Nu elke congres- en vergaderzaal standaard is uitgerust met een projector, worden Powerpoint-presentaties te pas en te onpas gebruikt. Vooral te onpas, zo vindt executive-coach Peter Botting. In de hoop daar iets aan te veranderen publiceerde hij op CityAM enkele vuistregels over het gebruik van Powerpoints in speeches en presentaties.
Eerst en vooral moet je weten wat een presentatie is. Bij een presentatie probeer je informatie en gegevens over te brengen op je publiek, iets waarbij de grafische ondersteuning van een Powerpoint soms kan helpen. Maar als je een 'pitch' komt geven, een introductie van een product, dienst of jezelf, dan laat je die laptop beter opgeborgen.
Enkel als je voor een heel groot publiek moet 'pitchen' en je het talent hebt van een Steve Jobs om met één foto een vernieuwend product aan te prijzen kan een Powerpoint eventueel worden overwogen.
Hoe zit het dan met presentaties? Stel dat je de resultaten van enquêtes, data-analyse of vergelijkingen wil duidelijk maken, dan kan een goed uitgewerkte Powerpoint daar zeker bij helpen. Maar die goede uitwerking is cruciaal. Vaak zijn de Powerpoint-slides saai, onsamenhangend, weinig origineel en worden gebruikt om de presentatie aan op te hangen eerder dan om ze te ondersteunen.
Daarom geeft Peter Botting enkele richtlijnen:
- Bedenk welke kennis je wil overbrengen. Kan je deze in één tot maximum vijf zinnen opsommen? Als je dat niet kan, dreig je je publiek in verwarring te brengen.
- Als je je Powerpoint-slide niet op een grote post-it kan uittekenen, is ze te ingewikkeld. Verdeel de informatie over twee slides.
- Als je speech de mist in zou gaan zodra je een probleem met de computer of projector hebt, ben je veel te afhankelijk van Powerpoint. Je speech moet ook zonder de slides werken.
- Begin je presentatie niet meteen met Powerpoint, gebruik het enkel als het echt absoluut nodig is.
"Je presentatie goed voorbereiden zal helpen om ze kort en krachtig te houden", geeft Botting ook nog mee. "Dat is de enige manier om kennis efficiënt over te brengen en ervoor te zorgen dat de boodschap goed ontvangen en begrepen wordt. Een Powerpoint kan daar soms een hulpmiddel bij zijn, maar nu is het te vaak overbodige ballast."
Bron: express.be