Instagram is hot. Het wordt niet alleen gebruikt om foto’s te editen en te delen, maar het heeft tevens een hele industrie aan influencers gecreëerd.
Door Instagram ben je slechts een paar clicks verwijderd van exotische locaties en een rijkelijke lifestyle. How cool is that! Je gebruikt het waarschijnlijk ook om in contact te blijven met vrienden door hen te liken en comments te geven op hun laatste foto's. Los daarvan is Instagram een echte place to be voor brandmarketeers. Iedereen probeert er zo origineel mogelijk te zijn.
Instagram is niet alleen visueel attractief, de creatieve mogelijkheden zoals foto's verbeteren en het creëren van video’s heeft ervoor gezorgd dat het een platform is geworden met meer dan 800 miljoen actieve gebruikers die elke dag hun accounts updaten. De echte fans doen het zelfs meerdere keren per dag. Volgens Statista is Instagram het populairst bij tieners en jonge millennials. In de VS is de helft van de gebruikers tussen de 18 en 29 jaar oud. Op wereldschaal is 41% van de Instagrammers jonger dan 24.
Instagram lijkt concurrenten als Snapshat moeiteloos voor te blijven door regelmatig nieuwe features te releasen, zoals bijvoorbeeld Instragram Stories. Volgens Buffer zijn de foto’s en video’s die je deelt in Instagram Stories, net zoals bij Snapchat, slechts kortstondig zichtbaar. Ze verdwijnen na 24 uur.
Instagram Stories heeft een heel nieuw scala aan mogelijkheden gecreëerd voor de gebruikers maar ook voor marketeers. Het is een fantastische plek om bijvoorbeeld events te promoten. Instagram is een krachtig platform waar je je kan connecteren met je bezoekers. Het biedt ook de mogelijkheid om best practices op te sporen waarmee je je event kunt promoten. En het geeft je toegang tot de influencers, wat je kansen om ‘gezien’ te worden, stevig vergroot. Als je al deze voordelen op een rijtje zet, hoe gebruik je Instagram Stories dan om je event te promoten?
Deze tips gaan je helpen:
Tip 1: Engageer je bezoekers actief al voor je je event aankondigt
Als je denkt dat Instragram alleen werkt om te delen wat je vanmorgen had als ontbijt, think again! Stories is de perfecte tool om een community te bouwen rond verschillende verhalen, wedstrijden, surveys en giveaways. Hetzelfde geldt voor Instagram foto’s. Maak een schema op wanneer je wat gaat posten en ontwerp een krachtige communicatiestrategie.
Het engageren van mensen door Instagram Stories doe je door hen te laten stemmen op iets, hen te laten antwoorden op vragen of door iets gratis aan te bieden. Door een zekere Instagram routine in te bouwen, zullen je volgers je leren kennen en zelfs beginnen uitkijken naar je posts. Van daaruit kan je vertrekken om je event te promoten.
Tip 2: Bouw een aantrekkelijk verhaal dat je bezoekers leidt naar je event
Je gaat geen enthousiasme genereren door simpelweg je affiches te posten en je bezoekers te vragen om te klikken op de link om zich te registreren.
Gebruik storytelling. Bouw een verhaal rond wat je evenement voor je bezoekers gaat oplossen. Als je bijvoorbeeld een copywriting conferentie organiseert, kan je starten met te vertellen dat je een bepaald product aan het zoeken bent. Tijdens je zoektocht word je steeds geconfronteerd met slechte copy. Deel maar enkele voorbeelden, samen met je comments. Share dan een korte video waarin je vertelt hoe waardevol kwalitatieve copy is voor bedrijven, en nodig je volgers uit.
Tip 3: Wissel foto’s en selfie videoverhalen af
Zoals je waarschijnlijk hebt begrepen uit de vorige tip, bouw je best een engagerend verhaal. Gebruik daarbij verschillende formats: foto’s, surveys, video’s of quotes. Belangrijk is om te alterneren tussen beelden en video. Dat geeft je Instagram Story een heel andere dynamiek en het helpt de aandacht van potentiële bezoekers te trekken.
Tip 4: Bouw een verhaal rond korte video selfies
Als je beter wil connecteren met je targetgroep, mag je niet verlegen zijn. Toon je gezicht! Selfie video’s zijn een fantastische manier om de aandacht te trekken van je potentiële bezoekers. Zo bouw je een nauwe band met hen op.
Je kan deze bewegende selfies gebruiken om een punt te maken, of om mensen te vragen om iets te doen, zoals swipen naar een registratielink. Je kan hen ook vragen om hun mening te delen over iets en daarbij vermelden dat je de meest relevante opmerkingen gaat tonen.
Waarom zijn selfie video’s goed voor het promoten van je event?
De video’s beschikken over een groot potentieel om engagement te vergroten en ze zorgen ervoor dat mensen beter luisteren naar wat je te zeggen hebt. Onthou echter dat je video’s niet langer mogen duren dan 15 seconden. Als je langere berichten wil delen, splits ze dan op in verschillende stukken.
Tip 5: Vraag je volgers om te stemmen
Het leuke aan Instagram Stories is dat je er snelle surveys mee kan organiseren en zo de aandacht van je publiek trekken.
Als je bijvoorbeeld met een planningsdilemma zit (zoals een datum of een locatie), kan je je volgers om advies vragen. Gebruik de stemknop om je publiek op te warmen en hen klaar te stomen voor de uiteindelijke aankondiging van je event.
Instagram is een blijvertje en dat is goed, want het is meer dan een platform waar je foto’s post van de laatste smoothie die je dronk. Het platform biedt ruime mogelijkheden voor eventmarketing.
Met andere woorden, als je nog niet op Instagram of Instagram Stories zit, is het dringend tijd om ermee aan de slag te gaan. Veel succes!