Column: DIY Event Coaching

Column: DIY Event Coaching

Een nieuwe tak van sport of uitbreiding van bestaande diensten? Klantgericht of selfdestructing? Gedoemanagement in het kwadraat binnen het organiseren van evenementen.

 

Als evenementenorganisator heb je het niet makkelijk; zo moet je niet denken in beperkingen maar scoren met je dromen, moet je zorgen dat je voortdurend creatief en origineel bent, je klanten een koninklijk tevreden gevoel geven en continue een spetterend evenement neerzetten. Deze kant van het verhaal is bij ieder van ons bekend, maar hoe zit het met de andere kant van het verhaal? De kant van de klant? Hoe ervaart hij al dit extra werk buiten zijn bestaande werkzaamheden, al dit extra gedoe rondom zijn 'feestje'?

 

Evenementenorganisatie is een vak, een branche waarin het bruist van energieke creatievelingen die kostte wat het kost keer op keer het perfecte event willen neerzetten. Deze professionaliteit heeft zijn prijs, maar in een wereld waarin de klant iedere cent aan zijn leidinggevende moet verantwoorden is het een aanzienlijke pittige klus. Ga er maar aan staan, even een feestje regelen voor de zaak... En dat terwijl de deadlines van je lopende projecten dichterbij komen en je eigenlijk gewoon al omkomt in je eigen werk, dan komt dit er nog even bij... extra zorg, extra werk. 

 

Niet iedereen kan even goed met extra stress omgaan.  Al helemaal niet als je leidinggevende voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten en jij de boer op gestuurd wordt met een appel en een ei. Wat een gedoe! Gevolg... extra lange dagen, contacten leggen, wachten op voorstellen, nagaan of de leveranciers betrouwbaar en bekwaam genoeg is, de tijd tikt door, de datum komt dichterbij en je hebt nog niks concreets... overload, stress..

 

Reacties lopen uiteen van 'och laat maar zitten', 'ik geef het op' tot ... 'ik doe het wel zelf'.  Welke reactie het ook is, het kost energie en veel extra tijd.

 

Door de oplopende druk op budgeten en toenemende belastingregels wordt de klant gedwongen voor het blok gezet. Keuzes maken tussen op locatie of in-huis, uitbesteden/professioneel of doe-het-zelf/'net even niet zoals ik bedoelde geknutsel'. Goed nieuws, er is een oplossing, al dit gedoe is te managen. 

 

Evenementenorganisatoren kunnen de klant tegemoet komen en elkaar ontmoeten in het midden middels Event Coaching. Een mix van doe-het-zelf, maar dan met ondersteuning van een deskundige professional. Waar je anders de klant zou verliezen omdat het budget niet toereikend is, coach je nu de klant met vakkundig inzicht. Obstakels worden vlot getrokken, er is ruimte om te sparren over vraagstukken en de klant kan gebruik maken van het netwerk van de gerenommeerde event professional. Misschien is het is tijd voor evenementenorganisatie 2.0?

 

Een nieuwe afdeling binnen ons bestaan? De tijd zal het leren...

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Rik Kingma [XPevents]
Rik Kingma [XPevents]
New|2015-05-10 - 08:30u

ook op de keukenafdeling van IKEA geweest?

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties