In mijn vorige column besprak ik menselijke interactie als succes-ingrediënt bij live promoties. Alhoewel vaak vergeten, is creativiteit ook een werktuig dat zijn plaats mag claimen in het gamma verkoopstimulerende middelen.
Deze column ontrafelt voor de duidelijkheid de efficiëntie van creativiteit binnen live promoties, hoewel alle factoren in de praktijk tegelijk spelen.
De alombekende marktomgeving vormt de schilderachtige commerciële scene in mijn verhaal. De wekelijkse markt is een herkenbaar sociaal toneel dat nuttig blijkt om mijn gedachtengang toe te lichten.
1. Een creatieve actie valt op waardoor het toeschouwers aantrekt vanuit een grotere radius. De markkramer roept jou van ver op de marktplaats tot bij zijn kraam, terwijl hij het gevoel creëert dat je iets unieks mist indien je niet dichterbij komt.
2. Net zoals bij een goede markkramer houdt een creatieve aanpak de aandacht langer vast waardoor er dieper ingegaan kan worden op het brede gamma eigenschapen van het product. De marktkramer krijgt de kans om zijn product toe te lichten en geeft een onderhoudende, begrijpbare demonstratie van zijn producten.
3. Doordat je op onderhoudende manier geïnformeerd wordt over de kwaliteiten van het product zal je niet nalaten jouw ervaring met anderen te delen. Je hebt door deze diepere kennis vertrouwen in het product of minstens in de geloofwaardigheid van de verkoper. Je verwijst dan ook jouw vrienden door naar deze marktkramer wanneer ze een soortgelijk product zoeken.
4. Omdat je een langer moment doorgebracht hebt met de verkoper en het product ontstaat er een prille band. Je hebt een goede herinnering aan de sympathieke marktkramer en zoekt hem, in de hoop een soortgelijk leuk moment te beleven, terug op de volgende keer dat je op de markt bent. Minimaal groet je deze persoon bij een toevallige ontmoeting.
Kies gericht voor live.
Mijn doel met deze en de vorige column is niet om jou ervan te overtuigen om steeds te kiezen voor live communicatie, sampling of brand promotie. De juiste keuze van platform is immers integraal afhankelijk van het type boodschap dat je wil brengen en de samenstelling van de doelgroep. Ik bekijk het al als een enorm succes indien live communicatie op een gelijkwaardig plateau komt te staan als campagnemiddelen die claimen hun succes beter te verantwoorden.
Ben jij ondertussen meer dan voorheen overtuigd om 'live' op te nemen in jouw media mix?