RUMAG is niet meer weg te denken uit het Nederlandse social-medialandschap. Met quotes zoals: "als ik gemekker wil horen, koop ik wel een fucking geit" en "weet je wat lekker is aan om 05:30 uur opstaan? HELEMAAL NIKS!" laten ze miljoenen mensen op social media lachen, huilen of zelfs soms kwijlen.
Naast hun online campagnes organiseren ze ook offline events, zoals het LEIP-festival in Leeuwarden. Wat is het geheim achter hun ongekende succes? Danny Membre, mede eigenaar van RUMAG, zal samen met Thijs van der Heide, Founder RUMAG, en René Watzema, Presentator RUMAG, tijdens Festivak hun geheimen prijs geven. Ben erbij op 6 november, 17:00-17:30 in Keynote 1 in de Brabanthallen Den Bosch.
De verwekking van RUMAG
RUMAG is vijf jaar geleden verwekt op het zolderkamertje van Thijs van der Heide, de Founder - een enorm cliché, maar daardoor niet minder vet. Op dat zolderkamertje schreef hij blogs over de dingen die spelen onder millenials. Membre: "er was toen nog niet één bepaalde blog die al die onderwerpen behandelden, zoals 'hoe zorg ik ervoor dat hij mij terugneemt', dat soort dingetjes. Hij bracht al die topics bij elkaar."
In het begin was het vooral heel hard werken voor weinig geld, vertelt Danny. De omkeer kwam toen Thijs bedacht om zinnetjes uit zijn blogs te halen, in een leuk jasje te stoppen en die op Facebook te plaatsen. Danny vertelt dat "daar blijkbaar zo’n urge voor was in Nederland. Mensen vonden het geweldig. Binnen no-time haalde Thijs belachelijke cijfers. Zijn account groeide, hij kreeg likes en alles werd gedeeld." Tot op de dag van vandaag is het niet meer weg te denken uit social media.
Het huwelijk met Danny
Na een jaar kwam Danny in contact met Thijs. Danny was toen directeur en creatief brein van een club in Leeuwarden (club RED): "Ik zat op een dag op mijn kantoor te bedenken welk feest ik kon gaan organiseren. Je hebt natuurlijk wel organisaties die dat voor je kunnen doen, maar ik heb mijn hele studie betaald door zelf feesten te geven. Toen kwam ik op het idee om RUMAG te linken aan het feest, dus mailde ik Thijs. Ik wilde mensen graag de RUMAG ervaring laten voelen en delen."
En zo ging het. Overal in de club hingen RUMAG quotes, mensen konden met hun favoriete quote op de foto, achter de bar hadden ze shirts met quotes, alles stond in het teken van RUMAG. De samenwerking ging zo goed dat Danny na één jaar bij RUMAG kwam als mede-eigenaar.
Het succes
Het succes van RUMAG ligt aan verschillende factoren. Volgens Danny is de belangrijkste reden dat RUMAG dingen zegt die veel mensen wel denken, maar niet (durven) te zeggen. "Onze kracht is dat we iets verwoorden wat voor iedereen herkenbaar is. Wij kunnen dingen zeggen die andere mensen, bedrijven, of organisaties niet zouden kunnen zeggen."
Danny komt met een voorbeeld: "stel, je vriendin is vreemdgegaan. Je wilt op Facebook een heel haatmanifest schrijven, maar dat doe je niet, want dat is below yourself. Dus je plaatst een RUMAG qoute, en zonder namen te noemen, weet iedereen precies om wie het gaat." Dat is de kracht van RUMAG.
Een fucking LEIP festival
LEIP is een festival in samenwerking met Leeuwarden Student City (LSC). Dit festival wordt voor de Leeuwardense studenten gehouden. Het is ontstaan toen LSC RUMAG heeft benaderd omdat zij landelijk meer bekendheid wilden. Voor RUMAG is dit een belangrijk festival, want hun corebusiness is namelijk online. Alles draait om online content.
Nu hebben ze het festival. Dat is één van hun offline-evenementen die gebruikt wordt om in contact te komen met hun doelgroep. Alles is in RUMAG stijl, overal hangen quotes en mensen kunnen praatjes maken met de mensen van RUMAG. Volgens Danny zijn dat de momenten waarop ze hun doelgroep recht in de ogen aan kunnen kijken, met ze kunnen praten en erachter te komen wie ze zijn. Danny zegt dat "het is zo belangrijk dat je iemand echt spreekt en de emotie voelt - zij bij ons en wij bij hun. Daarom is zo’n festival zo belangrijk, omdat je het met tienduizend mensen tegelijk kan doen."
Lezing tijdens Festivak
RUMAG wilt laten zien hoe belangrijk social media is. "De meesten weten dat wel, maar RUMAG heeft vast wel tips en tricks voor de organisatoren. Eigenlijk willen wij gewoon ons verhaal vertellen. Daarbij hopen we dat we hen kunnen triggeren om social media op een andere manier te gebruiken. Want waar veel mensen nog steeds tegenaan lopen is dat heel veel bedrijven – en bij festivals en feesten is het nog belangrijker – ze niet echt weten wie hun doelgroep is."
Ook Danny heeft de fout gemaakt om een programmering te maken die hij zelf tof vond. "Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom wat mijn bezoekers vinden en waarom ze komen. Als je publiek Jan Smit wilt zien, dan kan je dat programmeren – tenzij het echt heel ver van je concept af staat.’’ De boodschap luidt dus: luister naar je publiek. Daar kan social media ook enorm goed bij helpen. ‘’tijdens onze presentatie hopen wij de mensen te kunnen inspireren om dat te gaan doen", aldus Danny.
Danny Membre, Thijs van der Heide en René Watzema zullen tijdens Festivak hun geheimen prijs geven. Kom ook naar Festivak op 6 november, 17:00-17:30 in Keynote 1 in de Brabanthallen Den Bosch. Meer informatie vind je op: