NFT's? Waarom je als eventplanner moet nadenken over Non-fungible Tokens

Deel twee van het interview met trendwatcher Tom Palmaerts. Kevin en Tom onderzoeken de mogelijkheden van NFT's (Non-fungible Tokens) voor de evenementenbranche.

|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

In de vorige aflevering lieten we je het interview met Tom op de metaverse zien. Omdat we het interview in twee delen moesten knippen, zie je nu het tweede deel van dat interview op NFT's. Misschien kunnen we beginnen met uit te leggen wat een NFT is. En dan ben ik heel benieuwd hoe jij de link ziet tussen NFT's en de evenementenbranche.


Nou, ten eerste: NFT's zijn niet-fungible tokens. Wat is niet-fungibiliteit?

Als ik honderd euro heb, Kevin, en ik geef jou honderd euro en jij geeft het aan mij terug. Binnen een week, binnen een maand. Het maakt niet uit. Moet het diezelfde honderd euro zijn? Nee, het kan een andere zijn. Het kan ook vijf keer twintig euro zijn. Of je zet het gewoon op mijn bankrekening. Dit is dus fungibel.

Niet-fungibiliteit is uw vliegticket. Als je me je vliegticket geeft, want je gaat naar Hawaï. En volgende week geef ik het je terug, maar het is naar Londen, dan zul je niet gelukkig zijn.

Als je eindelijk dat concertkaartje voor Nick Cave hebt en ik geef je een concertkaartje terug voor "Britney Spears is back again", zul je niet blij zijn. Misschien wel, maar je snapt mijn punt.

Wat is ook een niet-fungible token? Niet-fungibiliteit betekent dat je het niet uit elkaar kunt halen. Dus, als je me je kaartje naar Nick Cave geeft en ik zeg: oké, we doen het in tweeën. Jij hebt de helft van mijn ticket voor Nick Cave en ik heb de helft van dat ticket: we gaan niet naar het concert.

NFT's zijn de digitale versies hiervan. Als ik je stuur...

Als ik je in de cryptowereld een deel van bitcoin stuur en je geeft het me terug...

Het maakt niet uit wat voor geld je me teruggeeft. Gewoon het bedrag van die bitcoin. Ik wil het gewoon terug. Dat is fungibel. Maar als ik je een kunstwerk van eventplanner stuur. Dit is zeer uniek. En dit is een NFT.

Het staat veel in de kranten, omdat sommige mensen virtuele tekeningen van apen kopen. Voor duizenden euro's. Zelfs miljoenen euro's. En dat is krankzinnig. En daar is natuurlijk iedereen op gefocust. En iedereen heeft het over. Of lachen met, nu.


Omdat ik denk dat een ander belangrijk ding over niet-fungible tokens de blockchain-technologie erachter is. Vertellen: oké, dit is nu van jou. En het is in steen geschreven. Nou, niet in steen. In de blockchain. En de blockchain-technologie is een gedistribueerd systeem waar het niet kan worden vervalst of wat dan ook. Er staat dat jij de eigenaar ervan bent. En wat we de afgelopen maanden hebben gezien, is dat mensen ook echt rare dingen gaan verkopen. Hun eerste tweets als NFT. Of ik hoorde...

En ik ben erg slecht met namen en ik weet niets van sport. Maar ik hoorde dat een wielrenner zijn overwinning op de Mont-Ventoux via een NFT verkocht. Maar toen begon ik te denken: waar gaat dit in godsnaam heen?

Want met een NFT kun je alles verkopen.


Je kunt alles verkopen, dat is waar. En natuurlijk in een trend...

En we moeten het zeker hebben over de hype NFT. En ik denk dat de hype van NFT voorbij is.

Voor mij ben ik de hele tijd gefascineerd door een trend voordat de hype begint. En dan, als iedereen denkt: nou, nu verkopen we een tweet, nu is het voorbij. Nee, dan begint het weer fascinerend te worden. Omdat elke hype zal groeien en zal vallen. Maar uiteindelijk zal het groter zijn dan het startpunt. Omdat er iets getriggerd werd, veranderde daar iets. En ik denk dat de technologie van NFT echt een belangrijke is.

Ik ben een jaar of zeven geleden begonnen met onderzoek naar blockchain, denk ik. Met dank aan Gerrie Smits, die een boek schreef over blockchain, WTF. En hij hielp me de technologie erachter te begrijpen. Want voor mij was het toen heel raar.

En de afgelopen jaren heb ik veel bedrijven in de crypto-wereld geholpen. Zelfs een makelaar in Nederland. Om een soort toekomstvisie te creëren op de mogelijkheden van blockchain.


En twee jaar geleden zagen we de groei van DFY waar mensen blockchain gebruikten om te investeren, om te lenen. Om verschillende crypto-tokens om te wisselen. Om zich te verzekeren. Dus alle financiële systemen die je kunt vinden. staat op blockchain. Dat was echt een hype, anderhalf jaar geleden, twee jaar.

Nu, de afgelopen zes maanden, stond het allemaal in het teken van NFT. En natuurlijk komt er weer een volgende hype. Maar voor mij, als toekomstige trendwatcher, is het belangrijk om te zien wat eronder zit. En ja, natuurlijk, vandaag verkopen ze tweets en ze verkopen tekeningen van apen. En dat is allemaal leuk. En laat ze spelen en plezier hebben.


En ik hoop dat mensen ook in de evenementenbranche begrijpen dat dit meer is dan alleen wat verzamelobjecten. Het heeft veel kansen. We weten nog niet waar het echt naartoe gaat. En dat is fascinerend aan deze NFT-wereld: waar gaat het naartoe? Het is een moeilijke vraag.

Maar wat mij hier fascineert, is dat je alles als NFT kunt neerzetten. De vraag is: wat ga je ermee doen? Wie zal het kopen? Waarom zullen ze het kopen?


Als je een kunstenaar bent en al tientallen jaren in de kunst werkt, en je maakt echt coole dingen, maar je bent gewoon ergens in de kelder en niemand kent je en je hebt geen sociale connecties, en jij bent gewoon...

Je zult niet ineens erg populair zijn in NFT. Maar als je al jaren werkt en contact maakt met mensen en een gemeenschap om je heen opbouwt en nu ga je naar buiten, binnen deze technologiewereld en je gaat het verkopen binnen NFT's en je gaat echt verbinding als artiest, met je publiek, dat is enorm. Zoals bij veel kansen.

Dus als je een kunstenaar bent en je tekent iets. Je schildert iets. Jij verkoopt het. Vrijwel. Iemand kan dit kopen. Vrijwel. Het is dus niet bij hen thuis. Ze hebben het alleen virtueel. Maar jij, als kunstenaar, heb je een directe verbinding met die ene persoon die jouw kunstwerk heeft. Je hebt geen mensen nodig die er tussenin zitten. Je hebt een directe verbinding. Zes maanden later, als je de mensen die jouw kunst hebben wilt verrassen, kun je gewoon hun virtuele doos binnenlopen. Je kunt nog een kunstwerk neerzetten.


U kunt een gemeenschap maken. Een Discord-community bijvoorbeeld. Waar mensen moeten laten zien dat ze echt een kunstwerk van jou hebben. Dus alle mensen in die chatgroepen zijn echt direct met jou verbonden.


Nu hebben we het over schilders. Maar denk aan muzikanten. Denk aan mensen die gedichten schrijven. Mensen die virtuele gronden bouwen, virtuele huizen bouwen. Er zijn daar heel veel mogelijkheden.


Maar voor mij is het belangrijkste element hier, en daarom wilde ik er zo graag met jou over praten, Kevin, het sociaal-culturele element erover. Als je verbinding kunt maken met je publiek, stel je dan voor...


Omdat het altijd bang is. Stel je voor dat je duizenden tickets voor je evenement hebt. duizenden. Wie gaat deze tickets kopen? Waar kopen ze deze voor? Wat is je doel? Wat ga je ermee doen? Wat kun je er na het evenement mee doen? Wat kunt u hen bieden? Elke maand. Elk jaar. Misschien zelfs elke dag. Wat kan je doen?


Je kunt ze aansluiten. Breng ze bij elkaar zodat ze misschien naar een volgend evenement kunnen gaan. Gratis als ze kunnen zeggen: kijk, ik heb een NFT van je. Dan kun je de community in.


Ja, maar dit vind ik erg interessant. Omdat ik al een paar gasten in de studio had. En we hadden het over en bespraken blockchain. En wat ze bedachten, was alleen blockchain gebruiken om tickets te verkopen. En naar mijn mening, en ik heb een technologische achtergrond, is dat een heel stom idee. Waarom? Blockchain is er als een gedecentraliseerd systeem als je een autoriteit niet vertrouwt. Want als je een autoriteit hebt, de evenementorganisator, is het veel goedkoper om een regulier ticketingsysteem te hebben. Het zal minder impact hebben op het milieu, omdat blockchain veel energie en rekenkracht verbruikt. Om al die blockchains te berekenen. Dus alleen voor het verkopen van tickets, ik geloof niet in blockchain.


Maar wat je hier vertelt, is het toevoegen van die extra laag. Van die NFT iets op zichzelf maken. En dan ben ik met jou in dat verhaal.


Ja, ik zou willen, als het nog kan, Kevin, want we praten al een tijdje, maar ik wil er misschien iets aan toevoegen. Omdat, oké, we hebben gesproken over blockchain en we hebben gesproken over de metaversen waar we binnenkomen. En NFT's. Omdat NFT's ook deel gaan uitmaken van de metaverse. Het kunstwerk dat je in het huis in de metaverse laat zien. Dat is jouw huis. Maar het huis is ook een NFT en je kleren in de metaverse zijn ook NFT's.


Want als je naar de winkel van Vanns gaat, geeft Vanns je misschien gratis een virtueel item. Maar als je er al een tijdje bent, zullen ze je verrassen met limited editions van bepaalde elementen. En u kunt het opnieuw verkopen op de open markten van NFT. Aan andere mensen die niet elke dag de tijd hebben om die winkel te bezoeken. Er zijn dus heel veel mogelijkheden. Bij gamen en...

En dus zullen de metaverse en NFT's uiteindelijk samensmelten. Zal in zekere zin één element zijn.


Maar er is een andere benadering die DAO wordt genoemd, de gedecentraliseerde autonome organisatie. En ik denk dat het, vanuit dat gemeenschapsperspectief, echt interessant is.

Wat is een DAO? Een gedecentraliseerde autonome organisatie? Eigenlijk is dat een gemeenschap, een chatgroep, het is een gemeenschap, waar ze bankrekeningen delen.


Dat is een interessant concept.


Dat is erg interessant.

Wat moet je doen?

Eerst start je een chatgroep. Maar dat kan al een evenement zijn dat je elke maand, elke drie maanden, elk jaar organiseert. Je hebt een gemeenschap. Tegenwoordig gebruiken ze meestal Discord voor dit soort communicatie. Oké, eerst heb je een groep nodig. Een chatgroep.

Ten tweede: wat is je doel? Wat is het doel van die gemeenschap? Daar moet je over nadenken. Oke.

Je hebt dus een groep in een Discord. Je hebt een doel, waar je naartoe wilt. Waarom jullie samen zijn. Als vrienden, als hobbyisten, als investeerders. Het maakt niet uit.


En dan heb je wat regels nodig. En dat is mooi in de blockchain, je kunt die regels van bestuur zetten. Regels van investeringen. Het waarom van uw gemeente. Je kunt het in een smart contract zetten. Dus alles is duidelijk. Je weet hoeveel mensen er kunnen zijn. Alles is duidelijk.

En dan, vervolgens, heb je een gedeelde bankrekening nodig. En natuurlijk gebruiken ze hiervoor meestal Ethereum. En Ethereum Wallet hiervoor. De technologie hierachter...


Je hebt enige technische achtergrond nodig om dit echt te creëren. Maar er is bijvoorbeeld SubDAO en ze zijn nu op zoek naar geld om echt te beginnen. Hun bedrijf en SubDAO hebben afdelingen om u te helpen dit type organisatie binnen een kwartier te creëren. Dus geef het wat tijd. Er zullen meer van dit soort bedrijven zijn die je echt gaan helpen.


Zoals een app maken. In het begin was het echt moeilijk. Nu, in tien minuten, vijftien minuten kan iedereen een app maken. Er zijn hulpmiddelen. Websites: hetzelfde.


Dus nu is de vraag: hoe kun je als buitenstaander deel uitmaken van deze groep? Nou, eerst kun je een token van hen kopen. Je kunt zeggen: ik ga betalen voor een token. Dus als ik een token koop, dan maak ik deel uit van de groep. Dat is hetzelfde verhaal als de NFT. Zoals: als je een NFT of eventplanner hebt, dan kun je het evenement in. Hetzelfde. Maar u kunt een NFT gebruiken of u kunt een token gebruiken die u zojuist voor uw evenement heeft gemaakt.

Nou oké. Dus je kunt een token kopen en dan ben je onderdeel van die community. Misschien kun je ook... Misschien heb je niet veel geld. Je kunt gewoon voor ze werken. Je kunt werken, je kunt ze helpen. De communicatie doe je dan online. Je kunt ze helpen met de PR. Er zijn veel dingen die je kunt doen voor zo'n community, zo'n DAO.


En binnen de DAO-regels staat: nou, er kan zoveel geld naar alle mensen die ons helpen. Als u dit doet, kunt u deze ontvangen. Als u dit doet, ontvangt u dit. Dat zijn dus twee manieren waarop je als buitenstaander deel kunt uitmaken van die gemeenschap, deel kunt uitmaken van die groep.

Nu, er zijn veel voorbeelden hiervan, maar het is echt in het begin. PleasrDAO is een ongelooflijke. PleasrDAO is een groep mensen die bij elkaar komt en ze zeggen als: weet je wat, we hebben niet genoeg geld om al die ongelooflijke NFT's vandaag te kopen. Ze zijn zo duur. Maar we willen kunstverzamelaars zijn. Maar nieuwe digitale kunstverzamelaars van een nieuwe wereld. En hoe gaan we dit doen? We krijgen een gedeelde bankrekening. Iedereen stopt er geld in. Zodat we samen die duurdere NFT's kunnen kopen. Dit is dus een voorbeeld. Dit is een voorbeeld investeringsgroep.


Ander voorbeeld, bijvoorbeeld: wildere wereld. Wilder wereld creëert een metaverse. Ze investeren dus niet puur. Nee, ze willen echt iets nieuws creëren. En jij kunt deel uitmaken van die DAO. En als je deel uitmaakt van die DAO, kun je uiteindelijk naar hun evenementen gaan. Maar je kunt ook beslissen wat ze gaan doen.


Een heel mooi ander voorbeeld is Friends with Benefits. Het is een groep uit de Verenigde Staten en ze willen blockchain gebruiken om een culturele connectie te hebben, een culturele gemeenschap. Dus als je één Friends with Benefits-token hebt, heb je toegang tot de Discord-groep. Je hebt toegang tot hun nieuwsbrief. Als je 75 van hun tokens hebt, kun je naar al hun evenementen gaan die ze organiseren. Dus je hebt een open agenda en je ziet wat ze doen. En je kunt naar al hun evenementen gaan.


Nu kun je als groep ook zoeken, zoeken naar: wie gaan we boeken? Wie gaat organiseren? Waar gaan we dit doen?


Dat was precies waar ik aan zat te denken. Als je een congres op deze manier organiseert, laat het publiek dan vooraf een token kopen en besluit dan samen: oké, wie krijgen we als keynote speaker enzovoort. Dat is een heel interessant idee.


Dus de vraag hier, en misschien is dat om die toekomstige geest bij je publiek te hebben, is: kijk naar al je evenementen, maar misschien ook persoonlijk, kijk naar alle gemeenschappen waarvan je deel uitmaakt, stel je nu voor dat je een gedeelde bankrekening hebt en stel je voor dat jij niet degene bent die alles beslist, maar dat de gemeenschap samen kan beslissen wat je gaat doen, hoe dat eruit gaat zien? Wat is je volgende evenement als je community een gedeelde bankrekening heeft? En dat kan van alles zijn. Dat kunnen investeringen zijn. Dat kan investeren in startups.

Het kunnen ook sociale doelen zijn. Wat ga je doen om geld te geven aan bepaalde sociale doelen?


Of dat kan niet gaan over investeren maar over het creëren van nieuwe ideeën. Of nieuwe bedrijven. Of gewoon elkaar helpen.

Zodat de gemeenschap niet slechts één evenement is, maar mensen echt deel willen uitmaken van die gemeenschap. En wat verdien je hiermee als evenementenorganisator? Omdat jij niet degene bent die evenementen creëert.


Welnu, de meeste interactie die je hebt binnen die gemeenschap, de meest aantrekkelijke die die gemeenschap wordt. Hoe meer waarde uw tokens zullen ontvangen. Doe hoe meer geld je krijgt.

Het is een andere benadering. En ik geloof echt in metaverse en in NFT's. Maar ik geloof echt dat er de komende vijf jaar steeds meer voorbeelden van deze DAO's zullen zijn. Van deze sociale dynamiek achter blockchain. Sociale groepen waar je samen bent, een slim contract hebben. Een gedeelde bankrekening hebben. Virtueel of in het echt bij elkaar komen. En met hetzelfde doel. En dat geloof ik echt.

Hoe gaat dat en wat voor tools krijg je mee? Dat zal nog een paar jaar moeten wachten. Maar het wordt heel boeiend om dit te volgen. En ik denk dat het de evenementenindustrie gaat veranderen. En zelfs de hele gemeenschapssfeer. Want naar mijn mening zal elke gemeenschap de komende jaren zijn eigen sociale token hebben.


Oké, wauw, Tom. Je hebt veel ongelooflijk frisse ideeën met ons gedeeld. Dus heel erg bedankt daarvoor. We zullen hier moeten afronden. Maar we zien je volgend jaar voor het vervolg.


En als mensen geïnteresseerd zijn om die ideeën voor hun bedrijf om te zetten, kunnen ze uiteraard contact met u opnemen als expert, om daarover na te denken.


Ja absoluut. Ik kijk er naar uit.


Oké, bedankt Tom.


Oké, ik zie je volgend jaar Kevin.


En jij, thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties