Moet je pers echt uitnodigen op je volgende evenement?

Moet je pers echt uitnodigen op je volgende evenement?

Het korte antwoord is... dat hangt ervan af. Je kunt talloze uren verspillen aan het ontwerpen van een mediastrategie om de plaatselijke kranten of televisie uit te nodigen, omdat je denkt dat dat nu eenmaal is wat je hoort te doen. Media-aandacht is ongetwijfeld belangrijk, maar het biedt je alleen positieve resultaten als je het goed aanpakt.

 

Denk er maar eens over na: wat wil je bereiken door middel van media-aandacht? (Hint: "mijn evenement of merk promoten" is geen antwoord; dus je zult dieper moeten graven.)

 

Wil je je evenement neerzetten als een referentiepunt voor de sector? Is het je bedoeling om je succes als eventprofessional te showcasen? Of wil je misschien je sprekers helpen om zoveel mogelijk publiciteit te krijgen?

 

Laten we eens de plaatselijke krant nemen als voorbeeld. Wie vormen hun publiek? Wil je werkelijk diezelfde mensen bereiken? Wat als jij een erg specifiek evenement organiseert, en de lezers van deze kranten eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in jouw conferentie, beurs of seminar? Je verliest dan de mogelijkheid om een echte impact te maken en om tot een kwalitatief publiek te spreken dat werkelijk geïnteresseerd is.

 

Wees verstandig, als je meer bekendheid wil voor je evenement. Vergeet de traditionele media (tenzij je natuurlijk een publieksevenement organiseert dat dezelfde doelgroep als die media heeft) en focus je op modernere alternatieven die je daadwerkelijk zullen helpen. Hier volgt een lijst met ideeën die je helpen om je mediastrategie anders aan te pakken:

 

 

Idee #1. Nodig bloggers uit de sector uit om te schrijven over je evenement

Bloggers hebben vaak een grotere impact dan traditionele media. Ze hebben toegang tot een gespecialiseerde 'fan-base' die aansluit bij je doelgroep en vinden het interessant om nieuws voor hen te produceren. Jouw evenement kan de perfecte gelegenheid zijn voor die bloggers om een inspirerend stuk te schrijven voor hun publiek. Door hen uit te nodigen krijg je een geweldige media-aandacht, en bereik je mensen die meer zullen willen weten over je evenement.

 

Dus twijfel niet om deze win-winsituatie te creëren en stel een lijst op met belangrijke bloggers uit de sector die je zou kunnen uitnodigen. Bovendien kun je deze samenwerking nog meer uitbreiden door deze bloggers een kans te geven om het podium op te gaan. Daar kunnen ze participeren in een rondetafelgesprek over onderwerpen uit de sector die de bezoekers zullen interesseren. Door deze bloggers de mogelijkheid te geven om te spreken op je evenement, krijg je het recht om ze te trainen in het promotieplan voor het evenement. Ze zullen absoluut hun publiek willen vertellen waar ze zijn uitgenodigd en waar ze het over gaan hebben.

 

 

Idee #2. Trek bekende vloggers aan om je evenement op te nemen

Vloggers vormen een andere belangrijke digitale mediacategorie. Bekende YouTubers verzamelen miljoenen volgers en zetten zichzelf vaak neer als 'sector'-sterren (of het nu gaat om cosmetica, programmeren of gastronomie). Door vloggers uit te nodigen op je evenement, zul je toegang hebben tot een ongelofelijk publiek. Je kan deze YouTube-sensaties in ruil VIP-privileges, toegang tot de sprekers en promotie aanbieden. In ruil kan je ze vragen om een vlog van je evenement op te nemen. 

 

 

Idee #3. Vergeet de online media voor eventplanners niet

Heb je een uniek evenement of een unieke dynamiek ontworpen? Heb je een bijzonder merkevenement weten plannen? Heb je een efficiënte en betekenisvolle netwerkbelevenis opgezet voor je bezoekers, die nog nooit iemand eerder heeft uitgeprobeerd? Je zal een geweldige kans krijgen om dit alles om te zetten tot nieuws. Op die manier zet je jezelf neer als een succesvolle eventprofessional. Hoe doe je dat? Door eventplanningmedia zoals bijvoorbeeld eventplanner.be uit te nodigen. Werk aan je media exposure als professional en zorg dat er wordt gesproken over je inspanningen.

 

 

Idee #4. Onthoud dat influencers je boodschap ook verspreiden

We kunnen deze mensen geen media noemen, maar hun verhaal zal zeker de manier waarop mensen over je evenement denken veranderen. Stel een lijst op met influencers uit de sector en nodig ze uit op je evenement. Bied ze VIP-toegang en zorg ervoor dat ze het naar hun zin zullen hebben op je evenement. Bedenk daarnaast manieren waarop je waarde toe kan voegen voor je influencers door ze een kans te geven om hun diensten of producten te promoten. Je kan ze ook potentiële klanten en investeerders laten ontmoeten op je evenement.

 

 

Idee #5. Weet dat media nieuws van blogs herschrijven

Laten we zeggen dat je wat media-aandacht wil van grote media, maar je weet dat je ze niet kan bereiken. Wat doe je dan? Nodig kleinere blogs uit om verslag uit te brengen over je evenement. Zoals de beroemde marketeer en ondernemer Ryan Holiday aangeeft in zijn boek Trust Me, I'm Lying: Confessions of a Media Manipulator, nemen grote media niet de moeite om op nieuws te jagen. Ze halen simpelweg hun nieuws uit kleinere blogs. Dus als je kan zorgen dat anderen praten over jou, verschijn je misschien wel op de pagina's van invloedrijkere media. Probeer het eens!

 

 

Conclusie

Als je een grotere impact uit media-aandacht wil halen, moet je begrijpen hoe de nieuwssector werkt. De belangrijkste regel is om altijd de doelgroep van verschillende media te kennen en te weten wie je wil bereiken. Denk aan je doelstellingen en gebruik je mediastrategie als een tool om ze te behalen. Vergeet de traditionele media als ze jouw specifieke doelgroep niet bereiken en probeer in plaats daarvan deze alternatieve mogelijkheden eens uit.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties