Bedenk jij de eventlocatie van de toekomst?

Bedenk jij de eventlocatie van de toekomst?

Amsterdam ArenA roept alle creatieve en innovatieve ondernemers op om mee te denken over het stadion van de toekomst. Daarvoor lanceert Nederlands grootste stadion een internationale innovatiewedstrijd.

 

De beste plannen worden getest en gerealiseerd in een vernieuwde ArenA en krijgen daarbij hulp van de gemeente Amsterdam, Amsterdam Smart City en de innovatiepartners TNO, KPN, Microsoft, KPMG en Huawei. 

 

De innovatiewedstrijd maakt onderdeel uit van de Innovation Arena, een open online platform waar bedrijven, start-ups, technici, studenten en andere slimmeriken ideeën kunnen delen. De Innovation Arena is niet alleen een online ontmoetingsplek voor innovators. De beste ideeën, diensten of producten kunnen ook daadwerkelijk worden getest tijdens evenementen of voetbalwedstrijden in het stadion. Met ruim 50.000 bezoekers per evenement wordt de Amsterdam ArenA een van de grootste innovatieproeftuinen van Nederland. 

 

 

Verbouwing
Aanleiding voor de lancering van de innovatiewedstrijd is de grootscheepse verbouwing van het Ajax stadion. In het eerste kwartaal van 2016 start de verbouwing die niet gericht is op het creëren van meer stoelen, maar op het verbeteren van de service, kwaliteit en duurzaamheid. Zo wordt er meer ruimte gecreëerd en komen er meer toiletten, roltrappen, liften en eetgelegenheden. Daarnaast wil ArenA de faciliteiten verbeteren en om dat te realiseren doet het Amsterdamse stadion een oproep aan innoverende ondernemers wereldwijd. Zo is het terugdringen van wachttijden een van de ambities. Andere voorbeelden zijn: het creëren van een optimale veiligheid én ook 'een thuisgevoel', het reduceren van de berg afval, het aanbieden van gezond voedsel en het online verbinden van bezoekers en fans. 

 

Categorieën

"Innoveren doe je niet alleen, de beste creaties ontstaan gezamenlijk", zegt Henk Markerink, CEO van de Amsterdam ArenA. "Wij bieden samen met onze partners een prachtig speelveld voor innovators van over de hele wereld."

 

Feedback

De wedstrijd sluit begin maart 2016 en een jury bestaande uit de innovatiepartners van Amsterdam ArenA buigen zich over de ingezonden ideeën. Alle deelnemers krijgen feedback in een korte review. De beste ideeën worden gezamenlijk met de partners doorontwikkeld en getest in het Amsterdam ArenA Innovation Center, gehuisvest in de ArenA en in het stadion zelf tijdens evenementen.

 

Traditie van innovatie

Nog nooit eerder lanceerde een evenementenlocatie een wedstrijd om tot innovatieve oplossingen te komen. “De wedstrijd past bij onze traditie van innoveren”, zegt Henk Markerink. “Het zit in ons DNA. Zo hebben we de bouw van het stadion gefinancierd met wat we nu crowdfunding noemen, is in de ArenA de zogenoemde herbezodingstechniek voor de grasmat ontwikkeld en waren we het eerste stadion met een eigen elektronisch betaalsysteem." Op het gebied van duurzaamheid heeft de ArenA ook al heel wat ambities gerealiseerd. Zo is het stadion per saldo klimaatneutraal. Daarvoor heeft de ArenA ruim vierduizend zonnepanelen op het dak, wordt het stadion verwarmd met stadswarmte uit het nabij gelegen Diemen en gekoeld met water uit de Ouderkerkerplas. In de nieuwe gevel worden zonnecellen geïntegreerd en regenwater wordt opgevangen en gebruikt voor de toiletten. Het stadion creëert ook een eigen energieopslag door middel van enorme batterijen.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties