Hoe meer bezoekers aantrekken met 'destination marketing'

Hoe meer bezoekers aantrekken met 'destination marketing'

Succesvolle evenementen berusten vaak op unieke bestemmingen. Er zitten meer voordelen aan opmerkelijke locaties verbonden dan alleen de eventbeleving; ook de reiservaring en de interactie met de lokale gemeenschap en cultuur tellen mee.

 

Wanneer eventprofessionals nieuwe bestemmingen uitzoeken voor hun congressen, beurzen of conventies, hebben ze een wereld aan opties om uit te kiezen. Er zijn tegenwoordig meerdere wereldbestemmingen klaar om een groot aantal internationale bezoekers te verwelkomen, met een sterke evenementeninfrastructuur.

 

Volgens het rapport Defining Conventions as Urban Innovation and Economic Accelerators: "het afgelopen decennium zijn eventbureaus strategischer gaan samenwerken met hun lokale en regionale overheden, economische ontwikkelingsbureaus, academische en wetenschappelijke instituten en lokale bedrijfsverbeteringsorganisaties, om beter gebruik te kunnen maken van congressen in hun steden, vooral de congressen die aansluiten op de groeisectoren in hun regio die hoge prioriteit hebben."

 

Eventprofessionals kunnen niet alleen gemakkelijk bij de stadsinfrastructuur, maar hebben ook de mogelijkheid om de rijkdom van de locatie in te zetten. Door de eventbestemming te promoten, kunnen planners een groter aantal internationale gasten aantrekken, wat op zijn beurt de impact van hun marketingcampagne zal vergroten.

 

Unieke stadservaringen en bijzondere lokale smaken zullen de bezoekers motiveren om hun koffers te pakken en aan een memorabele reis te beginnen. Destination marketing moet echter niet beperkt blijven tot een uitsluitend toeristische aanpak. Alhoewel het promoten van de fysieke kenmerken van de stad de voornaamste factor blijft bij het overtuigen van mensen om het evenement bij te wonen, zijn er andere details die planners moeten overwegen wanneer ze hun destination marketing-campagne ontwerpen. We geven je een aantal:

 

 

Tip #1. Market de unieke stadslocatie

Hoe gedigitaliseerd onze samenleving ook wordt, mensen zullen altijd geïnteresseerd zijn in de fysieke kanten van steden. Ze willen nieuwe bestemmingen beleven, andere culturen ervaren en de lokale keuken uitproberen.

 

Volgens American Express Meetings and Events' 2018 Global Meetings and Events Forecast is er een toenemende vraag naar unieke (event)locaties. Vergeet bij het ontwerpen van de marketingcampagne van je evenement echter niet om de geweldige belevingen te ontwerpen die je bezoekers zullen ervaren tijdens hun reis naar de eventlocatie.

 

 

Tip #2. Verrijk het sociale programma met lokale belevingen

Alhoewel het reizen naar nieuwe bestemmingen op zichzelf al spannend is, kan je je bezoekers niet het voorrecht ontzeggen om de lokale cultuur te beleven door verschillende dynamieken of activiteiten. Bovendien kunnen eventprofessionals dankzij digitale platforms zoals Airbnb en Amazon nu kennis in lokale gemeenschappen crowdsourcen en de betrokkenheid breder trekken dan alleen het evenement.

Je kunt spannende activiteiten toevoegen aan het sociale programma. Van gastronomische rondleidingen tot avontuurlijke hikes; je hebt de optie om de beleving van je bezoekers nog meer te verrijken, waardoor je je evenement aantrekkelijker maakt.

 

 

Tip #3. Werk met lokale influencers

Met destination marketing promoot je niet alleen de locatie, maar ook de lokale sector en werkgelegenheid. Breng een aantal lokale influencers in kaart die internationale bekendheid genieten, afhankelijk van het onderwerp of de invalshoek van je evenement.

Vind daarna manieren waarop je die invloedrijke figuren kunt betrekken bij jouw destination marketing-campagne. Je zou ze bijvoorbeeld kunnen vragen om video's of artikelen over het aankomende evenement te publiceren, in ruil voor het feit dat ze mogen spreken. Door hun bekendheid in te zetten, vergroot je de kans dat je meer bezoekers aan kan trekken die geïnteresseerd kunnen zijn om die personen te ontmoeten.

 

 

Tip #4. Creëer een plek waar kennis uitgewisseld kan worden

Volgens Skift: "Steden zijn hun binnenstad aan het omdopen tot 'Innovatiedistricten' om beter aan te sluiten op hun hightech- en artistieke industrieën, onderzoeksinstituten, culturele ontmoetingsplekken en beurscomplexen. Het doel is om een rijkere bezoekersbeleving te creëren met meer mogelijkheden voor organisch netwerken en kennisuitwisseling tussen lokale en bezoekende sectorleiders."

 

Nog een belangrijk onderdeel om te overwegen is de aanwezigheid van industrieclusters die interessant kunnen zijn voor jouw publiek. Door te zorgen en te adverteren dat men op je evenement de leiders van de lokale gemeenschap en experts uit de sector kan treffen, bied je je bezoekers toegang tot een plek waar kennis uitgewisseld kan worden.

 

 

Tip #5. Moedig netwerken tussen je bezoekers en de lokale bedrijven aan

Een andere goede manier om het bezoekersaantal van je evenement te verhogen is door een aantal netwerkdynamieken op te zetten tussen je doelgroep en lokale bedrijven. Mensen bezoeken je evenement misschien niet alleen voor de inhoud of de locatie zelf, maar ook voor de zakenrelaties die ze op kunnen bouwen. Wijd een paar uren van het eventprogramma aan B2B-matchmakingsessies waarin je bezoekers verschillende ontmoetingen kunnen inplannen met lokale ondernemers om het te hebben over zakenmogelijkheden.

 

 

Conclusie

Als het aankomt op het promoten van een evenement door middel van destination marketing, onthoud dan dat zowel de fysieke als de niet-fysieke onderdelen even belangrijk zijn. Op dezelfde manier waarop je de geweldige locatie en unieke lokale belevingen zult promoten, moet je het ook hebben over de lokale deskundigheid en zakenmogelijkheden die je gasten zullen hebben. Door de eventlocatie in een duidelijk veelbelovende beleving te veranderen die mensen niet willen missen, zal je bezoekersaantal zeker de lucht in schieten.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties