Hoe krijg je meer bezoekers op je eventsite? Door hoog te scoren in zoekmachines, natuurlijk. En hoe pak je dat aan? Met keywords en met kwalitatieve links naar jouw eventsite. In deel 1 van deze artikelenreeks geven we je 6 manieren om keywords optimaal te gebruiken. In deel 2 krijg je 4 tips om linken naar je website te leggen en je content dynamisch te houden.
Keywords zijn… key. Ok, maar wat doe je daar mee? Enkele tips voor de marketing van je evenement!
1 . Bepaal de juiste keywords voor je eventsite
Welke kernwoorden omschrijven je evenement? Neem bijvoorbeeld een beurs over de renovatie van woningen. Renovatie, beurs, woningen zijn dan je keywords. Kijk voor andere suggesties in Google Keyword Planner. Inspiratie vind je ook op websites van andere evenementen. En vooral: bevraag je klanten of je doelgroep. Welke woorden komen spontaan bij hen op als zij denken aan jouw evenement. Je optimaliseert je teksten nog beter door een trefwoordengroep te gebruiken. Bijvoorbeeld: 'renovatiebeurs Antwerpen'.
2. Laat keywords in je teksten terugkomen
Je bezoekers én Google houden van een uniek en scherp geschreven verhaal op je eventsite. Met daarin de juiste keywords. Zoekmachines filteren op keywords (zoekwoorden) in de teksten. Optimaliseer je teksten door de keywords regelmatig te laten terugkomen in je teksten, zeker in de eerste alinea. Zorg dat het wel nog steeds een relevante tekst blijft. Teveel keywords in je teksten zullen als spam gezien worden waardoor je net een lagere ranking krijgt.
3. Gebruik keywords in titels en headings
Zorg dat elke pagina een unieke titel heeft met het keyword. Plaats dat woord vooraan in de titel. Bv. Renovatiebeurs voor woningen in Antwerpen en omgeving. Pas hetzelfde toe voor tussentitels (headings) van je alinea's. Ook de title tag van je pagina (zichtbaar in het tabje van je browser) bevat best het juiste keyword.
5. Zet de keywords in je metadescription
De metadescription is het stukje tekst dat je ziet in de zoekresultaten van Google, net onder de titel en url van je website. Schrijf hiervoor een wervende, gebalde en vooral pakkende tekst met de juiste keywords: een echte call to action om jouw website een bezoek te brengen. Hoewel zoekmachines geen rekening meer houden met de metadescription voor hun rankings helpt dit tekstje bezoekers wel te overtuigen naar je website door te klikken.
6. Tag je afbeeldingen met relevante keywords
Ook door slim je afbeeldingen te gebruiken, kan je je website optimaliseren. 'Smokkel' je keywords in de 'alt tag' van het beeld. Die wordt zichtbaar als het beeld niet laadt of als je bezoeker zijn muis net boven het beeld plaatst. Of nog beter, in de bestandsnaam van de foto.
Kan je unt 5 en 6 toelichten over HOE je dat doet?