Hoe je evenement promoten ondanks nieuwe beperkingen op Facebook?

Hoe je evenement promoten ondanks nieuwe beperkingen op Facebook?

Het is gebeurd. Datgene waar we het bang voor waren: Facebook heeft besloten de regels te veranderen. Gebruikers zien minder viral video's en nieuwsberichten, gedeeld door bedrijven. In plaats daarvan beginnen de newsfeeds meer posts van hun vrienden en familie te laten zien.

 

Volgens een artikel in The New York Times zei Mark Zuckerberg, de CEO van het bedrijf: "de veranderingen zijn bedoeld om de hoeveelheid content met 'betekenisvolle interactie' die mensen consumeren op Facebook te maximaliseren". Daarentegen stelt hij volgens het artikel: "de gevolgen van de veranderingen aan de Newsfeed zullen vrijwel zeker verregaand zijn. Uitgevers, non-profitorganisaties, kleine ondernemingen en veel andere groepen zijn afhankelijk van het sociale netwerk om mensen te bereiken, dus zullen zij er waarschijnlijk onder lijden dat hun posts minder de aandacht krijgen."

 

Deze veranderingen zullen vanzelfsprekend vat hebben op de evenementensector. Stel je eens voor dat je een evenement voor een bedrijf of instelling plant en je wilt het promoten via Facebook-groepen. Of misschien heb je een regelmatig evenement en heb je al een publiek opgebouwd dat jouw merkpagina op Facebook volgt. Hoogstwaarschijnlijk zullen jouw volgers je aankondiging over het aankomende evenement missen, ook al heb je meerdere posts gemaakt.

 

Gezien de nieuwe Facebook-regelgeving zal jouw bereik veel kleiner zijn dan voorheen. Je zult van een omwegen gebruik moeten maken. Dit is wat je kunt doen om je evenement te promoten ondanks de nieuwe beperkingen die Facebook oplegt:

 

 

Tip 1. Bouw een sterk persoonlijk Facebook-account

Aangezien Facebook minder informatie zal tonen die wordt gepost op groepen en pagina's, kan het handig zijn om een sterk persoonlijk Facebook-account te creëren en versterken. Met andere woorden: je zou jezelf als een influencer kunnen positioneren en je Facebook-publiek op die manier vergroten. Je kan natuurlijk niet vrienden worden met iedereen, maar je kan de Volgen-/Follow-optie activeren, zodat mensen op de hoogte blijven van jouw online activiteit.

 

Hiermee vergroot je op drastische wijze de kans dat je op de newsfeed van je volgers verschijnt, in plaats van dat je probeert de activiteit van een groep of pagina te coördineren en te "hopen" dat je eventinformatie wordt gelezen. In de tussentijd kan je je Facebook-account veranderen in een promotieplatform voor je evenement.

 

 

Tip 2. Werk met micro-influencers

Facebook-gebruikers willen geen samengestelde brand content zien, maar informatie die persoonlijker is. Daarom kan de online activiteit van micro-influencers een goudmijn voor je worden. Dus wie zijn deze micro-influencers nou echt? In vergelijking met grote influencers (accounts met 10.000 of meer volgers), zijn micro-influencers die mensen die een kleiner, maar actief betrokken publiek hebben. Ze hebben tussen de 1.000‒3.000 vrienden of volgers op Facebook en hun posts leiden gebruikelijk tot veel reacties (en mogelijk shares).

 

Door te werken met micro-influencers en hen aan te moedigen om je evenement te promoten voor hun publiek, zal je zorgen voor een aanzienlijk groter bereik.

 

 

Tip 3. Investeer meer in Facebook-advertenties

Zet een gedeelte van je eventbudget aan de kant voor social media advertenties. Als je niet op mensen hun newsfeeds terechtkomt als groep of als pagina, heb je ook nog de mogelijkheid om ze te bereiken door middel van advertenties. Jouw Facebook-advertentie moet aantrekkelijk en doelgericht zijn. Daarom moet je precies weten wie jouw bezoekers zijn, en een boodschap voor ze ontwerpen die ze overtuigt om zich aan te melden voor je evenement, en deze te bezoeken.

 

 

Tip 4. Zorg dat je Facebook-posts voor activiteit zorgen

Nog een trucje die je kan gebruiken om op mensen hun newsfeeds terecht te komen (zelfs wanneer je het evenement promoot middels een groep of pagina) is door posts te creëren die voor veel reacties zorgen. Denk je dat je mensen enthousiast kan maken met je posts over het aankomende evenement? Zo ja, aarzel dan niet om iedere post zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat hij goed zichtbaar zal zijn op mensen hun newsfeeds. Streef naar creativiteit in je posts.

 

 

Tip 5. Geef je bezoekers incentives om het evenement te promoten

Naast het werken met micro-influencers kan je je gasten voorvechters maken van je evenement. Door de link naar je evenement te posten, voorzien van een aantrekkelijke tekst, zullen je bezoekers het goede woord verspreiden onder hun vrienden en volgers.

 

Natuurlijk kan je niet zomaar mensen vragen om je evenement te promoten met een boeiende post; je zult interessante manieren moeten bedenken om ze daartoe over te halen.

 

Je zou bijvoorbeeld een wedstrijd kunnen houden, waarbij de winnaars degenen zijn die de meeste likes en reacties onder hun posts (die het evenement promootten) hadden. Als beloning kan je ze toegang geven tot het VIP-gedeelte of een vriend of collega mee te laten brengen naar het evenement.

 

 

Conclusie

Als de promotie en marketing afhankelijk is van andere platforms, moet je altijd klaar zijn om de controle te verliezen over het bereik van je content. De veranderingen die social media-bedrijven aanbrengen aan hun algoritmen kunnen een negatief effect hebben op jouw online identiteit en kunnen je invloed beperken. Er zijn echter altijd manieren om het systeem te slim af te zijn en om te zorgen dat je boodschap je publiek bereikt.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties