd beter om je bedoelingen aan te geven en te herhalen en om ervoor open te staan nieuwe dingen uit te proberen. Hierdoor zullen je teamleden zich comfortabeler voelen over hun creatieve neigingen. Mensen zullen meestal voor de gemakkelijke weg kiezen en aarzelen om out-of-the-box te denken, maar wanneer je een toon opzet die flexibel is en gefocust op creativiteit en het vinden van unieke oplossingen, is de kans groot dat je teamleden gewaagder zullen worden en zullen komen met goede inzichten.
Tip 4. Complimenteer je teamleden op hun initiatieven
Neem het creatieve vermogen van je team niet voor lief. Als iemand komt met een nieuw initiatief, wacht dan niet om positieve feedback of goedkeuring te delen. Jouw erkenning zal het team aanmoedigen om te komen met nieuwe ideeën en hun creatieve aanpak bij het oplossen van planningskwesties of -uitdagingen stimuleren.
Tip 5. Maak ruimte en tijd vrij om te denken
Wanneer je iedere dag zo druk bent met het doven van logistieke brandjes, is het haast onmogelijk om tijd vrij te maken om je creatieve kant aan te moedigen. Denk goed na over je rol. Denk jij dat je als teamleider genoeg tijd hebt om te focussen op wat belangrijk is, in plaats van op wat dringend is? Waarschijnlijk heb je niet de luxe om te denken vanuit een strategische of creatieve aanpak. In plaats daarvan besteed je bijna al je tijd aan onmiddellijke noodsituaties bij het eventplannen.
Hetzelfde principe geldt voor je teamleden. Om dit probleem op te lossen zou je bijvoorbeeld vrijdagochtenden kunnen reserveren voor een teambrunch, waarbij je mensen een pauze kunnen nemen van hun dagelijkse taken en zich bezig kunnen houden met wat creatieve activiteiten.
Call-to-action
Denk niet dat je teamleden zomaar creatief kunnen worden omdat jij dat wil of ze dat hebt verteld. Juist jouw houding als teamleider kan ze buitengewone oplossingen laten verkennen. Als je werkt aan het presenteren van een nieuwe aanpak, zoals het aanmoedigen van creatief denken of mensen motiveren met gegamificeerde dynamieken, zul je zien wat voor wonderen dit doet voor je teamleden.
Helemaal mee eens. Creativiteit is een vaardigheid die je kunt leren en waar je tijd voor moet maken. Het evenemententeam van Hogeschool Utrecht heeft dat begrepen. Fijn dat ik hen 3 juli op dat vlak mag inspireren.