Hoe begin je je carrière als eventplanner?

Hoe begin je je carrière als eventplanner?

Goed nieuws: het is nooit te laat om een eventplanner te worden. Leeftijd en achtergrond doen er niet toe als je een nieuwe carrièrestap wil maken en organisator wil worden. Als je nu hebt besloten om de kunst van het eventplannen te leren, dan heb je een uitstekende timing.

 

De toekomst van de evenementensector ziet er goed uit, en de waarde van face-to-face-evenementen neemt constant toe. Er zijn nieuwe professionals nodig om boeiende evenementen te plannen en bezoekers te vermaken. Van concerten en festivals tot congressen en brand events; je hebt een rijk speelveld om te leren en te experimenteren.

 

De enige vraag die je misschien hebt is: "waar moet ik beginnen?" Om je te helpen deze twijfel te beantwoorden, hebben we een lijst met nuttige stappen samengesteld die je kan volgen om aan je nieuwe avontuur te beginnen.

 

 

Bied je diensten aan als vrijwilliger

"Dat spreekt voor zich", zal je misschien denken. Maar wacht eens even. Ja, als je je aanmeldt als vrijwilliger of bezoeker op evenementen zul je meer leren over planning en logistiek. Deze stap is echter essentieel voor je persoonlijke ontwikkeling, aangezien het vrijwilligerschap je zal sterken in of je (misschien) zal doen afzien van je beslissing om eventmanager te worden.

 

Het plannen van familiefeesten en verjaardagen is totaal iets anders dan het runnen van een congres voor 5.000 bezoekers. Je zult ervan houden of het haten. Alleen door andere planners te ondersteunen zul je begrijpen of deze job werkelijk iets voor jou is.

 

 

Word een autodidact en leer zoveel als je kan

Als je een eventplanner wil worden, heb je twee opties: een diploma halen of de sector op je eigen houtje leren kennen. Er is een grote hoeveelheid online bronnen (cursussen, eBooks, Webinars, blogposts, video's, ...) over hoe je succesvolle evenementen kunt plannen en runnen.

 

Dus als je niet weet waar je moet beginnen, kies je een paar online bronnen en deskundigen uit van wie je kan leren. Als je jezelf onderwijst hoef je je echter niet te beperken tot alleen online bronnen. Je kan je ook aanmelden voor stages of je opgebouwde kennis inzetten door je eerste kleine evenement te plannen.

 

 

Bouw een krachtig netwerk op

Wat ons werk als eventprofessionals draagt is het netwerk waarmee we onszelf omringen. Als beginneling heb je maar een beperkte toegang tot goede planners van wie je kan leren of met wie je zou kunnen werken. Er zijn echter genoeg online groepen (kijk eens op Facebook of LinkedIn) waar planners of ondernemers in de evenementensector hun problemen en uitdagingen bespreken.

 

Als eerste stap zou je met deze communities contact kunnen leggen door vragen te stellen of door anderen te helpen met je opmerkingen. Hierdoor leer je direct van de ervaring van andere professionals, draag je ook jouw kennis bij en begin je jezelf neer te zetten als een autoriteit.

 

 

Werk aan je 'social proof'

Eén van de moeilijkste taken is om je eerste opdrachtgever binnen te slepen. Er komen meerdere factoren bij kijken. Je hebt ten eerste misschien een gebrek aan zelfvertrouwen en zult niet goed weten hoe je waarde kan toevoegen voor je opdrachtgevers. Ten tweede zullen je potentiële opdrachtgevers misschien weinig vertrouwen hebben in je vaardigheden, aangezien je nog maar een beginneling bent.

 

Om te voorkomen dat dit gebeurt, begin je zoveel mogelijk social proof te verzamelen. Als je een eventprofessional ondersteunt bij zijn of haar werk, zorg dan dat je vraagt om een testimonial. Als je deelneemt aan het plannen van een evenement, zorg dan dat het op je CV en je website komt te staan. Zorg dat je je portfolio uitbreidt. Hierdoor kun je je deskundigheid laten zien en het vertrouwen van je eerste opdrachtgevers winnen.

 

 

Leer om jezelf te marketen

Je moet niet alleen goed worden in het plannen van evenementen, maar ook in de kunst van het marketen. Mensen worden niet op magische wijze je opdrachtgevers. Mensen gaan niet op magische wijze je evenement bezoeken. Of het nu gaat om de eventpromotie of om het aantonen van de waarde die jij als professional kan toevoegen; je moet je marketingvaardigheden ontwikkelen. Er zit niets anders op dan te leren hoe je je boodschap kunt overbrengen en hoe je op verstandige wijze de waarde die jij te bieden hebt kunt verpakken.

 

 

Conclusie

Het is een moedige beslissing om een eventprofessional te worden. Niet iedereen kan tegen de stress en het veeleisende werk dat met deze job gepaard gaat. Als je echter werkelijk houdt van wat je doet, dan zullen de resultaten ontzettend bevredigend zijn. Bewapen jezelf met geduld en bescheidenheid. De weg naar succes is lang, maar als je volhoudend bent in je acties, verander je jezelf sneller dan je denkt in een echte professional.

 

Succes!

 

PS: bekijk de vacatures in de evenementensector hier

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Irena Nikolic
Irena Nikolic
New|2019-08-12 - 22:46u

ik wil graag alle mogelijke informaties krijgen, voor dat ik begin als eventplanner werken.

Kathy Van Der Linden
Kathy Van Der Linden
New|2020-02-04 - 09:19u

Ik ben momenteel nog maar de markt aan het onderzoeken door prospectie. Ik sta wel altijd klaar om ergens bij te springen

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties