Hoe kies je een goede event-app die bezoekers ook echt gebruiken

Hoe kies je een goede event-app die bezoekers ook echt gebruiken

Laat me je vertellen waar een eventmanager gek van wordt: het kopen van een dure, chique event-app, om er vervolgens achter te komen dat niemand hem gebruikt. Het is aardig frustrerend om alle mooie beloften te geloven die je vertellen dat de app bezoekers kan activeren, of die ervoor zorgen dat papierwerk overbodig wordt, om vervolgens te zien dat het de aandacht van je bezoekers niet kan vastpakken.

 

En zoals de statistieken laten zien, is het vooruitzicht niet veelbelovend. Volgens Google wordt 25% van de geïnstalleerde apps nooit gebruikt en wordt 26% na het eerste gebruik verwaarloosd. Je kunt echter event-apps niet volledig aan de kant zetten. Als meer dan 86% van de planners zegt dat ze een event-app zullen gebruiken, zou het onverstandig zijn om deze ongelofelijke tool aan de kant te schuiven.

 

Dus wat kun je doen? Er is maar één antwoord: zorgvuldig je event-app uitkiezen. Hier zijn een paar tips over hoe je dat aanpakt.

 

 

1. Doe een 'testrit' en beoordeel de gebruikersvriendelijkheid

Voordat je een event-app aanschaf, vraag je om een trial-versie en kijk je of het het geld waard is. Je hoeft geen ontwikkelaar van mobiele apps te zijn om te kunnen beoordelen of een app gemakkelijk te gebruiken is. Steek jezelf in de schoenen van een bezoeker en kijk of hij of zij het graag zou willen gebruiken. Stel jezelf de volgende vragen: is de app eenvoudig te installeren? Is het intuïtief? Is de interface gemakkelijk te begrijpen en navigeren? Al deze aspecten (en meer) tellen wanneer het aankomt op een plezierige mobiele beleving, dus zorg ervoor dat je een gebruikersvriendelijke en intuïtieve event-app aanschaft.

 

Snelle tip: kijk naar hoe je je voelt tijdens het testen van de app. Als je gefrustreerd raakt omdat het te lang duurt om door te krijgen hoe het werkt, verspil er dan verder geen tijd meer aan. Het is geen gebruikersvriendelijke app en zal waarschijnlijk je bezoekers irriteren, wat de algemene beleving van jouw evenement negatief zal beïnvloeden.

 

 

2. Weet waarom je een event-app wilt aanschaffen

De evenementensector wordt overspoeld door talrijke apps die een ongelofelijk aantal opties bieden. Precies weten wat je verlangt van een app kan je echter helpen om de perfecte te vinden. Er zijn natuurlijk de 'all-inclusive'-apps die proberen om ieder aspect te dekken, zoals inschrijving, toelating, documentatie, netwerken, etc.

 

Als je echter je huiswerk doet, kom je erachter dat de markt verschillende types event-apps aanbiedt. Als je bijvoorbeeld je evenement wilt verrijken met enquêtes of livestream-integratie, zul je één type apps moeten kiezen. Voor verschillende optiereeksen zul je andere mobiele applicaties moeten bekijken.

 

Snelle tip: weten wat je verlangt van een event-app is niet genoeg om bezoekers te interesseren om het daadwerkelijk te gebruiken. Als je zijn waarde echter goed overdraagt en je de juiste omstandigheden creëert waarin hij gebruikt kan worden (bijvoorbeeld het volbrengen van taken tijdens het evenement of het deelnemen aan groepsactiviteiten), zal het je verbazen hoe graag mensen hun smartphones willen ontgrendelen om het uit te proberen.

 

 

3. Vermijd de event-apps die te veel opties hebben

Het kan lijken alsof het de juiste aanpak is om een event-app aan te schaffen die meerdere opties heeft en die een platform voor alles biedt. Een minimalistische aanpak is echter wenselijk als je een groter gebruik van de app wilt behalen. Dit is waarom: we leven in een maatschappij die overloopt van de informatie. Tijdens een evenement ontvangen bezoekers meerdere berichten en meldingen. Ze bezoeken hun social media en e-mail-accounts. Ze lezen ook het nieuws of andere interessante websites. Laten we nu eens voorstellen dat ze daarnaast óók nog eens een complexe event-app-interface moeten uitvogelen, met een hoop zinloze opties zoals aantekeningen maken. Laten we eerlijk wezen: met zoveel andere notitie-apps, zal toch niemand deze optie gebruiken die in de event-applicatie is gepropt?

 

Snelle tip: als je beslist welke event-app je zult gebruiken, ga dan voor de app die weinig, maar goed uitgewerkte opties heeft. Kies niet een app volgens het principe: "misschien zullen de bezoekers deze optie wel nodig hebben". Ze zullen het niet nodig hebben tenzij je een speciale context creëert waarin ze het kunnen gebruiken.

 

 

Conclusie

Voordat je een goede event-app aanschaft, beslis je wat je doelstellingen zijn en hoe deze tool je kan helpen om ze te behalen. Kies verstandig en probeer de applicatie uit, waarbij je jezelf in de bezoeker verplaatst. Het belangrijkste is om na te gaan of de app eenvoudig te gebruiken is of niet. Wees bewust van wat je voelt terwijl je hem uitprobeert. En tot slot: kies een event-app die de bezoekers niet overlaadt met overbodige informatie of opties.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties