Hoe omzet halen uit je volgende evenement?

Hoe omzet halen uit je volgende evenement?

Er is geen tekort aan redenen waarom we evenementen plannen. Van het promoten van een merk tot het verzamelen van gelijkgestemden; we hebben een groot aantal duidelijke doelen achter het planningsproces. Maar één doelstelling lijkt de boventoon te voeren: hoe kunnen we meer omzet uit onze evenementen halen?

 

Deze vraag is ontzettend belangrijk. Zoals Skift aangeeft in een artikel over de vooruitzichten in de evenementensector van 2018: "als het aankomt op het bezoeken van een evenement in het volgende jaar, is het echt een verkopersmarkt. Intussen zijn reiskosten voor bezoekers en planners aan het stijgen. Dus maak je klaar voor toegenomen kosten."

 

Als je kijkt naar alle kosten die komen kijken bij een evenement, dan is een creatief bedrijfsplan nodig. Daarom moet je, voordat je in de logistiek en eventplanning duikt, kijken naar alle mechanismen die je zou kunnen inzetten om je omzet te vergroten.

 

Om deze taak te volbrengen, kijk je best eens naar deze lijst met ideeën, en bepaal je hoe je meer omzet gaat halen uit je volgende evenement:

 

 

Tip 1. Zet een aantrekkelijke prijzenpagina op

Voordat je prijspakketten opzet, moet je weten dat er goed en slecht converterende landing pages zijn. Volgens een artikel van Kissmetrics: "de beste prijzenpagina's weten een zekere balans te bewaren. Tegelijkertijd geven ze mensen alles wat ze nodig hebben om een beslissing te maken, maar proberen ze zaken die potentiële bezoekers kunnen verwarren, ontmoedigen of ontraden te minimaliseren."

 

Daarom is het belangrijk om de psychologie van je potentiële bezoekers te begrijpen en een simpele, mooie prijzenpagina op te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een contrasterende kleur gebruiken om het aanbevolen pakket te accentueren. Je moet ook de waarde van ieder prijspakket uitleggen, waarbij je je bezoekers duidelijk maakt wat voor ongelofelijke voordelen ze binnenslepen als ze meer betalen voor een duurder pakket (zoals bijvoorbeeld een-op-een-toegang tot de sprekers, netwerken met potentiële investeerders, etc.).

 

 

Tip 2. Nodig 'hosted buyers' uit

Als je een netwerkdynamiek of een B2B-meeting tijdens het evenement op wil zetten, kun je altijd rekenen op 'hosted buyers' om je sessie aantrekkelijker te maken. Hosted buyers zijn die mensen die je uitnodigt (je zult moeten betalen voor hun reis- en verblijfskosten) om je gasten of sponsoren te laten ontmoeten.

 

Ze weten doorgaans wat ze willen kopen en willen geen tijd verspillen aan lange zoektochten. Ze geven er de voorkeur aan om naar evenementen te gaan, contact te zoeken met potentiële leveranciers (dus jouw bezoekers), en van ze te kopen. Door gehoste kopers uit te nodigen, zul je het bezoekersaantal (om nog maar te zwijgen over de aantrekkelijkheid) van je evenement opkrikken, aangezien je bezoekers zullen weten dat ze op jouw evenement hun producten of diensten kunnen verkopen.

 

 

Tip 3. Market je producten

Je kan altijd je evenement als een platform gebruiken om op verstandige wijze jouw andere producten of diensten te promoten. Zo kun je je bezoekers veranderen in leads en potentiële klanten, waardoor je vervolgens je omzet via andere soorten sales kunt vergroten.

 

 

Tip 4. Bied een lidmaatschap aan

Je kan altijd een goede financiële basis creëren door de grootste fans van je evenement te overtuigen om leden te worden van een besloten gemeenschap. Zoals Kevin Van der Straeten, de oprichter van eventplanner.be, aangeeft: "als je evenementen een terugkerend begrip zijn, zet er dan een organisatie achter op waar mensen lid van kunnen worden. Vraag om betaling voor een lidmaatschap, en in ruil bied je gratis of goedkopere toegang tot de evenementen."

 

Niet alleen genereer je zo een constante stroom omzet, maar je schept ook een gevoel van loyaliteit onder bepaalde bezoekers. Natuurlijk moet je er wel iets voor aanbieden, maar je creëert zo wel een echte community rondom je evenement.

 

 

Tip 5. Bied extra privileges

Volgens Van der Straeten: "er zijn altijd mensen die het cool vinden om in het VIP-gebied gezien te worden. En ze zijn vaak bereid om belachelijke prijzen te betalen voor dat voorrecht. Zulke extra's zijn een zeer bruikbare bron van omzet. Het betekent dat je de prijzen redelijk kunt houden voor 'gewone' bezoekers, terwijl je hoge tarieven rekent voor mensen die gek genoeg zijn om ze te betalen."

 

Als je je omzet wil verhogen, denk dan eens na over extra privileges die je je bezoekers kan aanbieden (zoals toegang tot de sprekersruimte) en zorg ervoor dat je die privileges duidelijk laat zien in het duurdere prijspakket.

 

 

Call-to-action

Er zijn genoeg ideeën over hoe je meer omzet uit je evenementen haalt. Je kan werken aan de inhoud van je prijspakketten, werken op de psychologische triggers van je potentiële bezoekers en ze overtuigen om het ene plan te kiezen in plaats van het andere. Je kan ook gehoste kopers uitzoeken en je evenement promoten als een geweldige kans om zakenrelaties op te zetten. Een andere optie is om je evenement te transformeren tot een marketingplatform waar je je andere producten en diensten aanbiedt. Je kan ook meer omzet genereren door lidmaatschappen of extra privileges aan te bieden. Kies de optie die het beste voor jou werkt.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties