Waarom je NIET achter de 'Next Best Thing' in trends voor evenementen aan moet

Waarom je NIET achter de 'Next Best Thing' in trends voor evenementen aan moet

Ben je al gestruikeld over van die 'hippe' artikelen of eBooks die tegen je 'schreeuwen' over de nieuwste trends die je niet kunt missen? Natuurlijk heb je die al gezien, en waarschijnlijk hapte je naar het aas en klikte je op de content. Wij oordelen niet...

 

Wij eventmanagers willen altijd voor lopen op alles en iedereen en weten hoe we het planningsproces kunnen verbeteren. Maar er is iets gruwelijk mis met al deze event-trends. Zoals de existentialistische filosoof Criss Jami opmerkt: "trends zijn zo grillig als de wind, net zoals het nalatenschap van zij die met ze meegaan."

 

We kunnen ze echter niet vermijden. We zijn constant bezig met het opnemen van enorme hoeveelheden trends die over onze sector lijken te 'heersen', terwijl we geobsedeerd zijn met het volgen van de meute wannabe-experts. Waarom? Heb je ooit gehoord van FoMO ('the fear of missing out', Engels voor 'de angst om iets te missen')?

 

Volgens het onderzoek "The Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out": "FoMO wordt gekenmerkt door het verlangen om constant verbonden te blijven met wat anderen aan het doen zijn." De onderzoekers suggereren dat wanneer mensen FoMO ervaren, ze tekenen van prikkelbaarheid, angstigheid en onbekwaamheid. Een onderzoek verricht door JWTIntelligence Communications onthult dat bijna 70% van de volwassenen dit gevoel ervaren. Dus zoals je kunt begrijpen wordt de drang om trends in de evenementensector te volgen hoofdzakelijk geconditioneerd door een irrationele angst om iets te missen.

 

Je kunt echter niet FoMo je professionele leven laten leiden... Zeker niet wanneer er zoveel redenen zijn om de trends niet te volgen. Hier volgen een aantal.

 

 

Reden #1. Je verwart trends met rages

Zoals Seth Godin benadrukt: er is een verschil tussen echte trends en rages (die we verwarren met trends). Een rage is iets populairs, maar tijdelijks. Een echte trend, daarentegen, "wint aan kracht na verloop van tijd, omdat het niet alleen maar een onderdeel van een moment vormt, maar een tool is, een verbinder die beschikbaarder wordt zodra anderen het ook actief gaan gebruiken." Zoals je kunt zien, kunnen we event-trends niet simpelweg de voorspelling van dingen of praktijken noemen die in het jaar populair zullen worden.

 

 

Reden #2. Je stelt jezelf bloot aan een informatie-overdosis

Wanneer je met een hoop informatie werkt, kom je vast te zitten. Dit fenomeen heet 'verlamming door analyse' en het komt door de complexiteit van een situatie, plus grote hoeveelheden informatie die je moet verwerken. Met andere woorden: je kan niet het besluit nemen om op een bepaalde manier te handelen vanwege een informatie-overdosis. Iedere keer dat je meer nieuws opneemt over de trends in de evenementensector, kun je je wanhopig voelen en kun je niet handelen vanwege de enorme hoeveelheid informatie die je ontvangt. Je weet simpelweg niet welke trends aan te nemen en welke te negeren.

 

 

Reden #3. Meer angst en twijfels

Dus je hebt niet die vliegende drone die je evenement gaat livestreamen, of je kunt geen 'mixed reality experience' aanbieden. Wat doe je nu? Je moet die gadgets nu meteen halen! Zo niet, dan worden je bezoekers ontevreden.

 

Stop! Waarom komen mensen naar jouw evenementen? Om te leren, netwerken, bezig te zijn, nieuwe dingen te ontdekken en een leuke tijd te hebben. Zijn de drones en de 'mixed reality' een must om de doelstellingen van je evenement te behalen? Nee. Focus op wat je bezoekers echt nodig hebben en verlies jezelf niet in het achternarennen van 'coole' en 'hippe' trends.  

 

 

Reden #4. 'The Next Big Thing' betekent niet 'The Next Best Thing'

Wie zei dat de lijst met trends in de evenementensector voor 2017 een goede lijst is? We hebben de neiging om trends te idealiseren en te denken dat dit de oplossing is om een beter evenement te krijgen, maar we vergeten het allerbelangrijkste: wanneer je iets nieuws in het planningsproces meeneemt, moet je het doen om een probleem op te lossen. De beste optie is degene die je helpt om een oplossing te vinden voor een planningskwestie. Neem geen trend aan omdat deze populair is. Doe het alleen als het echte waarde toevoegt aan je evenement.

 

 

Reden #5. Volg geen trends, maak ze

Je hebt het vermogen om nieuwe oplossingen voor eventplanningskwesties te creëren. Waarom zou je klakkeloos volgen wat anderen zeggen en niet voor jezelf denken? Focus op de problemen die je hebt, creëer de oplossingen en experimenteer met de dingen die je hebt gevonden. Vertel daarna de wereld hierover.

 

 

Call-to-action

Schuif die lijst met trends aan de kant en pak een velletje papier. Schrijf alle kwesties op waar je mee te maken hebt wanneer je een evenement plant. Beschrijf iedere kwestie zoveel mogelijk in detail. Neem dan de lijst met "trends" er weer bij en kijk of er iets op de lijst staat dat werkelijk waarde biedt. Wees kritisch en analytisch iedere keer dat je leest over trends in de evenementensector. Meestal is deze lijst met "coole" dingen binnen een paar maanden al vergeten.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

Zo maak je indruk op je gasten met opvallend drukwerk

Zo maak je indruk op je gasten met opvallend drukwerk

Advertenties