Militaire terminologie was vroeger niet weg te denken uit het zakenjargon. Captains of industry ontwikkelden strategieën om hun concurrenten te bestrijden en marktaandeel te veroveren op basis van Sun Tzu's 'Kunst van het Oorlogvoeren' ('The Art of War').
Die aanpak van leidinggeven is nu voorbijgestreefd. Toch kun je op vlak van teambuilding nog heel wat leren van de militairen:
1. Het opbouwen van een bedrijfscultuur
Managers vinden de ontwikkeling van een bepaalde cultuur uiterst belangrijk, maar weinig bedrijven slagen er in om die echt te verkopen aan hun werknemers. Militaire groepen zijn dan weer erg goed in het inprenten van een esprit de corps. Militaire motto's doen harde mannen huilen van ontroering. Bedrijfsmotto’s brengen werknemers in verlegenheid.
2. Ook qua sociale binding doen legers het vaak beter dan bedrijven
Soldaten en zeelui maken tijdens hun dienst vrienden voor het leven en kunnen uren samenzitten. Ze bevinden zich op duidelijk uitgestippelde carrièrepaden en blijven hun hele dienst lang in training en opleiding. Ten slotte blijft ook het hoger legermanagement bijleren door elke fout of tegenslag grondig te analyseren.
Het is dan ook geen wonder dat sommige managementgoeroes zich volop bedienen van lessen die door de militaire wereld worden aangereikt. Zo ontwikkelde managementconsultancy McKinney Rogers een ‘leiderschapsacademie’ die gemodelleerd is op militaire colleges en integreert Michael Useem van Wharton Business School bezoeken aan slagvelden en lezingen van militaire leiders in zijn leerpakket.
Bepaalde vaardigheden zijn essentieel voor zowel militaire officiers als ondernemers, zoals het nemen van beslissingen onder druk en het leiden van goed functionerende teams. Veel veteranen die in Afghanistan en Irak vochten gaan nu op zoek naar nieuwe carrières. Bedrijven die klagen over een gebrek aan goede leiders doen er dan ook hun voordeel bij om deze bron van leiderschap aan te boren.
Bron: express.be