Wanneer je aan het woord ‘visueel’ denkt, dan zie je waarschijnlijk aantrekkelijke websites, interessante productdesigns, kwaliteitsvolle foto’s en grafische elementen voor je. Je beeldt je misschien ook een gezellige ruimte of kantoor in, dat visueel knap is ingericht en waar je best wat uurtjes in wil doorbrengen.
Maar je denkt waarschijnlijk niet meteen aan de visuele uitstraling van je event. Dat is spijtig, want events kunnen een geheel eigen visuele stijl hebben en op die manier verschillende emoties veroorzaken. Van de grafische elementen en de signage, tot het design van de eventlocatie en de verlichting, er zijn vele verschillende elementen die je kunt betrekken bij de visuele identiteit van een evenement.
Waarom is dit belangrijk?
Denk hier eens over na: 90% van wat je brein doorgeeft is visueel. De hele ervaring van je event wordt geconditioneerd door de reactie van je bezoekers op de visuele stimuli die de omgeving heeft.
Of anders gezegd, als je event visueel niet aantrekkelijk is, dan loop je het risico dat de impact of de autoriteit verlaagt. En los van dat, er loopt maar een dunne lijn tussen de visuele ervaring van je gasten en het marketing potentieel van je evenement.
Waarom is dat?
Instagram. Hoeveel ‘lelijke’ evenementen heb jij daar al gezien? Waarschijnlijk zijn dat er niet zo veel, omdat mensen de neiging hebben om enkel aantrekkelijke foto’s te publiceren. Dus, denk eens aan je event als een ‘Instagramwaardige’ opportuniteit.
Duidelijk? Hoe creëer je nu een visuele aantrekkelijke omgeving en ervaring? Hier zijn enkele tips:
Tip 1: Bepaal je merk
Bekijk je event vanuit een merkstrategie perspectief. Hoe wil je je event positioneren? Wat zijn je businessnoden en verwachtingen en hoe ga je die realiseren? Welke context en gevoelens wil je je bezoekers laten ervaren? Dat is de kern van je event.
De antwoorden op deze vragen zullen je doen begrijpen wat het merk is dat je wil presenteren aan de wereld. Dit bezorgt je het canvas waarin je al de noodzakelijke elementen verzamelt (design en visuals inclusief) die je zullen helpen om je merk vast te leggen, je strategie helder te krijgen en de acties vast te leggen die je moet ondernemen.
Tip 2: Creëer de vormgeving voor je event
Chris Do, een gekende designer en ondernemer vertelt: ‘Een vormgeving is een deliverable die de visuele taal van je project helpt te presenteren. Dit kan bestaan uit fonts, kleuren, logo’s, vormen, beelden, interfaces of zelfs fysieke elementen. Deze vormgeving zal zich vertalen in grafische elementen, gedrukte collaterals, foto’s, video’s, of zelf verpakkingen, maar ook in patronen, materialen, texturen enzovoort. In andere woorden, eens je je merkstrategie hebt vastgelegd, is de volgende stap een stijlboek vastleggen met gedetailleerde elementen die je visie in de realiteit omzetten.
{"video":"https:\/\/www.youtube.com\/embed\/lGmPCutgI2o"}
Bijvoorbeeld, je beslist een specifieke kleur te gebruiken die je ook laat terugkomen in het meubilair van je locatie, of een specifiek patroon voor de videomuur. Het belangrijkste: het is meer dan een ruimte visueel aantrekkelijk te maken door enkele elementen toe te voegen die het geheel ‘mooi’ maken.
Er zit een hele methode achter, die veel denkwerk vraagt én tijd om alle designelementen te alligneren met je merkstrategie en businessdoelen. Met andere woorden, de vormgeving zal je helpen om de ruimte te visualiseren en daardoor ga je de nodige acties zien die je moet ondernemen om de gewenste resultaten te behalen.
Tip 3: Plaats Instagramwaardige en selfie-spots doorheen je locatie
Nu je bezig bent met je event te transformeren in een visueel aantrekkelijk geheel, laten we even stilstaan wat Instagramwaardig betekent. Mensen houden ervan foto’s te maken op fraaie of opvallende plaatsen. Kortom, plaatsen die het waard zijn om te delen. Alles wat visueel aantrekkelijk is, of het nu een cookie is of een historisch belangrijk punt, zal vroeg of laat op Instagram belanden.
Overweeg een mooi ontwerp voor het licht te laten maken of voorzie sommige ongewone kunstinstallaties. En vergeet zeker niet enkele selfie-spots neer te zetten doorheen de locatie, met verschillende kleurrijke achtergronden of decoraties.
Tip 4: Voorzie een witte en nette locatieruimtes
Waar we ook gaan, we lijken constant gebombardeerd met informatie en advertenties. Zoals Matthew Crawford in zijn boek The World Beyond Your Head schrijft: “Als je een individu bent in de wereld van afleidingen, en je wil ontsnappen aan data en publiciteit, moet je al heel erg je best doen. In een luchthavens bijvoorbeeld, wil je daar niet mee geconfronteerd worden, dan moet je al vluchten naar een businesslounge (en ervoor betalen).
Ruimtes die teveel informatie bevatten bestaan, en ze zijn verpletterend. Ons brein is er namelijk op getraind om alle informatie in de onmiddellijke nabijheid op te nemen. Om je bezoekers een plezierigere ervaring te bezorgen, voorzie ook een aantal ruimtes of lounges doorheen je eventlocatie die de zintuigen niet overstimuleren. Die plekken zullen helpen om beter te focussen, te relaxen en zich te engageren in meer zinvolle conversaties.
In het kort
Je event transformeren naar een visueel aantrekkelijk omgeving is niet zo iets dat je snel- snel doet. Als je de ervaring van je bezoekers echt plezierig wil maken, dan moet je de manier waarop je de locatie presenteert echt herdenken, en je actief inwerken in het designen van de omgeving. Veel succes!