Digitale trends in de eventsector

De coronacrisis heeft de eventsector verplicht doen digitaliseren. Kevin praat met expert Denis Doeland over de impact van Artificial Intelligence (AI), NFT's, Metaverse, crypto en het belang van data voor evenementen.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Dag Dennis, welkom in de studio.


Dag Kevin, hi, leuk weer om hier te zijn.


Ja, het is even geleden, hé. En om misschien ineens dat bruggetje naar de vorige aflevering te maken. We hebben het toen over digitaal vermogen gehad. Toch iets waar jij best wel mee aan de slag bent. Ik heb zo'n vermoeden dat die term digitaal vermogen ook vandaag wel eens gaat vallen.


Dus misschien is het interessant dat je nog even heel kort recapt: wat is precies digitaal vermogen?


Ja, digitaal vermogen zijn eigenlijk de rechten en niet-fysieke middelen. Dus bijvoorbeeld data, zeg maar, eigenlijk, die je als organisatie...

Als je dus op een gegeven moment de juiste contextuele inzichten genereert uit die data, dan krijg je eigenlijk competitief voordeel. Waardoor je er eigenlijk ook voor kunt zorgen dat je kasstromen, dus je verdienmodellen, je primaire en secundaire verdienmodellen, versnellen. En je kunt ze daarmee ook optimaliseren, zeg maar.


Ja, nu jij bent, en ik volg jou al een tijd, heel erg bezig met: hoe kan de sector digitaliseren, innoveren, dat soort zaken. We komen...


Hopelijk beginnen we daar uit te komen. Uit een Coronaperiode waarin toch dingen moeilijker zijn en waarin plots alles verplicht gedigitaliseerd geweest is. Hoe kijk jij naar die periode? Hoe is dat voor jou gelopen?


Nou, deze periode is een heel interessante periode. Je zei al: we moeten een soort van verplicht digitaliseren.  Ik ben overigens bezig met een nieuw boek, waarin eigenlijk...


De handleiding die je niet alleen nodig had tijdens de pandemie, zeg maar, uiteindelijk. Want de lessen die ik bij mijn klanten geïmplementeerd heb, tijdens de pandemie, zijn lessen die ik voor de pandemie al geleerd had. Alleen: die werden ineens keiharde realiteit. Om het maar zo te zeggen. En dus, als je teruggaat naar de term digitaal vermogen, dan zeg ik altijd: die bestaat uit drie kernelementen.


Eén is de kracht. De kracht van je organisatie. Ofwel: kun je nu zelf in het digitale speelveld laten zien dat je het beter doet dan je concurrentie?


Dan eigenlijk de macht, de kunde. De kunde van je organisatie. Ben je er zelf wel toe in staat? Wat kun je nu als organisatie? Waar zitten de goede punten en de wat minder goede punten in je digitale organisatie?


En vervolgens: ben je nu eigenlijk in staat om uit te rekenen en te bekijken wat je potentieel is?

En als je die drie dingen voor elkaar hebt, kom je al heel snel tot het volgende inzicht.


En dat is dat je zegt: hé, wacht eens even. Ja, er komt gewoon ineens een reductie van de complexiteit. En er komt een soort nieuwe eenvoud. En dat is echt interessant.


Wat ik vooral aan het begin van Corona zag bij onze klanten: iedereen was twee weken van slag. Maar vervolgens ging iedereen door met andere manieren van werken in de digitale wereld. En leek het alsof omzet gewoon niet stilstond. Want men verzon eigenlijk het nieuwe klantencontact. Ja en dat heeft geen enkele, van onze kant, windeieren gelegd. Dus dat betekent dat ze er niet op achteruit zijn gegaan.

 

Oké, maar daar dat is een mooie realisatie. Dat kan niet iedereen zeggen.

Als we even fast forward naar 2022 doen. Vandaag komen er heel veel nieuwe dingen op ons af. En ik was, ter voorbereiding van ons gesprek, jouw website nog aan het nalezen. Er staan trouwens ontzettend interessante artikels op.

Dus voor onze luisteraars en kijkers zeker een tip, om de website van Dennis eens grondig door te spitten.

Maar er zijn een aantal dingen die me opvielen. Waar ik van dacht: daar moeten we het vandaag toch eens over hebben.

En misschien de eerste, het is misschien een open deur maar artificial intelligence begint steeds belangrijker en belangrijker te worden. Vanuit jouw ervaring en visie: hoe zie jij daar de toegevoegde waarde van in de evenementensector?


Nu ja, ik had het er net al over, hé. Dus als we teruggaan naar die term digitaal vermogen. Die kun je dus eigenlijk...

Elke organisatie krijgt bij ons vijf doelen. Namelijk: bedrijfswaarde, reputatie, marketingefficiëntie, het versnellen of optimaliseren van je primaire verdienmodellen en het vinden, eventueel, van secundaire verdienmodellen. En op het moment dat je die data allemaal op elkaar aansluit, en die eigenlijk steeds handmatig moet verwerken, terwijl je steeds hetzelfde doet, zou je dus kunstmatige intelligentie kunnen gebruiken, uiteindelijk, om dat proces te versnellen. Sterker nog: je kunt kunstmatige intelligentie gebruiken om een leringsfactor op die data aan te brengen.


En te zeggen van: ja, goed, if this then that, if this then that, if this then that. En je kunt zelf dus op een gegeven moment zeggen van: ja, oké, wacht even. Dat analyseren is gewoon niet meer nodig op het moment dat ik, door middel van kunstmatige intelligentie, bandbreedtes ga aanbrengen en dergelijke. Dan zal je dus geholpen worden door de productiviteit om data uit te lezen. Dus kunstmatige intelligentie helpt vooral heel erg bij het versnellen van je proces.


Ja, heb je al concrete cases bij evenementen gezien? Waar je van zegt van: ja, dat was wel een interessante case. Waar ze net dit hebben toegepast?


Nou, dat is...

Kijk, kunstmatige intelligentie gaat net zo snel als dat we erover praten, om maar zo te zeggen. Dus het is een heel hot topic. Maar het staat gewoon in de kinderschoenen. Maar je moet je voorstellen dat je bepaalde commando's verzint, zeg maar, en die dan op een gegeven moment herhaalt. En dat je dus ziet van: ja, daar loop ik in. Ja, dan kunnen we bij onze klanten gewoon rustig zeggen van: ja, daar maken we ook gebruik van.

Weet je, het zijn heel simpele dingen. Als het getal groter is dan dit, neem dan deze beslissing. Ja, dat is niet per sé hele moeilijke kunstmatige intelligentie. Dat is een stukje dat je toevoegt, zeg maar. En als je dat dan vaker ziet, beslis dan of je dat wil gebruiken.

 

Ja, natuurlijk. Natuurlijk.

Een andere die ik voorbij zag komen, en we hebben het er een aantal eventplannertv-afleveringen geleden ook al over gehad, dat is NFTs, non-fungible tokens. Hoe zie jij daar...

Je schrijft dat NFTs bijdragen aan je digitaal vermogen. Ik was benieuwd hoe je dat dan concreet ziet?


Ja, als we teruggaan naar die vijf doelen van het digitale vermogen. Dan had ik het net over het vinden van secundaire verdienmodellen. Dat zijn dus gewoon geheel nieuwe verdienmodellen, bovenop je primaire verdienmodellen.

Dus bijvoorbeeld voor een evenement is een primair verdienmodel het verkopen van tickets. Dat is een heel makkelijk ding. En dan, bijvoorbeeld, het verkopen van merchandise of het verkopen van andere zaken, dat behoort allemaal een beetje tot de primaire tak.

Een nieuwe tak, dus je secundair verdienmodel, dat je vindt, is bijvoorbeeld een NFT. Ja en een NFT is niet meer dan een certificaat van echtheid, zeg maar. En dat certificaat kan je dus, bijvoorbeeld,...

Als je slim bent kan je dat op evenementen gaan toepassen.


Ik had laatst een heel mooi gesprek met Joe Pulizzi, de contentmarketeer van de wereld uiteindelijk. En toen hadden we het erover dat: stel je voor dat je een evenement neemt. Neem even een business to business evenement. En je voegt daar aan het ticket een NFT in. Dat je recht geeft op een aantal interessante perks. Bijvoorbeeld dat je achter de schermen met de desbetreffende sprekers, één op één, vijf minuten mag praten. Eigenlijk om die één of twee prangende vragen te stellen, die je niet kon stellen tijdens. Nu, dat zijn allemaal zaken.

Echter: de NFT is ook geen quick win, zeg ik altijd. En dat heeft te maken met: dat de NFT ook gewoon een product is. En een product moet je, wederom, gewoon marketen. En dat betekent eigenlijk dat je alweer een fanbase nodig hebt en een goede reputatie. Om eigenlijk het tweede en derde doel van het digitaal vermogen te benutten. Dus, het is niet zozeer dat NFT de oplossing is. Dat je ineens een nieuw verdienmodel hebt. Nee, dat moet je ook aan de man brengen. Daar zit de misvatting in, zeg maar.


Maar het zijn allemaal, stuk voor stuk, wel nieuwe innovaties die je kunnen helpen om, zoals jij het dan net mooi zegt, nieuwe verdienmodellen te vinden. Om een verdieping te gaan maken met de data die je eventueel al vergaart. Of dat je daar toch in ieder geval actiever mee aan de slag kan gaan.


Ja, zeker. Neem gewoon eens deze tweejarige periode waar we nu in zitten. Met de pandemie. Een NFT gaat ook, bijvoorbeeld...

Dus je gaat je ticket vooruit kunnen verkopen. En de belofte in de NFT, in je certificaat, is dat je bijvoorbeeld zegt: ik geef je geld terug, bij wijze van spreken, als...


Nu ja, dat kan ook op een andere manier. Of je zegt: jij bent voorgoed een deeltje eigenaar van een stukje van een evenement. Als je helpt, bijvoorbeeld, mee financieren of wat dan ook. Dus je gaat allerlei dingen kunnen verzinnen als evenementenorganisator. Om met die NFT, die leuke aspecten die dat biedt, die fanbase die je al hebt bezig te houden.


Ja, bijvoorbeeld kunnen we verzinnen: we bestaan al tien jaar. Ik maak een compilatiefilmpje. Jij kan eigenaar worden van het compilatiefilmpje, bij wijze van spreken. Of je kan met z'n tienen eigenaar worden van het compilatiefilmpje. Van die unieke beelden. Dus dan word je een beetje rechteneigenaar, als het ware, van het evenement.

Dus er zitten heel veel elementen, die je had kunnen gebruiken tijdens deze periode, om verder te gaan.

 

Ja maar ik denk niet alleen tijdens deze periode maar ook vanaf nu af.


Ja hoor, absoluut. Absoluut. Het is niet alleen...

Zoals ik al zei. Het is niet de pandemie die uiteindelijk in de weg zit. Ik denk dat de grootste uitdaging de organisaties zelf zijn. Die gewoon moeten gaan denken dat ze een digital first bedrijf zijn. Uiteindelijk is het platform eerst. En dan komt daarna het analoge verdienmodel. Dus het product dat je levert. Een evenement is een analoog product, zeg maar. Dus je onderhoudt de relatie digitaal. Via je platform. Door het verhaal te vertellen. Door te laten zien uit het verleden wat je allemaal mooi hebt gemaakt, et cetera. Om het volgende kaartje van een analoog evenement, waar je bij zou kunnen zijn, in real life of hybride, want ook daar liggen nog steeds mogelijkheden, dat je die relatie dus gebruikt om op termijn die kaarten te verkopen.


Ja, sinds ons laatste gesprek dat we hier in de studio hadden, zijn er zo nog van die innovaties waar jij van denkt: goh, dat zijn dingen waar je als event organisator toch wel oog voor moet hebben in deze tijden?


Nou, het is belangrijk. Het woord gonst letterlijk over het net heen. Sinds de aankondiging van Mark Zuckerberg van de Metaverse.

Ja, wat dat betreft. Voor mij: een metaverse is oude wijn in nieuwe zakken. De term komt ergens uit 1992. Volgens mij uit Neal Stephenson zijn boek: Snow Crash. Dus daar zie je die term ook geïntroduceerd worden.

Maar ik meen me te herinneren, ergens begin 2000, hadden we een heel mooi platform, dat heette Second Life. En Second Life, dat was van Linden Lab. En Linden Lab had ook Linden dollars. Dus dat lijkt heel erg op crypto's. Dus eigenlijk meer dan twee decennia geleden was dat al aan de gang. En dat vindt op dit moment zijn rentrée, om het maar zo te zeggen.

Maar het interessante daaraan is: in die tijd heeft de gamingwereld niet stilgestaan. Dus dan hebben we enorme, te gekke games als een Battlefield. Maar ook gewoon Pokemon, SuperMario, weet ik veel. Fifa, Pro Evolution Soccer...

Je kan het zo gek niet bedenken. Gamers zullen nog mooiere titels hebben. Dat zijn eigenlijk allemaal metaverses op zichzelf. Als het ware. En ik ben wel heel benieuwd hoe dat zich gaat blenden en hoe daar de interoperabiliteit gaat ontstaan. Tussen die verschillende werelden. En hoe evenementenmakers daarmee omgaan.

Een mooi voorbeeld dat ik onlangs gaf is: ik kom van het bedrijf ID&T. Dat heeft evenementen als Tomorrowland, Sensation, Mysteryland, Defqon. Dat zijn maar een greep uit de titels. Ja, die hebben heel veel internationale bezoekers. Die hebben beperkte capaciteit op de venue of op het terrein. De vraag is altijd groter. Nu ja, hoe ga je daarmee om als de vraag groter is? En ga je dan metaverses creëren? Bijvoorbeeld wat Tomorrowland al deed. Dat zijn eigenlijk hybride werelden. Waren al, eigenlijk, een soort van metaverses. Die ontstonden met die digitale evenementen. Hoe gaat zich dat verder ontwikkelen? En hoe gaat, bijvoorbeeld, die Japanner, die van een eiland af moet komen...

Die normaal vier-vijfduizend dollar moet betalen om die ene experience in België te hebben. Gaat die niet beslissen om te zeggen: nu ja, weet je, ik wil er ook wel voor tweehonderd dollar bij zijn. In de metaverse. En ik krijg een soort van die beleving, zeg maar. Nou, dat is een ontwikkeling waar ik erg naar kijk.

Ik moet wel zeggen: we hadden het over het digitaal vermogen. Dan gaan we weer over de vijf doelen en over de drie kernelementen, om het maar zo te zeggen. Het enige wat ik doe is die vijf doelen en die drie kernelementen dan ook plakken op die metaverse. Wat betekent het gewoon voor je business? Want het blijft dan een digitaal platform. Dat betekent dat je je fanrelatie of de klantrelatie digitaal moet benutten. Hoe haal je die dan eigenlijk uit de data? En uit je digitaal vermogen. Hoe ga je die dan aansturen? In die metaverse.


Ja, nu, ik moet wel zeggen...

Want ik maakte ook meteen de reflex naar Second Life, zoals jij ook maakt. Maar ik ben toen toch, uit nieuwsgierigheid, een aantal van die Facebook-brillen gaan kopen. En wij hebben, bij eventplanner, onze boardmeeting vorige week, voor het eerst in een virtuele workroom gehad.

Ik moet wel bekennen dat het echt gaaf geworden is. Dat de technologie, zoals jij ook al aangaf, echt niet stilgestaan heeft. En dat heel veel van de gebreken die in Second Life nog zaten...

Je had niet echt het gevoel erin te zitten of je zat er nog wat vanaf.

Ja, als ik dan nu mezelf op zo'n whiteboard, in zo'n virtuele meeting room, zie schrijven. Het wordt toch wel ontzettend...


Ja, het kan heel gaaf worden.

Kijk, waarom Second Life eigenlijk te vroeg was, waren twee zaken. Rekenkracht van de computers. En bandbreedte. Zowel bandbreedte over de vaste lijnen, als bandbreedte in de lucht.

Nou, de bandbreedte over de vaste lijnen is opgelost met glasvezel. En de bandbreedte in de lucht is opgelost met 5G. Dus die interoperabiliteit tussen de apparaten, om het maar even zo te zeggen, dus de rekenkracht en bandbreedte...

Ja, je kan gewoon straks ook in een virtuele meeting room zitten, omdat je gewoon je telefoon bij je hebt. De rekenkracht van dat apparaat is dusdanig groot, met de bandbreedte, dat het wel eenvoudiger gaat worden om dat soort dingen te doen. Dus ik kijk daar met veel plezier naar uit.


Ja maar toch iets wat ik me zeker nog herinner van ons vorig gesprek is: zorg ook, natuurlijk, dat je start met die data capteren. Want als ik kijk bij bedrijven. Heel veel bedrijven in de sector zijn daar zelfs nog niet mee bezig. Met capteren van die data. Laat staan dat je dan de vervolgstappen mee kan zetten. Dus in die zin misschien nog eens een warme oproep aan iedereen. Als je data kunt capteren, doe dat toch.


Ja, als een organisatie of al bedrijf leg je relaties aan met fans of klanten.  En gek genoeg levert dat informatie op. Data is informatie, eigenlijk. En informatie, sla die op. Je hoeft helemaal geen ingewikkelde systemen.  Als je het echt heel erg Spartaans wilt doen, begin gewoon met het inkloppen van die gegevens in een spreadsheet. Bij wijze van spreken. Want zo begint het verzamelen van data. En dat helpt je gewoon, op termijn, betere beslissingen te maken. In context tot die fanrelatie of die klantrelatie.

Eigenlijk legt je daarmee meteen ook het digitaal vermogen aan. Want je kunt dus, op het moment dat je begint te verzamelen, begin je eigenlijk ook al te werken aan je bedrijfswaarde.


Ja en je begint patronen te zien. Je begint opportuniteiten te zien vanuit die data. Dus ik ben het helemaal met je eens.

Dennis, ontzettend bedankt om een update te geven over wat jij de afgelopen periode hebt zien bewegen. Ik stel voor dat we dat binnen een paar jaar zeker opnieuw doen, hé. Om eens een nieuwe update te geven.


Wat mij betreft nog sneller hoor, Kevin.


Dat is voor mij ook heel goed. Hou me op de hoogte als je nieuwe trends of tendensen ziet. En dan plannen we een studiogesprek in.

Dennis, dank je wel.


Kevin, jullie ook bedankt.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties