Er is één prangende vraag die brandt op iedereens lippen: heeft eventmarketing zijn beste tijd gehad? Worden de e-mail opening rates steeds lager? Is het versturen van e-mails nog wel een goede manier om een evenement te promoten?
Het is niet gek dat je je dit allemaal afvraagt. Waarschijnlijk heb je al een aanzienlijke daling opgemerkt in de opening rates voor je e-mail marketingcampagnes. Als je je bedenkt dat er naar schatting meer dan 124,5 miljard zakelijke e-mails per dag worden verzonden/ontvangen, kun je je afvragen of deze strategie daadwerkelijk helpt bij de promotie van je evenement. Als je kijkt naar de overdaad aan informatie en de vele communicatieplatforms die om aandacht schreeuwen, komt het einde van e-mailmarketing eigenlijk helemaal niet als een verrassing.
Zoals marketingexpert Derek Halpern echter aangeeft, is e-mailmarketing nog steeds levend en krachtig. Volgens Halpern is het probleem niet dat de e-mail opening rate afneemt. Dat is niets anders dan het symptoom van een groter probleem: niemand zegt meer iets wat relevant is.
Met andere woorden: de enige reden dat mensen jouw event e-mailcampagne negeren is een gebrek aan authenticiteit. Als gevolg neemt de kracht van e-mailmarketing af. Geloof het of niet: dat is daadwerkelijk goed nieuws. De oplossing ligt niet in het zoeken naar een nieuwe e-mailprovider. De oplossing is om je eventmarketingcampagne te voorzien van relevantie.
Om je bij deze taak te helpen, hebben we een lijst met tips samengesteld:
Stap 1. Ontdek wat het belangrijkst is voor je bezoekers
Het grootste probleem met e-mailmarketing is een gebrek aan persoonlijkheid en relevantie. Denk eens aan je eigen inbox. Hoe vaak heb jij daadwerkelijk een promotionele e-mail geopend? En hoe vaak heb je een promotionele e-mail in je inbox gezien en hem gemarkeerd als spam of hem verwijderd zonder hem ook maar te openen?
De meeste mensen zullen de titel van je e-mail lezen (als je geluk hebt) en dan onmiddellijk verdergaan zonder je mail te lezen, terwijl ze je inspiratieloze titel alweer vergeten zijn. Als je boodschap niet relevant is, heb je nul kansen om een degelijke e-mail opening rate te krijgen.
Daarom is de eerste stap in het bouwen van een succesvolle event e-mailmarketingcampagne niet het kiezen van een e-mailprovider of het maken van een mooie template; het is om te verkennen en begrijpen wie je bezoekers zijn en wat het belangrijkst voor ze is.
Stap 2. Zoek uit wat er in mensen omgaat
Mensen zijn egoïstisch. Het klinkt een beetje hard, maar de waarheid is dat mensen niet veel nadenken over dingen waar ze niks mee te maken hebben. Dat is waarom zowel het e-mailonderwerp als de tekst onmiddellijk aan moeten slaan bij een persoon. Hoe krijg je het zo onder de knie? Eitje! Ga met mensen in gesprek.
Ga een gesprek aan met een potentiële bezoeker, en dan met nog een, en dan nog een, en zo verder. Onthoud wat mensen zeggen (wat te maken heeft met het onderwerp van je evenement) en merk op wat er overeenkomt tussen hun verschillende verhalen. Bouw daarna je uitnodiging of een event e-mailmarketingcampagne rond die ideeën of sleutelwoorden.
Stap 3. Verstuur ongeopende e-mails opnieuw met een andere titel
Hier is een slim trucje dat je kan gebruiken wanneer je een lage e-mail opening rate krijgt: verstuur dezelfde e-mail nog eens (enkel naar diegenen die niet geopend hebben) met een andere titel. Nadat je hebt geëvalueerd wat je eindgebruikers boeit en wat relevant voor ze is, kan je gemakkelijk een nieuwe e-mailtitel schrijven die hun aandacht vastgrijpt en ze motiveert om op het bericht te klikken.
Stap 4. Behandel je e-mailontvangers als mensen
Nog een probleem met e-mailmarketing is je taalgebruik. Wie gaat er nu om je evenement geven als je je eindontvangers behandelt als voorwerpen in plaats van als echte mensen? Schrijf op zorgvuldige wijze de copy van je e-mails, waarbij je rekening houdt met menselijke elementen. Schrijf niet met een monotone, platte toon. Steek wat hart en ziel in je e-mail. Wees oprecht, praatgraag en benaderbaar; stel vragen en behandel je mailinglijst als mensen, niet als generieke namen. Dit is iets wat je doelgroep zeker zal opvallen en wat ze zullen waarderen.
Stap 5. Evalueer de e-mailmarketingdata zorgvuldig
Het is eenvoudig. Afhankelijk van de sector (of je evenement nu voor de auto-industrie of voor de FinTech-sector is; als de opening rate van je e-mailmarketingcampagne laag is, dan betekent dat dat je iets moet veranderen. Wacht niet rustig af of de opening rate met een paar dagen toeneemt. Daarnaast is er een andere meetwaarde die je moet controleren: de click-through rate. Het is niet voldoende als mensen je e-mails openen; je moet ze ook zien te overtuigen dat ze klikken op de call-to-actiondie je in de e-mail hebt verwerkt, waarmee ze naar de eventpagina worden gelinkt. Zorg dat je die meetwaarden goed onder controle hebt.
Conclusie
E-mailmarketing is levend en krachtig. Het enige wat eraan gaat is de onredelijke en irrelevante manier waarop event e-mailcampagnes zijn opgezet. Mensen willen geen spam; ze willen betekenisvolle berichten in hun inbox. De vraag is: ben jij er klaar voor om je authentieke kant naar buiten te halen en e-mails te schrijven gericht aan echte mensen?