Beste manier om je evenement te promoten (en het is niet wat je denkt)

Beste manier om je evenement te promoten (en het is niet wat je denkt)

Stel je voor: je organiseert en runt een evenement. Je ontwerpt een compact evenementenprogramma, nodigt een aantal geweldige sprekers uit en boekt de beste eventlocatie ooit. Daarnaast heb je ook een veelbelovende social media marketingstrategie opgezet die sowieso je eventpromotie gaat versterken. Maar...

 

Dus je zet alles aan de kant en gaat vrolijk bezig met het aanmaken van meerdere social media-accounts, en het uitzoeken van de juiste afbeeldingen voor de profielfoto en omslagfoto. Daarna ga je obsessief bezig met het promoten van het evenement, je kunt niet de juiste hashtag bedenken, je maakt je zorgen om het lage aantal volgers, je begint jezelf af te vragen waarom je ooit eventplanner bent geworden...

 

Maar stop eens even. Oké, de marketingstrategie van je evenement bestaat misschien uit goede ideeën en uitvoerbare strategieën, maar dat betekent nog niet dat het zal werken. Integendeel: je loopt het risico om een eventpromotie om te toveren tot een ware marketinghel.

 

Dus in plaats van tijd en geld te verliezen bij het tot de letter uitvoeren van je marketingplan, is het beter om je ook eens te focussen de Net Promoter Score. "Wat is dat nu weer?" vraag je je misschien af. De Net Promoter Score wordt gebruikt door bedrijven en startups en is een meetsysteem waarmee je klantloyaliteit kunt meten. Als je je NPS wilt kennen, stel je je klanten één simpele vraag: "hoe groot is de kans dat jij ons zou aanbevelen aan een vriend?" Met andere woorden: mond-tot-mondreclame is de sleutel.

 

Voel je vrij om het woordje 'ons' in de vraag te vervangen door concepten zoals een bedrijf, product, dienst of evenement. Juist ja, als eventplanner kun je altijd op zoek gaan naar manieren om de Net Promoter Score van je evenementen te vergroten. Hoe? Begin door de volgende vraag te beantwoorden: "wat moet ik doen om mensen te laten praten over mijn aankomende evenement?"

 

Hier zijn een paar ideeën die je kunt gebruiken:

 

 

1. Voldoe snel aan de potentiële behoeften van je bezoekers

Stel je voor dat je een online app wilt verkopen en je potentiële klanten stellen je vragen over de prijzen of de functionaliteiten van het product. Natuurlijk wil je antwoorden en alle nodige informatie bieden. Hetzelfde geldt voor evenementen. Zelfs als mensen nog niet hebben besloten of ze willen komen, hebben ze misschien vragen, twijfels of zelfs verzoeken over het evenement.

 

Zelfs wanneer je hoofd bol staat van alle takenlijstjes, negeer je ze niet en probeer je zo snel mogelijk te reageren. In het ideale geval stel je iemand van je team aan om alle vragen en zorgen van potentiële bezoekers te behandelen. Op die manier begin je met het bouwen van een positief communicatiekanaal en heb je een positieve dynamiek. Zelfs wanneer de persoon besluit om niet te komen, want je weet nooit of hij of zij het aan een vriend of twee aanraadt.

 

 

2. Volg influencers op social media en zoek het contact met ze op

Je hebt geen duizenden volgers op social media nodig om je evenement aan te raden; je hebt alleen een paar influencers nodig. Gebruik social media verstandig. Probeer contact te leggen met influencers, zodat zij je helpen je boodschap over je evenement te verspreiden.

 

Hoe? Je zou bijvoorbeeld eerst wat event-gerelateerde inhoud kunnen genereren en wat citaten toe kunnen voegen, waarna je de influencers tagt die het citaat aanleverden. Daarnaast kan je, als ze een blog of een website hebben, ze een e-mail sturen om te vragen of je een 'guest post' mag plaatsen over een onderwerp (gerelateerd aan je evenement), waar hun publiek veel aan heeft. Als laatste zou je kunnen proberen om te netwerken op evenementen en in persoon te praten met de 'leaders' in de sector of met influencers. Door het contact met ze op te zoeken op social media, vergroot je de kans dat ze je evenement zullen aanbevelen aan hun vele actieve volgers.

 

Bekijk ook het eventplanner.tv interview over influencer marketing.

 

 

3. Deel content

Vind je content gerelateerd aan jou evenement, dan kun je die delen op je social media of website. Op die manier link je je met de auteurs die sowieso relevant zijn voor je evenement, en vergroot je de kans dat ze zullen willen komen of met anderen zullen praten over jouw evenement.

 

 

4. Bied bezoekers korting als ze een vriend meenemen

Geef bij het ontwerpen van de ticketing-opties een mooie korting aan bezoekers die een vriend meenemen. Op die manier vergroot je het aantal bezoekers en zorg je meteen ook voor meer bekendheid van je evenement.

 

 

5. Stuur een T-shirt naar de deelnemers

Je hebt ongetwijfeld al een paar cadeautjes voorbereid voor je bezoekers. Ga je ze overhandigen bij de entree? Geen verkeerd idee, maar wat dacht je ervan om ze de cadeaus voor het evenement te versturen? Het kan een T-shirt of een kaartje zijn, een kladblok of een beker... Jij mag het kiezen. Dit kleine geschenk maakt je bezoekers enthousiast voor het aankomende evenement en wie weet wie krijgt het nog te zien zodat je extra bezoekers kunt aantrekken.

 

 

Conclusie

Wil je je evenement promoten? Zorg ervoor dat mensen erover gaan praten en je zult geen ingewikkelde marketingstrategieën nodig hebben. Denk na over het opbouwen van een positieve communicatie met je bezoekers, zoek contact met influencers, deel content die mensen op hun sites of blogs publiceren, geef korting aan mensen die anderen meenemen of stuur kleine geschenken naar deelnemers die hun komst hebben bevestigd. Zorg dat mensen een goed en enthousiast gevoel over een evenement hebben. Op die manier moedig je ze aan om hun enthousiasme met anderen te delen en verhoog je je Net Promotor Score.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties