10 tips om viraal te gaan met je event

10 tips om viraal te gaan met je event

Vaak hoor je tijdens marketingvergaderingen of op boardmeetings: "Hopelijk kent ons event ook virale verspreiding." Maar gebeurt dat eigenlijk zomaar vanzelf? En is dat wel een goed idee?

 

Sommige evenementen hebben nu eenmaal meer kans dan anderen om viraal verspreid te worden via het web. Je event breed bekendmaken via het sociale en niet-sociale internet is dan ook een echte kunst. Het volstaat niet om eenvoudigweg een Facebook pagina te maken of een Twitter account op te zetten. Er is meer nodig. Bij sommige events lukt het en bij velen ook niet. Vertrek dus niet met een verkeerd verwachtingspatroon. Je kan streven naar virale verspreiding maar je maakt er best geen concrete doelstelling van. Want dan kom je wel eens bedrogen uit. We geven je 10 tips die je zouden kunnen helpen 'to go viral' met jouw event.

 

 

1. Richt je op een doelgroep met een actieve online community

Heb je een idee voor een event, zoek dan een community die dat idee ondersteunt. Contacteer de voortrekkers van de community en betrek hen bij de creatie en organisatie van je event.

 

 

2. Gebruik innovatieve technologie

Ga actief op zoek naar nieuwe technologieën en bedenk hoe je ze kan gebruiken op een eigenzinnige, relevante en creatieve manier. Let wel: gebruik de nieuwe technologie als kers op de taart, niet als hoofdonderdeel. Bij nieuwe technologieën is de kans dat er iets mis gaat, heel reëel. Dus minimaliseer de risico's!

 

3. Zet invloedrijke sprekers op het podium

Zoek de echte grote namen, zet niet de eerste de beste die voorbij wandelt, op je podium. Een mooi voorbeeld is het economische forum in Davos. Eigenlijk is dat een vrij saaie bedoening, maar dankzij sprekers als Nelson Mandela, Ban Ki-moon, Gordon Brown, Jimmy Wales, Roger Federer en Larry Page wordt dit forum plots een uniek leer- en netwerkplatform.

 

 

4. Maak de content beschikbaar en makkelijk om te sharen

Benadruk de kwaliteit van je content en maak die beschikbaar voor iedereen. Ook livestreaming is hier nuttig. Dat bewijst het succes van een concept als TED.

 

 

5. Bedenk een uniek en innovatief concept

Zorg voor een concept dat voor zijn publiek echt nieuw is. Enkel de echte innovatieve denkers boeken viraal succes. Hoe doe je dat? Studeer! Leer alle concepten die bestaan, kennen. En kom niet met 'oude' ideeën, want de 'early adopters' bestempelen ze onmiddellijk als plagiaat.

 

 

6. Zorg dat anderen het event ook kunnen organiseren

Goede voorbeelden zijn concepten als Barcamps, Twestivals of TedX. Als je de toestemming geeft aan franchisenemers om een gelijkaardig evenement te organiseren, dan zet je de deur naar virale verspreiding wagenwijd open. Probeer een format te bedenken dat wereldwijd kan worden herhaald. Zorg voor een consistent merk en geef tools aan diegenen die het op andere plaatsen willen organiseren. De opbrengsten gaan uiteraard niet alleen naar de lokale organisatoren, maar ook naar de initiatiefnemers van het oorspronkelijke concept.

 

 

7. Maak van een speciale aankondiging een evenement

Dit is enkel het geval in heel specifieke situaties en eerder een haalbare kaart voor organisaties als Apple of Google. Dergelijke evenementen worden populair omdat het publiek gigantisch hoge verwachtingen heeft. Die verwachtingen worden gecreëerd door een gigantische marketingmachine. Google en Apple kan je moeilijk imiteren. Probeer het dan ook liever niet. Maar als je echt innovatieve projecten hebt, dan spelen sociale media zeker een positieve rol in de 'awareness' rond je event.

 

 

8. Maak gebruik van co-creatie

Co-creatie genereert betrokkenheid van alle medespelers. Een mooi voorbeeld: voor de aankondiging van een groot picknick evenement in Amsterdam, deden de organisatoren via Facebook een oproep om een poster te maken. Als beloning kreeg je een gratis ticket. Voor dit soort marketing heb je al een groot bereik in sociale media nodig. Als je nog maar net komt piepen in de wereld van sociale media, kan je dat nog niet doen. Waag je toch de stap, houd het dan eenvoudig en kom met een relevante beloning. Al die 'Win een iPad'-beloften zijn we ondertussen echt wel beu.

 

 

9. Zet sociale media ook offline in

Om online en offline interactie te stimuleren moet je wel beroep kunnen doen op zware investeringen in technologie. Maar een offline interactie bezorgt je wel een constante stroom content die ook online publiek aantrekt. In een hotel in Ibiza bijvoorbeeld kan je inchecken op je Facebookprofiel en laten weten wat je daar doet via een chip in een armbandje. Hoe pak je dat aan? Lees en leer meer over NFC en RFID en de mogelijkheden om offline interactie online te streamen.

 

 

10. Laat je concept niet kapen

Soms krijgen events virale verspreiding om negatieve redenen. Op het internet zitten nu eenmaal individuen die zitten te wachten tot er iets fout loopt. Ze vergroten die fouten uit en je hele event draait uit op een ware PR-nachtmerrie. Hoe vermijd je dit? Zorg ervoor dat je de controle behoudt over de marketing van je event en dat de creatieve keuzes die je maakt relevant zijn en aansluiten bij de tijdsgeest. Probeer geen nieuwe dingen als je nog niet op grote schaal onderzoek gedaan hebt naar de mogelijke risico's.

Bron: eventmanagerblog.com

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Louis van Koeverden
Louis van Koeverden
New|2018-02-14 - 15:23u

Hoe kan ik het beste kenbaarheid geven aan een jeugd sportevenement.
Zodat op grote schaal mogelijke deelnemers worden bereikt.

Gr.
Louis

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties