Gebruik je gasten als marketing instrument

Gebruik je gasten als marketing instrument

Hoe promoot jij je event? Gebruik je e-mail marketing? Of misschien soms banner ads op goedbezochte websites? Er zijn tegenwoordig ontelbare manieren om je event te promoten, zeker nu we in het digitale tijdperk leven. Toch lijken mensen soms hun eigen gasten en volgers te vergeten. Ook zij kunnen namelijk een goede mogelijkheid bieden om het evenement te promoten. Door dit netwerk te gebruiken, kun je het bereik van je evenement vergroten en zelfs een beetje besparen op je budget! 

 

Volgens Corbin Ball vinden er jaarlijks ongeveer 1.8 miljoen meeting-events plaats in de Verenigde Staten, waarvan velen minder dan 100 bezoekers krijgen. Als er zo veel evenementen minder dan 100 bezoekers ontvangen, zou het eenvoudig moeten zijn om de bezoekers op een persoonlijk niveau te benaderen en hun hulp in te schakelen voor het promoten van je event. De meeste event professionals denken echter niet eens na over deze optie, en lopen zo een hoop geld aan gratis marketing mis! Eén van de redenen hiervoor kan zijn dat ze niet weten hoe ze hun volgers en bezoekers moeten benaderen. 

 

Het is belangrijk om te onthouden dat je jezelf in de schoenen van je bezoeker moet plaatsen. Waar zoek je naar in een evenement? Hoe merk je dat een event jouw mening waardeert? Als je deze mantra in je hoofd houdt terwijl je plant, zul je gemakkelijk een paar ideeën kunnen bedenken hoe je mensen kunt betrekken in je marketing. 

 

Begin een wedstrijd 

Overweeg eens om een element aan je evenement toe te voegen waarbij je je bezoekers verzoekt om actief te worden op social media. AIBTM slaagde daar geweldig in met hun 'Meet America Selfie Challenge' in juni. Bezoekers werden aangemoedigd om 'Amerika te ontmoeten tijdens het evenement, door selfies te nemen bij kraampjes met de groene #AIBTM diamond. Bezoekers wonnen prijzen voor de meest creatieve selfie, de meest originele en andere prestaties. Dit zorgde ervoor dat bezoekers foto's van het evenement plaatsten op hun social media pagina's met de event hashtag. Het was een geweldige manier om het evenement meer in de media te brengen, terwijl het tegelijkertijd voor een leuke interactie zorgde tussen het event en het publiek. 

 

Betrek ze in je planning 

Je bezoekers willen het gevoel krijgen dat ze erbij horen en dat ze ertoe doen. Een eenvoudige manier om dit te doen is te zorgen dat hun mening ertoe doet en hen te tonen dat hun acties een direct effect hebben op de manier hoe jij je evenement plant. Het inwijdingsevenement Event Tech Live in november 2014, bood bezoekers de mogelijkheid om betrokken te raken bij het event. Sprekers werden gevraagd om video-fragmenten in te sturen voor hun spreektijd, in plaats van geschreven stukken, waarna de sessies werden uitgezocht door middel van het crowdsourcen van spreektijd. Ze gaven de bezoekers de controle over wie ze wilden zien en waar ze over wilden leren. De meeste mensen zullen hun social media accounts gebruiken om de sessies waar ze voor stemden te promoten. Hierdoor krijgt meteen een heel nieuw netwerk van mensen jouw show te zien. 

 

Zorg voor bijzondere gasten en sprekers 

Het zit in de menselijke natuur om dingen waar ze enthousiast over zijn te delen met anderen. Ben je ooit naar een goeie film geweest, waarvan je niet kon wachten om je vrienden erover te vertellen? Op dat moment was jij een wandelende advertentie voor die film. Wat je zag beviel je en je wilde dat anderen deelden in dat enthousiasme! Hetzelfde kan gezegd worden over goede inhoud op een event. Toen mensen erachter kwamen dat Ariana Huffington een keynote speaker zou zijn op Silverpop Amplify, stroomden de tweets binnen die het event op die manier promootten. De deelnemers die naar het event zouden gaan konden niet wachten om mensen te vertellen wie ze zouden gaan zien binnen een paar weken. 

 

Vragen kan geen kwaad 

Waarom zou je je netwerk niet gewoon vragen om je evenement te sharen en te promoten? Eén van etouches-medewerkers sprak vorige maand bij IMEX America en ontving een e-mail met richtlijnen en een aantal andere zaken voor sprekers. Eén van die zaken was de vraag of hij zijn sessie wilde promoten op social media door hun hashtag te gebruiken. Iedereen profiteert ervan, want je krijgt hopelijk meer toeschouwers voor je sessie en het evenement krijgt meer aandacht. 

 

Met zoveel manieren om de hand uit te reiken naar je volgers, is het eenvoudig om ze bij je events te betrekken. Niet iedereen wil voor iedereen werken, dus probeer uit te vinden welke manier het beste werkt om te zorgen dat je gemeenschap over je evenement gaat praten. Enquêtes wijzen immers uit dat 84% van de mensen aanbevelingen van bekenden meer vertrouwen dan online banner ads (Nielsen). 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

6 tips voor een uniek congres

6 tips voor een uniek congres

Wintermagie: verwen je medewerkers met een mobiele kerstbar

Wintermagie: verwen je medewerkers met een mobiele kerstbar

Event professionals aller organisaties, verenig jullie!

Event professionals aller organisaties, verenig jullie!

Advertenties