"Ik moet mijn evenement sowieso gamificeren!" Dit is vast door je hoofd geschoten als je een aantal artikelen over de voordelen van gamification hebt gelezen. Wat kan er nu beter je bezoekers motiveren en een plezierige eventbeleving opleveren?
De meeste eventsoftware en apps hebben immers gamification als hoofdmodule in hun servicepakket. Daarom móet je het wel uitproberen. Maar wacht eens even.
Laten we een stapje terugdoen en kijken of gamification echt nodig is voor je volgende evenement. Volgens Sebastian Deterding van University of York Digital Creativity Labs: "gameful design of gamificatie betekent het ontwerp van hardware en software binnen een niet-gamecontext." Met andere woorden: gamification betekent het gebruik van gamemechanieken en -elementen in serieuze contexten zoals educatieve en professionele omgevingen, marketing, ...
Eén van de meest veelbelovende aspecten van gamification volgens Brian Burke is dat "het totaal nieuwe engagement models creëert, het nieuwe doelgroepen aanspreekt en het hen motiveert om doelen te behalen waarvan ze niet eens wisten dat ze ze hadden". Burke geeft aan dat je ermee mensen in allerlei werkvelden kunt activeren, door middel van gamemechanieken en -elementen (zoals badges, punten, levels en ranglijsten).
Zoals Elizabeth Lawley, professor aan het Rochester Institute of Technology, uitlegt: "games kunnen krachtige ervaringen zijn, die een beroep doen op zowel motivatie als engagement. De recente trend richting 'gamificerende' applicaties, reduceert echter de complexiteit van een goed ontworpen en gebalanceerde game tot zijn eenvoudigste onderdelen, zoals badges, levels, punten en ranglijsten. De resulterende inzet van gamification slaagt er daardoor niet alleen niet in om spelers te engageren, het kan zelfs bestaande belangen of betrokkenheid bij de service of het product beschadigen."
Met dat in het hoofd, hoeft gamification niet altijd de beste optie te zijn. Om deze aanname beter te begrijpen, volgen hier een aantal argumenten tegen het gamificeren van evenementen waar je rekening mee moet houden voordat je je bezoekers overvalt met badges, levels en punten.
Reden #1. Je kent je bezoekers niet zo goed als je denkt
Het maakt niet uit hoeveel gegevens je hebt verzameld over je gasten, je kan niet 100% zeker weten hoe ze zullen reageren wanneer ze te maken krijgen met een gegamificeerd systeem of omgeving. Niet iedereen houdt van games, dus waarom zou je mensen dwingen om eraan mee te doen? Daarnaast zijn niet alle evenementen eenvoudig te gamificeren. Sommigen zijn er zelfs ongeschikt voor. Mensen komen misschien naar je evenement voor serieuze B2B-gesprekken, en willen focussen op het vinden van nieuwe leads of voordelen voor hun ondernemingen. Ze willen geen 'levels halen' of 'punten scoren' met de manier waarop ze zich gedragen.
Reden #2. Je doet het alleen omdat het populair is
Het is natuurlijk trendy om evenementen te gamificeren. Toch moet je gamificeren niet alleen gebruiken omdat je denkt dat het hoort. Het moet een probleem oplossen of een bepaald aspect van je evenement helpen verbeteren. Hetzelfde geldt voor eventtechnologie. Je past het niet alleen toe omdat andere eventplanners het ook doen; je gebruikt het om je logistiek problemen te outsourcen, processen te automatiseren en tijd te besparen. Met andere woorden: de grote vraag is waarom je precies je evenement wilt gamificeren. Als je geen goede reden kunt bedenken die te maken heeft met het verbeteren van je evenementen, dan is het waarschijnlijk beter als je het niet gebruikt.
Reden #3. Het kan de kwaliteit van je evenement negatief beïnvloeden
Zoals Dr. Lawley opmerkt: "het is niet zo dat gamificatie niet kan werken. Maar om te zorgen dat het slaagt, moet het ook gameontwerp bevatten, niet alleen gameonderdelen. Games zijn geen vervanging voor een goed doordachte beleving en interactieontwerpen; ze zijn een alternatieve wijze om dat proces een kader te geven". Dus denk eens na over de app die je gebruikt om je evenement te gamificeren. Biedt dit platform je een echte gegamificeerde context of levert het je bezoekers slechts wat punten op voor het voltooien van een paar taken. Dit laatste is niet alleen een verkeerde manier om gamification te gebruiken, maar kan ook een competitieve (en mogelijk vijandige) sfeer creëren tussen je gasten. Is het wel je bedoeling om zo'n beleving te creëren?
Reden #4. Gamification kan afleidend werken
Je bezoekers hebben al met genoeg afleidingen te maken. Ze scrollen door de nieuwsfeed op hun telefoon, ze bekijken hun social media... Hun aandacht gaat altijd ergens anders heen dan de sprekers of hun presentaties. Wil je daar nog meer afleidingen aan toevoegen door je gasten te "activeren" door middel van gamification? Soms moet je je bezoekers helpen om te concentreren en aanwezig te zijn in de ruimte, niet om rond te dwalen in een virtuele omgeving.
Reden #5. Gamification kan niet een gebrek aan interesse of verveling tegengaan
Als je voornaamste reden om je evenement te gamificeren is om je bezoekers meer betrokken te krijgen, dan zit je ernaast. Dit zal niet gebeuren, zeker niet als je niet al een efficiënte en interactieve omgeving hebt. Gegamificeerde apps zijn niet ontworpen om je gasten te activeren of tegen de verveling. Jij bent verantwoordelijk voor het prikkelen van je gasten, dus gebruik gamification alleen om de interactiebeleving te versterken.
Conclusie
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is gamification geen antwoord op alles. Dus in plaats van op hersenloze wijze je evenement te gamificeren en denken dat je een wondermiddel hebt tegen je problemen, kun je je beter concentreren op het werkelijke potentieel uit dit middel te halen. Gamification biedt krachtige mechanieken, elementen en omgevingen. Als je echter niet weet hoe, waarom en wanneer je het moet gebruiken, dan kan je je evenement onbedoeld schade berokkenen en je bezoekers een negatieve beleving opleveren.