Een universele waarheid: je kunt een evenement plannen en runnen zonder een zier te geven om het opbouwen van een community. Maar als je evenementen gebruikt als een marketingtool en je erkent de noodzaak van het opbouwen van een 'tribe' rond jouw merk, diensten of producten niet, dan kun je een positieve ROI wel op je buik schrijven.
Volgens organisatorisch ontwikkelingsconsultant Brook Manville: "het opbouwen van een community betekent dat je zorgt dat deelnemers gemeenschappelijk denken en doen. Ook betekent het dat je zorgt dat ze hun eigen belangen aan de kant zetten (of dat je zorgt dat ze dezelfde belangen krijgen), ten gunste van een gemeenschappelijk doel, en om een bepaalde verantwoordelijkheid op zich te nemen."
Je hebt een tribe nodig om je op positieve wijze mee te verbinden, door betekenis aan je product (of diensten) en evenementen te geven. Hiermee biedt je ontzettende waarde aan anderen, verhoog je je 'brand-awareness' en trek je nieuwe mensen aan. En als het je bedoeling is om meerdere evenementen te runnen, dan zou je moeten overwegen om onmiddellijk een tribe op te zetten.
Gelukkig kun je meteen beginnen met het bouwen van een online community, wat vervolgens een analoog formaat kan aannemen op je evenementen. Social mediadeskundige Sofie Verhalle zei in haar interview met eventplanner.tv dat alles begint met die eerste 'like'. Ze vervolgt echter: "de like heeft zelf geen waarde, tenzij hij samen met betrokkenheid komt."
Dus hoe krijg je dat voor elkaar? Hier volgt een lijst met stappen om een community op te bouwen rond je evenement en merk:
Stap 1. Run evenementen die een community waard zijn
Zoals Guy Kawasaki aangeeft: "het is moeilijk om een community op te bouwen rond alledaagse en middelmatige troep, hoe hard je ook je best doet." Als je daarentegen iets gaafs te bieden hebt "kan het zijn dat je een community krijgt, of je het nou wil of niet".
Dus in plaats van dat je het concept van je evenement ontwerpt en je dan opwindt over het opzetten van een tribe, kun je je beter focussen op het thema van het evenement of een achterliggend doel dat aantrekkelijk is voor je bezoekers, en waardoor ze een onderdeel willen vormen van iets groters. Denk maar aan Burning Man, het jaarlijkse evenement in Black Rock City, Nevada. Alleen al op Twitter heeft het meer dan 115.000 volgers, om nog niet te beginnen over de eindeloze YouTube-video's, Facebook- en Instagram-volgers, artikelen en blogposts van trouwe bezoekers.
Stap 2. Maak een privégroep of geheime groep aan op Facebook
Sommige mensen vinden het fijn om onderdeel te vormen van een exclusieve community. Een privégroep biedt leden ook een veilige plaats om berichten te posten en om naar hartenlust te delen, zonder zich blootgesteld te voelen.
Stap 3. Zet een informele context op (vóór het evenement)
Volgens ondernemer David Spinks: "belevingen in den lijve en live online belevingen scheppen een sterkere band." Dus als je bijvoorbeeld een internationale conferentie of een workshop plant, nodig dan mensen een paar dagen voor het evenement uit en laat ze de omgeving zien door middel van verschillende informele activiteiten, zoals een rondleiding, een hike, etc. Op die manier versterk je de relatie tussen gasten onderling, en creëer je een gemeenschappelijke achtergrond voor je toekomstige event-community.
Stap 4. Moedig participatie en betrokkenheid aan
In iedere community zijn er sommige leden die actiever zijn dan anderen. Als je merkt dat mensen zich betrokken voelen bij het achterliggende doel van je evenement (bijvoorbeeld door het plaatsen van reacties op social media, het schrijven van blogposts, het delen van hun gedachten, etc.), aarzel dan niet om ze te laten weten dat je dat waardeert, of om ze met een korting te belonen. Je zult daarmee betrokkenheid stimuleren en anderen in je community aanmoedigen om actiever deel te nemen.
Stap 5. Crowdsource het concept en de format van het evenement
Zoals Kawasaki aangeeft is het belangrijk om "mensen iets concreets te geven om op te kauwen". Motiveer de bezoekers om deel te nemen aan het ontwerp van het evenement door zaken zoals de programmastructuur, evenementontwerpen en sociale activiteiten uit te besteden. Laat ze zich een onderdeel voelen van iets groters en moedig ze aan om samen aan een initiatief te werken (in dit geval het concept en de structuur van het aankomende evenement).
Conclusie
Het bouwen van een levendige community rond je evenement kan een krachtige uitwerking hebben op je marketing. Je bouwt zo een sterkere band op tussen je merk en je bezoekers (die potentiële klanten kunnen zijn). Door de fundering te leggen voor interactie en betrokkenheid tussen je (toekomstige) evenementbezoekers, vergroot je je betrouwbaarheid als merk en voeg je ontzettende waarde toe voor je volgers. Dus wacht niet langer en begin vandaag met een community op te bouwen voor je evenement!