Hoe de deeleconomie de evenementensector zal veranderen

Hoe de deeleconomie de evenementensector zal veranderen

Je hebt het misschien niet door, maar de samenwerkingseconomie is de evenementensector geleidelijk aan het transformeren. Nieuwe kansen vanuit de deeleconomie ondersteunen meer en meer eventmanagers door nieuwe oplossingen en perspectieven te bieden.

 

Volgens Marco Böckmann (Universiteit Twente): "is de 'deeleconomie' een type businessmodel waarin individuen middelen delen door middel van peer-2-peer-diensten. Hierdoor hebben klanten wanneer nodig toegang tot goederen."

 

"Het woord 'huren' wordt het nieuwe 'bezitten'", schrijft Böckmann. "Waarom zou je iets bezitten als je het goedkoper kunt huren bij iemand anders? Deze verplaatsing wordt mede mogelijk gemaakt door online diensten waardoor mensen zaken zoals auto's, slaapplaatsen en zelfs kleinere objecten zoals fietsen en huishoudspullen kunnen delen met anderen, die daarvoor willen betalen."

 

"Oké, maar wat heeft dat te maken met eventplannen?" denk je misschien.

 

Het lijkt misschien alsof een samenwerkingseconomie en eventplannen niets met elkaar te maken hebben. In werkelijkheid kunnen veel van deze gedeelde diensten echter het bereik van jouw evenement versterken.

 

Kijk eens naar de volgende voorbeelden en beslis hoe jij het potentieel van de deeleconomie kunt gebruiken, wanneer je je volgende evenement ontwerpt, plant en runt.

 

 

Gedeelde eventlocaties

Er zijn al diensten om eventmanagers te helpen de evenementeninfrastructuur en locaties te delen. Door zulk soort platforms te gebruiken bespaar je geld, huur je je materiaal en vind je geweldige eventlocaties. Bovendien plaats je hiermee het concept 'delen' in het hart van het eventplanningsproces, waardoor je duurzaamheid en de samenwerkingsinstelling bevordert. Daarnaast klinkt het zoeken van locaties en materiaal op de manier waarop je een Airbnb boekt gewoon leuk.

 

 

Gedeelde mobiliteit

Mensen die over lange afstanden carpoolen, bezoekers die shuttlebusjes van het vliegveld naar het hotel of de eventlocatie delen... Je ziet het verband wel, toch?

 

Gedeelde mobiliteit (wat verder gaat dan alleen diensten zoals Uber) omvat een hoop mogelijkheden voor jou als eventmanager. In plaats van alleen maar de traditionele vervoersopties te vermelden op je website, kun je gedeelde mobiliteitsopties als alternatieven aanbieden. Vergeet niet te vermelden hoeveel ieder alternatief kost en wat voor voordeel mensen eruit halen.

 

 

Crowd-powered kennis

Je maakt doorlopend gebruik van andermans meningen, zonder dat je het doorhebt. Stel je voor dat je een goed restaurant wil uitzoeken voor je sprekers, of misschien ben je op zoek naar een nieuwe cateringservice. Wat is het eerste dat je doet? Je kijkt naar de reviews en referenties van het bedrijf op eventplanner.be, TripAdvisor, Yelp, en je bezoekt hun pagina op Facebook. Deze beoordelingswebsites bieden je tientallen verschillende ervaringen en meningen met slechts één muisklik.

 

 

Gedeeld logeren

Waarom ga je er automatisch van uit dat je bezoekers in een hotel willen slapen? Airbnb is ook een optie. Los van het feit dat dit platform de hotelsector bedreigt, is het een goedkoper en soms zelfs een beter alternatief voor je gasten.

 

Denk daar eens over na: dat jouw internationale bezoekers een woonruimte delen met bewoners die ze kunnen adviseren over het verkennen van de stad, de lokale gebruiken en cultuur. Je kan niet ontkennen dat diensten zoals Airbnb de eventbeleving voor je gasten kunnen versterken (iets wat een hotel niet noodzakelijkerwijs doet).

 

 

Crowd-funded events

Normaal gesproken plan je events om crowd-funding-rondes te promoten. Maar wat dacht je ervan om je evenementen zelf te crowd-funden? Als je aan het zoeken bent naar sponsoren, waarom zou je dan geen sterke campagne opzetten om het nodige geld binnen te harken? Hier moet je natuurlijk wel hard voor werken, maar het is risicovrij en een geweldige manier om je evenement te promoten.

 

Kies het crowd-funding-platform dat je het beste uitkomt, ontwerp een sterke strategie, genereer de nodige content en maak gebruik van een nieuwe manier om geld in te zamelen voor je evenementen.

 

 

Conclusie

Een goede eventplanner is veel meer dan alleen maar iemand die goede evenementen plant en runt. Een goede eventplanner is iemand die voorziet en begrijpt hoe de nieuwe sociale en economische dynamieken de sector kunnen beïnvloeden en hoe deze de weg kunnen plaveien naar nieuwe mogelijkheden.

 

Dus waarom zou je niet van deze kansen gebruikmaken wanneer je je volgende evenement plant? De bal ligt bij jou. Want "sharing is caring", nietwaar?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties