Event pitches: you win some, you lose some. Natuurlijk wil je er zoveel mogelijk winnen. Toch is een verloren pitch geen verloren tijd. Tenminste als je kritisch kijkt naar de redenen waarom je de pitch verloren hebt. En er ook iets uit leert. Dit zijn 9 vaak voorkomende redenen.
Een pitch verliezen is even slikken. Blijf niet in je hoekje kniezen en vraag naar de reden waarom je klant voor de andere partij kiest. Je kan er altijd iets uit leren. We geven je alvast 9 redenen waarom er niet voor jouw voorstel zou kunnen gekozen worden. Daar kan je alvast rekening mee houden.
1. Je sprong er niet boven uit
Jouw presentatie was niet origineel genoeg. Je klonk en zag eruit als elke andere concurrent. Creativiteit is een van de belangrijkste eigenschappen van een eventplanner. Toon je creativiteit ook in de manier waarop je presenteert.
2. Je bewaarde het beste voor het laatste
Traag opbouwen en eindigen met een knaller… daar moet je niet op hopen in deze tijd van digitale verstrooiing. Kom binnen en sla meteen raak. Zorg dat de vergaderzaal doordrongen is van jouw positieve energie. Vanaf het moment dat je binnenstapt. Dan hangt je publiek meteen aan je lippen. Pak onmiddellijk uit met het beste dat je hebt. Doe je dat niet, dan zit iedereen af te dwalen naar zijn smartphone. En dan wordt het extra moeilijk om de aandacht te trekken.
3. Je was niet concreet genoeg
Vermijd wollig, hoogdravend en algemeen taalgebruik. Wees concreet, haal specifieke feiten aan. Toon concrete data over hoe je het aantal deelnemers omhoog bracht van een event. Geef echte getuigenissen van tevreden deelnemers.
4. Je luisterde niet genoeg naar je klant
Als je op voorhand goed hebt geluisterd naar je klant en je hebt doorgevraagd, dan weet je exact wat hij wil. Hou daar rekening mee. Gebruik in je voorstel ook dezelfde woorden en taal als je klant. Dat maakt het voor hem herkenbaar en dat komt jouw voorstel ten goede.
5. Je gebruikte geen storytelling
Je wil je klant overtuigen van jouw visie over het event en daarvoor moet je zo snel mogelijk op dezelfde golflengte zitten. Storytelling is een goede techniek om die connectie met je klant tot stand te brengen. Kruid je presentatie met verhalen over voorbije events. Mensen willen altijd weten hoe een verhaal eindigt. Zo neem je je klant mee in jouw visie over events.
6. Je bracht het niet spannend genoeg
Een gortdroge presentatie aframmelen is helemaal uit den boze. Breng je presentatie als een echte verteller. Laat dramatische stiltes vallen, spreek hoger en sneller, dan weer lager en langzamer. Bouw spanning op, stel suggestieve vragen, gebruik sprekende beelden. Je blijft in het geheugen van je klant hangen.
7. Je liet niet zien hoe je problemen aanpakt
Laat zien hoe je er voor gaat zorgen dat het event van een leien dakje zal verlopen. Events organiseren is hard werken en creatieve oplossingen bedenken voor allerlei problemen. Vertel hoe je dat in het verleden aanpakte. Zo creëer je vertrouwen bij je klant. Hij kan er zeker van zijn dat zijn event bij jou in goede handen is.
8. Je dacht niet aan acties voor en na het event op sociale media
Een event gebeurt niet meer alleen op het tijdstip van het event zelf. Er is altijd een voor- en natraject. Je bouwt de spanning op in aanloop naar het event. Na afloop zorg je ervoor dat er nog wordt ‘nagepraat’. Sociale media zijn hier het kanaal bij uitstek. Voorzie dat ook in je voorstel. Dat geeft je al een goede voorsprong op concurrenten die hier niet aan dachten.
9. Je hebt het budget niet gerespecteerd
Het vooropgestelde budget overschrijden, houdt risico’s in. Je geeft je prospect een makkelijk excuus om af te haken. Want je concurrenten komen vaak wel met een cool voorstel binnen budget. Laat zien dat je met het oorspronkelijke budget, of zelfs met iets minder, een mooi event kan realiseren.
Lees ook: TIP! - Spelregels voor een pitch onder eventbureaus