Wat is de emotionele waarde van jouw evenement?

Wat is de emotionele waarde van jouw evenement?

Als we de ROI van onze evenementen willen meten, vertrouwen we altijd op gegevens als hoeveel tickets er zijn verkocht, of hoe vaak de hashtag van het event is gebruikt op social media. We vergeten echter vaak na te denken over de emotionele intensiteit die onze gasten hebben ervaren tijdens het evenement.

 

Maar waarom zijn emoties überhaupt zo belangrijk? Zoals Kevin Van der Straeten aangeeft: "als je mensen hun emoties aanspreekt op je evenement, zal je gemakkelijker een langdurige band met ze kunnen opbouwen en zullen ze sneller je boodschap oppikken en accepteren. De kunst van zo'n belevenis creëren bestaat uit het ontwikkelen van een totaalconcept met een hoge WOW!-factor".

 

Met andere woorden: de emotionele waarde van jouw evenement hangt af van jouw vermogen om de gevoelens van je publiek aan te spreken. Niet alleen om hun beleving van het evenement te beïnvloeden, maar ook om hun stemming, gedachten en gedrag te veranderen. Dus wat moet je doen om op emotionele wijze te verbinden met je bezoekers op je volgende evenement? Om je deze vraag te helpen beantwoorden, hebben we de volgende lijst met tips samengesteld:

 

 

Tip 1. Pak de communicatiewijze van je evenement aan

Hoe communiceer jij het evenement naar je potentiële bezoekers? Doe je een beroep op hun logica, of ook op hun emoties? Om op emotionele wijze te verbinden met je potentiële gasten, moet je hun taal spreken, of liever gezegd de taal van hun prangende behoeften.

 

Als je bijvoorbeeld een evenement wil runnen dat mensen informeert over voeding, zorg dan dat je marketingcampagne draait om een werkelijk ongemakkelijk en hardnekkig probleem. Met andere woorden: promoot je evenement niet als een congres of workshop over hoe je gezond moet eten. Graaf eens dieper en zoek naar de werkelijke redenen waarom je doelgroep geïnteresseerd kan zijn om je evenement te bezoeken. Is het omdat ze fit willen zijn? Of is het omdat ze zich beter willen voelen? Of is het misschien omdat ze een specifiek dieet moeten volgen vanwege medische redenen? Bepaal welke doelgroep het meest geschikt is voor jouw evenement en zet daarna de communicatiewijze op, waarbij je hun werkelijke problemen aanpakt. Bijvoorbeeld: te dik zijn of een slechte huid hebben. Door je evenement als een kans te presenteren waarbij ze aan hun meest prangende behoeften kunnen voldoen, creëer je een emotionele connectie tussen je evenement en je potentiële bezoekers.

 

 

Tip 2. Bepaal de mate van emotionele interactie

Wil je dat je bezoekers plezier hebben en zich ontspannen voelen? Of wil je dat ze serieus en gefocust zijn? Afhankelijk van je intenties en de gevoelens die je wilt opwekken, kan je gemakkelijk de meest geschikte omgeving ontwerpen.

 

Als je bijvoorbeeld wil dat je bezoekers meer met elkaar verbinden en samenwerken, probeer ze dan niet in een theaterachtige locatie te plaatsen. Ze moeten elkaars gezichten kunnen zien en direct contact met elkaar hebben. Om dat voor elkaar te krijgen, kan je meerdere tafels in de ruimte zetten en het publiek in kleinere groepen organiseren. Door dit te doen en door de dialoog tussen je gasten mogelijk te maken (door middel van groepstaken, bijvoorbeeld), krijg je een teamworkgevoel en een meer ongedwongen omgeving.

 

 

Tip 3. Bied betekenisvolle en haalbare oplossingen

De beste manier om op emotionele wijze te verbinden met je bezoekers is door je te richten op hun problemen en uitdagingen, waarbij je hen voorziet van sterk inzichtelijke oplossingen. Altijd wanneer je iemand helpt met een probleem of voorziet in een prangende behoefte, toon je je toewijding door waarde toe te voegen aan hun leven. Hiermee zorg je dat je bezoekers je evenement en de content die je over wil brengen gemakkelijker vertrouwen.

 

 

Tip 4. Zorg dat er genoeg ruimte is voor zelfrealisatie

Je kan geen sterke emotionele reactie van je bezoekers verwachten zonder ze de mogelijkheid te geven om iets aan henzelf te veranderen. Of het nu gaat om een gedachte, een houding of een gedrag, evenementen met een sterke emotionele impact zullen voor gasten een positieve transformatie opleveren.

 

 

Tip 5. Laat je bezoekers bepalen waar ze de voorkeur aan geven

Event-co-creatie is een belangrijk onderdeel als het aankomt op emotioneel verbinden met je publiek. Je kan natuurlijk niet je bezoekers alles laten bepalen over de manier waarop je evenement uitpakt. Dit kan zorgen voor een hoop chaos en hoofdpijn. Je zou echter bezoekers van tijd tot tijd twee opties kunnen geven in een life poll (begeleid door een moderator). Hierdoor worden ze bewuster van hun ervaring en ontwikkelen ze een verhoogde staat van bewustzijn.

 

 

Tot slot

Als je de relatie met je bezoekers wilt versterken, hun loyaliteit wil opbouwen en ze wil laten praten over je evenement, moet je een emotionele band met ze opbouwen. Dit kan je doen door een marketingcampagne op te zetten die hun meest prangende behoeften aanspreekt. Vergeet ook niet de oplossingen te bieden voor uitdagingen waar ze mee te kampen hebben. Zorg ook dat je genoeg ruimte hebt voor event-co-creatie en zelfrealisatie!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Christian Van den Balck [Total Design Belgium]
Christian Van den Balck [Total Design Belgium]
New|2017-10-02 - 10:28u

Wij hebben daarvoor een ideaal en nieuw reclamemedium ontdekt! Dit kan op het event zelf via een dispenser of je kan ze meegeven in de goodie-bag.

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties