De visie van Kevin Van der Straeten over de sputterende eventsector

De visie van Kevin Van der Straeten over de sputterende eventsector

In een interview met Managers Magazine geeft Kevin zijn visie op het dalende ondernemingsvertrouwen in de eventsector dat blijkt uit de laatste EventMonitor.

 

Hieronder lees je het integrale interview dat in Managers Magazine is verschenen:

 

 

Uit de resultaten van de recentste EventMonitor, een initiatief van eventplanner.be, blijkt dat het ondernemersvertrouwen van Belgische en Nederlandse eventbedrijven zakt met zo'n 4% en dat 23% van die firma's een omzetdaling verwacht.

 

"Niet dramatisch", aldus Managing Director Kevin Van der Straeten, "maar toch moeten we daar conclusies uit durven trekken. Wat we zeker niet mogen doen is panikeren, maar het is wel een vingerwijzing binnen een markt die het door de crisis al hard te verduren heeft gehad. Het is een signaal dat we de dingen anders moeten gaan bekijken en dat we als sector anders en beter moeten communiceren."

 

Eén van de conclusies die hij uit de resultaten trekt is het feit dat de event sector meer aandacht moet geven aan het aantonen en duidelijk communiceren van de return on investment, de ROI van evenementen die voor bedrijven georganiseerd worden.

 

Kevin van der Straeten: "Evenementen worden nog al te vaak gepercipieerd als iets dat leuk, maar niet echt nodig is. Terwijl een event zijn plaats heeft in de marketingmix van een bedrijf en wel degelijk een hoge ROI heeft. Alleen heeft niemand dat al eens expliciet gezegd. Het wordt tijd dat we, net als de andere sectoren in de marketing, gaan focussen op de opbrengst van een evenement voor een bedrijf en dat ook dik in de verf gaan zetten. Een event is de enige marketinguiting waarbij je zo lang en rechtstreeks invloed hebt op je klant. We moeten dat meetbaar gaan maken en als argument uitspelen om iemand over te halen om iets te organiseren."

 

Al is 'iets organiseren' ook verleden tijd

Kevin Van der Straelen: "Het mag niet meer zo zijn dat een bedrijf een eventbureau contacteert en vraagt: 'Organiseer eens iets voor ons' waarbij de nadruk dan vooral ligt op de logistieke invulling van een feest. Nee, we moeten met de bedrijven aan tafel gaan zitten, duidelijke doelstellingen formuleren, wat moet er na het evenement bereikt zijn. Die doelstellingen moeten na het event opgevolgd en becijferd worden. Alleen als we dat doen, kunnen we bewijzen dat zo'n organisatie een nuttige besteding is die zijn plaats in de marketingmix meer dan verdient. En als het dan al crisis is, dan moeten we maar creatief omspringen met de beschikbare budgetten en kritisch durven kijken naar wat echt nodig is om de doelstellingen te bereiken."

 

Uiteraard zijn er eventbedrijven die wel al verder staan in het aantonen van ROI. Bekijk zeker de eventplanner.tv aflevering over Return on Investment! Maar jammer genoeg is nog niet de hele branche zo ver. Het spreekt voor zich dat ROI alleen niet de heilige graal is, ook nieuwe trends en technologieën zullen de toekomst van onze branche bepalen. Belangrijkste is dat we als branche een evolutie ondergaan en aan onze eigen communicatie werken.

Bron: Managers Magazine

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

John Verstuyft [Perfect Plus Event Productions]
John Verstuyft [Perfect Plus Event Productions]
Leader|2012-09-13 - 08:33u

Uitzonderingen zullen wel altijd de regel bevestigen, maar Perfect+ Event Productions maakt zowel qua aanvragen en uitvoeringen een goed jaar mee. We praten gericht maar ROI komt zelfs niet altijd te pas. Vetrouwen daarentegen is cruciaal.

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties