'Evenementenbranche durft betaalde pitches nog niet aan'

'Evenementenbranche durft betaalde pitches nog niet aan'

Het wordt tijd dat de relatief 'jonge' evenementenbranche zich sterker, herkenbaarder en meer volwassen opstelt. Betaalde pitches horen daar ook bij. Dat meent ARTi Producties, dat net een onderzoek heeft afgerond om te testen of de branche rijp is om een onkostenvergoeding te vragen voor pitches.

 

Uit het kwantitatieve onderzoek, gehouden onder IDEA leden, blijkt dat een bureau gemiddeld 18 pitchaanvragen per jaar ontvangt. Met 40% van die aanvragen wordt ingestemd. Ruim 55% van de eventbureaus besteedt gemiddeld tussen de 8 en 20 uur per pitch en 25% besteedt meer dan 20 uur per pitch. Er zijn dus niet alleen veel pitches per jaar, maar het meedoen eraan vergt veel tijd en is daardoor een kostbare zaak. Volgens aRTi Producties zouden betaalde pitches in ieders voordeel zijn. Zo is er kostentechnisch meer duidelijkheid.

 

Daarnaast zal een opdrachtgever niet lukraak een x-aantal bureaus vragen, maar juist een afgewogen bureauselectie maken, wat er tevens voor zorgt dat de geselecteerde bureaus bij de opdrachtgever passen. Bovendien kan een bureau er dan de juiste mensen voor vrijmaken of zelfs externe specialisten inhuren, waardoor een kwalitatief beter voorstel gedaan kan worden. Er is immers budget voor. Ondanks de genoemde voordelen, blijkt uit het onderzoek dat de branche pitchvergoedingen nog niet aandurft. Er bestaat bij evenementenbureaus grote angst klanten te verliezen wanneer niet iedereen binnen de branche een vergoeding zal eisen.

 

Zelfs al zouden alle bij IDEA aangesloten bureaus hier concrete afspraken over maken, dan zijn er ook nog tal van bureaus die niet bij de brancheorganisatie zijn aangesloten. Daarnaast wordt door de bureaus aangegeven dat de markt nog te veel onder druk staat om met dit soort maatregelen te komen en dat een vergoeding toch nooit alle kosten dekt.

 

Lees ook:

9 redenen waarom je die pitch niet gewonnen hebt

Spelregels voor een pitch onder evenementenbureaus

Bron: Communicatie

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

Advertenties