Wat je moet weten over de Metaverse als eventplanner

In deze eventplanner.tv aflevering blikt Kevin samen met trendwatcher Tom Palmaerts vooruit naar wat de Metaverse zou kunnen betekenen voor de evenementenbranche. Een must-see!

Kevin Van der Straeten|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Daniel  Pondikou  [BSP]
Daniel Pondikou [BSP]
New|2022-07-16 - 15:47u

Wow

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hallo Tom, welkom in de studio.


Hallo Kevin.


Het is een jaarlijks ritueel dat we elkaar zien. Praten over de trends voor de komende jaren. En dit jaar hebben we een beetje per e-mail voorbereid, je kwam met twee zeer interessante trends.

Metaverse en niet-fungible tokens.


Misschien kunnen we beginnen met de metaverse. Kun je ons uitleggen waar het over gaat?


De meeste mensen zullen over metaverse horen vanwege Zuckerberg. Van Facebook. Omdat hij vorige zomer zei dat hij de metaverse in wilde. En daarom veranderde hij zelfs de naam Facebook in Meta. Nu, naar zijn mening...

Wat is de metavers voor hem? Het is de volgende stap. We kijken nu de hele tijd naar een scherm. En hij wil naar een virtuele wereld springen. Hij heeft zijn bril al. En ik denk dat hij die virtuele bril goedkoop wil verkopen. Dus we kunnen het allemaal heel snel krijgen. En dat we deze virtuele wereld kunnen betreden waarvan hij aanneemt dat het de toekomst zal zijn.

Nou, voor mij is dat interessant. Want dat is een verschuiving. De metaverse is een trend waar ik al jaren naar op zoek ben, ik weet het niet, vijftien jaar, zoiets.

Ik denk dat het veertien jaar geleden is, of vijftien jaar geleden, dat ik het onderzoek naar Second Life deed.


Ja, ik zat net te denken...

Ik had daar een déja vu met Second Life.


Ja, het was een ongelooflijke wereld. Waar je rond kunt lopen. En eigenlijk zijn de ideeën van de metaverse waar hij het nu over heeft eigenlijk Second Life. Maar dan is het verschil, als je terugkijkt op Second Life, dat was leuk, maar de hele tijd crashte het. De hele tijd was je avatar als bevroren in een soort muur en het was verschrikkelijk. Die tijd...

Die technologie was niet...

Ik weet niet of de technologie van vandaag er echt, echt nog is. Maar je ziet dat bedrijven als Epic Games, zoals Google en Microsoft de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in het doen van veel onderzoek naar de metaverse. En nu natuurlijk...

Dit zie je de hele tijd. Als je naar de toekomst kijkt. Als je kijkt vanuit een trendperspectief. Meestal is de toekomst er al. Het onderzoek wordt dus gedaan. De investeringen worden gedaan. De makers doen het. Maar het groeit heel langzaam en het is bijna stabiel. Maar dan heb je behoefte aan een groei van de vraag van mensen. En dat alles gebeurde, maar niet vanuit een commercieel oogpunt, maar vanuit een Crypto-oogpunt. Binnen de blockchain zie je de groei van enorme metaversen die werden gecreëerd. Je ziet dus de groei van het aantal mensen dat daadwerkelijk geïnteresseerd is, hierdoor gefascineerd.

Aan de andere kant zie je games als Fortnite. Waar jonge mensen die spelletjes speelden en echt in een andere wereld waren. Omdat ze hun avatar waren. Het was...

Trouwens, iets interessants in de psychologie, je bent nu...

Meestal heb je Teams-calls en Zoom-calls. En dit doen we ook. Zoals een virtueel gesprek. Maar het publiek of jij, als je samenwerkt, word je moe van het kijken naar een scherm. Omdat je de ander ziet, maar geen nabijheid voelt.


Maar zal die nabijheid veranderen? Want uiteindelijk bevind je je in een virtuele wereld. Je hebt een bril op. Bill Gates zei dit weekend dat hij verwacht dat het kantoor in de toekomst in de metaverse zal zijn. We gaan dus niet meer naar kantoor maar naar een virtueel kantoor waar we elkaar ontmoeten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat hetzelfde is als mensen in het echt ontmoeten.


Als we ons veel meer gaan bezighouden met technologie, wordt het ontmoeten van mensen in het echte leven een nieuwe luxe. Maar als je teruggaat naar datzelfde voorbeeld van jongeren die Fortnite spelen, ze zien elkaar omdat ze elkaars avatars zien. Maar voor hen gaan ze in de geest, in die avatar. Dus voor hen voelen ze de nabijheid, omdat ze die avatar zijn. Dit is gewoon naar een scherm kijken en daar een avatar hebben. Dus als je nu al ziet dat mensen die avatar binnen kunnen gaan en dan de verbinding voelen. Stel je voor dat je een virtuele wereld binnengaat met een virtuele bril of andere technologieën. Zo kun je die virtuele wereld betreden en dan voel je zeker de nabijheid. En je wordt minder moe en, voor mij heel belangrijk, je voelt je meer verbonden met elkaar. Omdat we tegenwoordig allemaal verbonden zijn, maar we hebben niet veel verbinding.


En dat is wat ons echt gaat helpen. Kevin, de afgelopen jaren heb ik het bijna nooit over techniek gehad. Dat weet je. Dus ik ben niet degene die zegt dat technologie ons allemaal gaat helpen. Maar zie je de afgelopen anderhalf jaar, de afgelopen twee jaar, alleen maar werken op een scherm heeft geen zin. Het is echt moeilijk. Het is heel moeilijk om een groepsgevoel te vinden. Om verbinding te vinden. Om echt te zijn: saamhorigheid. Als je vrienden bent, als je familie bent, als je collega's bent, is het heel moeilijk. En dan begrijp ik wat Bill Gates bedoelt.

Bijvoorbeeld: Microsoft doet echt geweldig werk om, misschien, de Teams-setting te veranderen in deze virtual reality. Dus waar je ook bent, je kunt verbinding maken met je collega's en echt samenwerken. Maar je bent natuurlijk een avatar. Maar voor mij is dit een heel interessant fenomeen omdat het niet iets nieuws is.


Het is niet zoiets als: oh, Mark zegt iets nieuws en nu moeten we erop springen. Nee, op het moment dat hij zoiets zegt, is dat misschien iets dat ons uiteindelijk helpt om te groeien. Want het is niet alleen zijn stem. Microsoft doet ongelooflijk werk. In de blockchain-wereld worden er tegenwoordig zoveel metaversen gecreëerd. Het is enorm. Het is zeer interessant. Om te zien hoeveel onderzoek en ontwikkeling er tegenwoordig is.


We zullen het dus wat tijd moeten geven. Definitief. Maar ik geloof echt dat dit idee van een metaverse zal groeien. En een metaverse is naar mijn mening niet alleen een virtuele wereld. Want bij een virtuele wereld denken we altijd aan die bril. Maar virtuele brillen zijn slechts één hulpmiddel. Als je het over internet hebt, heb je het niet over de iPhone. U kunt internetten met andere...

U kunt internetten met een computer. Of met je horloge of iets dergelijks. Maar we zullen zien wat voor soort tools in de toekomst belangrijk worden.


Maar het is een multiversum. We hebben het over metaverse, maar het is eigenlijk een virtueel multiversum. Er zijn veel virtuele werelden. En ik hoop dat niet één bedrijf hen zal regeren. Ik hoop dat het volledig gedecentraliseerd zal zijn. En dat Facebook één wereld wordt binnen de metaverse. En misschien wordt Teams wel één wereld. Maar uw evenement wordt ook één wereld.


Ja, want daar wilde ik heen.

Stel we zitten in de fase dat mensen daadwerkelijk in een virtuele wereld naar kantoor gaan. Dan is de stap om virtuele conferenties te doen en dat soort dingen erg klein. Waarom zouden we bijvoorbeeld naar Spanje moeten vliegen om daar een conferentie te houden, als we allemaal virtueel kunnen gaan. Je ziet de speakers daar op het podium staan en hebt hetzelfde nabijheidsgevoel.

Oké, ik weet dat er nog andere nadelen zijn. Je hebt geen chats tussendoor enzovoort. Maar die stap zal heel klein zijn. En misschien komt er een tijd dat we evenementen gaan organiseren in die metaversen.


Er gebeuren nu al veel gebeurtenissen in die metaversen. Ik heb net een hele lezing gegeven in een metaverse. En ik volgde vorige week een kunstexpositie in een metaverse. Er gebeurt dus van alles.

Ik denk dat Metaverse een plek wordt waar we inderdaad werken. Of waar we samenkomen. Maar waar we ook vertier vinden. En waar we consumeren. En waar we consumeren voor onze virtuele werelden. Maar waar we ook consumeren voor onze echte wereld. Dus je kunt naar een conferentie gaan en daar misschien een boek van een spreker kopen. En je krijgt het, onmiddellijk, virtueel. Maar misschien kun je ervoor kiezen om het ook in het echt bij je thuis te laten bezorgen. Dus waarom ga je niet naar een virtuele wereld van H&M en koop je wat kleding voor je virtuele personage? Dus je kunt op je volgende conferentie rondlopen, Kevin, met die kleren aan, als een virtueel personage. Maar misschien vind je dat t-shirt echt leuk en koop je het ook gewoon voor je echte leven.


Dus we hebben het de afgelopen vijf jaar, misschien langer, gehad over de plantenwereld. Waar fysiek en digitaal samenkomen. Ik denk dat metaverse hier ook een evolutie van kan zijn. Waar je online kunt samenwerken. Waar je elkaar online kunt ontmoeten.

Omdat je zei dat er geen chat is. Er zullen gesprekken zijn. Definitief. Omdat je in die wereld bent. En als de spreker of wanneer de entertainer, het concert stopt, ben je er nog steeds. En die wereld zal niet stoppen. Het is niet zoals een spel waarbij je uitlogt en het spel bevriest totdat je gewoon weer binnenkomt. Nee, de wereld zal blijven evolueren.


Dus als je een eventplanner-evenement hebt en ik ga erin en na dertig minuten ga ik naar een andere wereld en twee uur later kom ik terug, mensen zijn er nog steeds, mensen zijn nog steeds aan het discussiëren.


Als je kijkt naar internet en de evolutie van internet en mobiel internet. Voor mij is metaverse slechts de volgende stap. Is het dé toekomst? Het is een toekomst. Het is een toekomstige evolutie. En er zullen veel conferenties, evenementen, amusement, winkels, onderwijs zijn binnen die verschillende metaverses. Verschillende werelden. Maar het betekent niet dat het de enige zal zijn.

Ik denk dat als je je echte leven gaat creëren, gebeurtenissen heel waardevol worden. En als metaverse de grootste trend wordt, zal je in het echte leven evenement gewoon luxueus zijn.


Maar wat voor mij echt belangrijk is voor de evenementenbranche, maar natuurlijk niet alleen voor de evenementenbranche, is dat je mensen vindt die hier echt door gefascineerd zijn. En gaan dingen uitproberen. Hetzelfde als je naar e-commerce kijkt.

In 2008 had ik het over e-commerce. En veel: het is niet interessant. Maar als je op dat moment gaat spelen, experimenteren...

Het draait allemaal om het hebben van een toekomstige mindset. Niet alleen lezen, zoals: oké, Mark zegt dit. Ha, ha, ha, ha, dit zullen we nooit doen.

Maar het is mogelijk dat we dit gaan doen. En eigenlijk: het gebeurt nu al. Mensen spelen games binnen een metaverse. Mensen gaan naar concerten in een metaverse. Ik geef lezingen in een metaverse. Er zijn daar zoveel kansen. En het begint net. Dus, als je, zoals...


Het is nu een hype. Vanwege Marc. Vanwege Facebook. Maar de hype gaat voorbij. Definitief. Maar het onderzoek, het geld dat in deze metaversen gaat, volg het alsjeblieft. Begrijp het. En heb plezier. Experiment.

Waarom houdt u uw volgende managementvergadering niet in een metaverse?

Waarom voert u uw volgende klantgesprek niet in een metaverse? Om te zien hoe dit...

Wat voor impulsen je krijgt en wat de mogelijkheden zijn.


Sorry voor het onderbreken van je zeer interessante aflevering, Tom. Het was zo interessant dat het meer dan 45 minuten duurde. En we besloten in de montagekamer om het op te delen in twee verschillende afleveringen. Daarom sluiten we hier de eerste aflevering af. En volgende week laten we je de rest van het interview over NFT's zien.

Advertenties