Eén van de redenen waarom we evenementen plannen is om voor zoveel mogelijk buzz over ons merk te zorgen. We verwachten dat onze bezoekers praten en hun ervaringen uitwisselen, terwijl ze ons evenement versterken.
Daarom zoeken we wanneer we een evenement plannen - of het nu een congres of een concert is - graag naar aantrekkelijke hashtags en social mediawedstrijden. We weten dat wanneer bezoekers hun meningen op social media delen, ze op buitengewone wijze het bereik van het evenement kunnen vergroten en, zeer waarschijnlijk, voor een groter bezoekersaantal op de volgende editie.
Zoals auteur en ondernemer Kevin Van der Straeten aangeeft: “tijdens het evenement kan je social media gebruiken voor je interactie met het publiek, of om de buitenwereld op de hoogte te houden van wat er gebeurt". Daarnaast is het hebben van een grotere online aanwezigheid erg positief voor je relatie met eventsponsoren.
Hoewel je misschien meer gewend bent aan Facebook en Twitter als promotieplatforms, is Instagram eigenlijk het perfecte medium om te laten zien hoe leuk je bezoekers het hebben gehad. Instagram's focus op visuele elementen (foto's en video's) kan erg de interesse in je evenement helpen stuwen.
De meeste bezoekers zullen echter niet zomaar foto's nemen en ze op Instagram plaatsen. Als je ze wil aanmoedigen om je evenement vast te leggen en de afbeeldingen op Instagram te zetten, moet je rekening houden met een aantal onderdelen.
Zo overtuig je je publiek om foto's van je evenement te nemen en publiceren op hun Instagram-accounts:
Tip 1. Zet "Instagrammable" ruimtes op
“Wat een raar woord,” denk je misschien, en je hebt gelijk. Dit concept bepaalt echter de onderdelen die 'er goed uitzien' voor Instagram. Deze term heeft te maken met Instagram-esthetiek en is een versmelting van alle “hipster,” “trendy” en “fancy” onderwerpen die de aantrekkelijkheid van een foto zullen vergroten (evenals het aantal views en likes).
Met andere woorden: de meesten zullen geen foto's nemen van iets dat er onaantrekkelijk uitziet. De meeste diehard Instagrammers proberen doorgaans een levensstijl te “verkopen”, dus ze willen graag de meest betoverende zaken in hun omgeving laten zien.
Met dat in het achterhoofd kun je goed gebruik maken van de locatie en een aantal “Instagrammable” hoekjes inrichten. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een aantrekkelijke inrichting voor het loungegedeelte of hipstercaféachtig meubilair voor de netwerkruimte. Als je niet zeker weet hoe je de eventlocatie kan inrichten om deze Instagram-waardig te maken, kan je altijd een professionele interieurdesigner om advies vragen.
Tip 2. Gebruik Millennial Pink voor de foto-achtergrond
Je hebt misschien al wel gehoord over het beruchte Millennial Pink. Bekijk het eens op Google als je eigenlijk niet weet hoe deze tint eruitziet. Het lijkt misschien niet zoveel, maar mensen op Instagram zijn gek van dit soort roze.
Zoals een artikel aangeeft: “The Washington Post, The Guardian, New York Magazine en andere media hebben aangegeven wat volgens hen de hippe nieuwe trend is; een mix van dusty rose en babyroze, de kleur die wordt geassocieerd met Generatie Y".
We kunnen er niet zeker van zijn hoelang Millennial Pink trendy zal blijven op Instagram. Je kan er voorlopig echter je voordeel uit doen en een Millenial Pink fotoachtergrond inrichten op je evenement. Het zal je verbazen hoeveel mensen langs zullen komen om foto's of selfies te maken.
Tip 3. Houd een Instagram-wedstrijd voor de bezoekers
Waarom zou je geen prijs uitreiken aan de bezoeker die de mooiste foto van het evenement neemt? Je kan een kleine jury opzetten om de winnaar uit te kiezen. Als je dat doet, zorg dan dat je een mooie goodiebag samenstelt, of een "Instagrammable" prijs voor de gelukkige winnaar.
Tip 4. Transformeer de catering tot een visueel paradijs
Open je Instagram-account en bekijk eens de #foodporn-hashtag. Neem de tijd. Fantastisch, nietwaar? Ja, mensen zijn geobsedeerd met het nemen van foto's van eten, dus... Nog een Instagram-tip voor je evenement. Spreek met de cateringleveranciers en maak afspraken over de visuele aspecten van het eten. Je kan altijd gaan voor kleine canapés in bijzondere vormen … En vergeet ook niet de toastjes met avocado waar mensen tegenwoordig zo gek op zijn!
Tip 5. Laat je bezoekers op de foto gaan met prominente figuren
Is er iets waar mensen nog meer van houden dan selfies? Ja... Selfies met beroemdheden! Om het aantal Instagram-foto's tijdens je evenement te vergroten, nodig je een paar beroemde influencers uit die bereid zijn op de foto te gaan met de bezoekers. Hiermee zorg je voor een ontzettende toename van Instagram-posts die trots de hashtag van jouw evenement laten zien!
Call-to-action
Haal het maximale uit Instagram. Maak goed gebruik van het enthousiasme van je bezoekers om foto's te nemen. Moedig ze aan om foto's van je evenement te plaatsen op Instagram door zoveel mogelijk esthetische elementen voor te bereiden. Experimenteer en wees je bewust van wat zal werken. Verander de beleving van je bezoekers in "Instagrammable" momenten en kijk hoe de populariteit van je event-hashtag de lucht inschiet.
Opgelet! Zorg dat je altijd toestemming hebt van de betrokken personen vooralleer foto's te nemen en te verspreiden.
En zet er eens een Instagram-printer bij! Deze print alle genomen foto's met de hashtag van jullie event uit met daaromheen een te gek custom made fotokader.