Zo help je je eventmarketingplan om zeep... (en hoe je dat voorkomt)

Zo help je je eventmarketingplan om zeep... (en hoe je dat voorkomt)

Je hebt er misschien een hekel aan, maar je mag het niet negeren: marketing is de belangrijkste factor in het behalen van een hoge opkomst op je event. Krachtige marketingcampagnes zijn cruciaal als je nieuwe leads wil genereren en een band wil opbouwen met je potentiële publiek. Of je nu meer kaarten wil verkopen of de community die je hebt gemaakt rond het evenement wil versterken; een goed marketingplan helpt je om je doelstellingen te behalen.

 

Hoewel er tegenwoordig een ongelofelijk aantal marketingtools zijn die je kunt gebruiken om je evenement te promoten, is het ontwerpen van een efficiënt marketingplan niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. Mensen (potentiële bezoekers) worden constant overspoeld door advertenties en boodschappen van talloze merken en aankomende evenementen.

 

Door die onophoudelijke stroom nieuws en meldingen wordt het moeilijker en moeilijker om het lawaai te doordringen en efficiënte connecties op te bouwen met je doelgroep. Als je bovendien niet werkt met een professionele marketer, loop je het risico om te eindigen met een slecht ontworpen marketingplan, dat niet je evenement zal helpen promoten maar het juist zwakker zal doen overkomen.

 

Om je deze uitdagingen te helpen overwinnen, hebben we een lijst met fouten opgesteld die je kunt maken bij het opzetten van je marketingplan, en wat je moet doen om ze te voorkomen:

 

 

Fout 1. Waardepropositie van je evenement ondermijnen

Eén van de grootste fouten die eventprofessionals maken is niet goed weten hoe ze hun evenement moeten promoten. Natuurlijk, ze weten wel de beste marketingtools te vinden en passen krachtige marketingstrategieën toe, maar ze schieten voorbij aan iets belangrijkers: ze weten niet hoe ze de waarde van hun evenement duidelijk moeten maken.

 

Waarom zouden mensen moeten komen? Wat maakt jouw congres, festival of workshop anders dan andere evenementen? Wat zullen de bezoekers halen uit jouw evenement? Het startpunt bij het ontwerpen van een marketingplan is het bepalen van de waardepropositie van het evenement (d.w.z. hoe gaaf het evenement is) en om dat dan als een gek van de daken te schreeuwen.

 

 

Fout 2. Zoeken naar potentiële bezoekers op de verkeerde plekken

De eindontvanger of de consument van jouw marketingcontent is je doelgroep. Weet je zeker dat je je richt op de juiste mensen en zoek je ze op de juiste plekken? Als je eventonderwerp bijvoorbeeld self-publishing is, dan heeft het weinig zin om je evenement te promoten op een Facebook-groepspagina voor tuiniers. Natuurlijk zullen er wel een paar mensen geïnteresseerd zijn om je evenement te bezoeken, maar je kan beter het evenement promoten op een groepspagina voor schrijvers.

 

 

Fout 3. Potentiële bezoekers op de verkeerde manier aanspreken

Om mensen over te halen om tickets te kopen en je evenement te bezoeken, moet je de taal spreken van hun interesses, behoeften of problemen. Wat zal er anders gebeuren? We kennen allemaal de generieke advertentieberichten die mensen proberen te overtuigen om naar een evenement te gaan. Door content zonder persoonlijkheid te publiceren, loop je het risico om niet boven al het digitale lawaai uit te komen. Je moet een manier vinden om je boodschap zich te laten onderscheiden van al het andere, door de taal van je doelgroep te spreken. Welke problemen hebben ze? Wat zijn hun grootste zorgen of passies? Met deze informatie op zak, kun je een sterke boodschap neerzetten die je verbindt met je potentiële bezoekers.

 

 

Fout 4. Berichten niet persoonlijk genoeg maken

Voortbordurend op het vorige punt: als het aankomt op e-mailmarketing zijn mensen immuun voor generieke berichten. Als je wil dat iemand jouw uitnodiging opent, kun je niet gewoon algemene informatie over het evenement sturen en dan achterover zitten wachten tot mensen je tickets gaan kopen. Je moet ten eerste de berichten persoonlijk maken (door de naam van de ontvanger te vermelden). Ten tweede moet je mensen laten weten dat je weet wat ze doen, naar welke evenementen ze al heen zijn geweest of in welke stad ze wonen. Je kan een persoonlijke regel aan de e-mail toevoegen, zoals: "we waren erg blij dat je er vorige keer bij was..." of "we hopen dat je gisteravond een fijne wedstrijd hebt gehad". Zo laat je zien aan de ontvangers dat ze niet slechts getalletjes voor je zijn. Begin door een band te scheppen met de ontvangers van je e-mailcampagne. Je zult niet hoeven wachten om de resultaten te zien.

 

 

Call-to-action

Er zijn meerdere manieren waarop je je eventmarketingplan om zeep kunt helpen. Je hebt echter een krachtige oplossing om dit te helpen voorkomen: denk bij het ontwerpen of lanceren van je marketingplan altijd aan de eindontvangers van je marketing. Probeer een oprechte band te scheppen met die eindconsumenten en bied authentieke waarde voor hun carrière of privéleven. Hou altijd rekening met hoe ze zich voelen als ze jouw berichten ontvangen. En vergeet nooit op een persoonlijk vlak met ze te klikken.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties