"Onverantwoord gedrag tijdens de Tour de France... Hoeveel doden moeten er nog vallen?", klinkt het bij Stefan Kerkhofs van The Fungroup.
"Organisatoren van diverse grote events halen steeds vaker alles uit de kast om hun bezoekers het mooiste uitzicht te bieden op hun evenement. Echter vergeten ze heel vaak rekening te houden met de veiligheid en het gebruik van diverse hijstoestellen. Sterker nog, vaak worden er toestellen ingezet die niet eens bestemd zijn om mensen naar een bepaalde hoogte te brengen."
Stefan Kerkhofs van The Fungroup levert al 25 jaar attracties die de mensen de mogelijkheid biedt om naar 60 meter hoogte te worden gehesen. De afgelopen jaren heeft The Fungroup samen met de Belgische en Nederlandse overheid diverse maatregelen getroffen om de veiligheid van de deelnemers te garanderen.
1 dode en 11 gewonden
"Tijdens de Tour de France hebben blijkbaar sommige cowboys niet veel geleerd uit het dodelijk ongeluk van 2 mei jongst leden in Oosterwolde (Nederland) met een hoogtewerker, daarbij viel 1 dode te betreuren en 11 gewonden waaronder 8 kinderen door het omvallen van een hoogtewerker waar maximaal 2 mensen in plaats mochten nemen."
Opnieuw
"Afgelopen maandag hebben wij wederom moeten vaststellen dat er mensen op een zeer gevaarlijke manier in een hoogtewerker stonden. Dit keer gelukkig zonder ongevallen. Heel vaak zien we ook buitenlandse leveranciers de grens overtrekken met diverse niet gekeurde attracties die een waar gevaar zijn voor de gebruikers. De deelnemers zijn zich echter niet altijd bewust zijn van de gevaren van ongekeurde attracties", aldus Kerkhofs.
Inbreuken op de veiligheid
The Fungroup stelt op de beelden een aantal zware inbreuken vast bij het gebruik van deze hoogtewerker:
- Deelnemers dragen geen van allen een veiligheidsharnas hetgeen verplicht is
- Er zijn 9 mensen aanwezig op het platform waarbij deze manbakken doorgaans gekeurd zijn voor 2 à 3 personen
- Een kind staat op de reling (onmiddellijk bestaat het gevaar dat ze tussen de reling door schiet)
- De staat waarin de manbak zich bevindt laat op het eerste zicht zwaar te wensen over
- Aan de voorkant van de manbak ontbreekt er in het midden een stuk van de veiligheidsreling
- De volledige constructie helt naar achteren waardoor het geen stabiele indruk geeft
Gelukkig zijn er ook nog positieve berichten over bedrijven die hoogwerkers, werkplekken op hoogte of zoiets dergelijks neerzetten op evenementen, zelf tijdens de Tour de France, in Utrecht!