Column: Bad thinking

Column: Bad thinking

Als marketingcommunicatiemanager heb je vandaag de dag een fantastische baan. Je doelgroep verrassen en raken, een boodschap overbrengen die aankomt. Het zijn grote uitdagingen. Zeker als je kiest voor een evenement als marketingmiddel. Er bestaat een groot risico op afleiding en de afstemming luistert nauw.

 

Maar, een evenement biedt juist ook een zeer lange communicatieperiode. Oftewel: veel tijd voor het overbrengen van je boodschappen voor, tijdens en na het event. Dat betekent echter wel creatief zijn. Maar, hoe bedenk je nou iets echt verrassends? Een van de technieken die ik veelvuldig gebruik is een techniek onder de noemer 'Bad Thinking'.

 

Wat is Bad Thinking?

Bad thinking is een van de technieken waarmee je het brein op een andere manier prikkelt dan normaal. Het gaat vooral om het omdraaien van je vragen en deze in het extreme trekken. Een voorbeeld noem ik graag. De vraag 'hoe kunnen we ervoor zorgen dat we zo veel mogelijk mensen uit onze doelgroep naar ons evenement trekken?' draaien we via bad thinking om tot 'hoe zorgen we ervoor dat mensen totaal niet geïnteresseerd zijn in ons evenement?' Of: 'hoe zorgen we ervoor dat onze bezoekers in slaap vallen of slecht over het event gaan praten?' Dan is het zaak zo veel mogelijk antwoorden te bedenken. Hoe meer en gekker, hoe beter. Denk aan het niet-communiceren van de locatie. De entreeprijs bizar hoog maken. Of totaal niet luisteren naar de doelgroep. Leuk om te doen en nog nuttig ook.

 

Terugbuigen

Wat je vervolgens doet, is die antwoorden terugbuigen. Oftewel: 'niet luisteren naar de doelgroep' wordt 'hoe vergaren we informatie over wat onze doelgroep bezighoudt?' Verzin daarna de antwoorden op deze vragen - dat mag ook met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan tien mensen uit de doelgroep bij elkaar zetten en die hun wensen op laten schrijven voor het evenement. Of bezoekers bij de ontvangst een lijst laten invullen over hun verwachtingen van de presentatie en deze meenemen in de presentatie zelf. Je kunt het zo gek niet bedenken. Alles is goed en laat je vooral ook door elkaar inspireren.

 

Voor, tijdens en na

De antwoorden op de bad thinking-techniek kunnen uiteenlopen: van eenvoudige oplossingen tot geniale ideeën. En dat is wat je wilt. Alles uit je event halen, op welke manier dan ook. Denk overigens bij conceptdenken voor een evenement altijd in antwoorden die zich richten op zowel voor, tijdens als na het evenement. Dat werkt het best en effectiefst. Succes met brainstormen. En onthoud: bad thinking kan dus ook goeie dingen opleveren! 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties