Antwerps Sportpaleis heeft ambitieuze plannen voor Grenslandhallen

Antwerps Sportpaleis heeft ambitieuze plannen voor Grenslandhallen

Na eerder al het Antwerps Sportpaleis en de Lotto Arena naar de wereldtop te hebben gebracht, wil de Sportpaleisgroep nu ook de Grenslandhallen in Hasselt op dezelfde manier een dynamisch elan meegeven.

 

Eerder werd de exploitatie van de Hasseltse Grenslandhallen aan de NV Antwerps Sportpaleis toegewezen. De groep gelooft heel sterk in het potentieel van het hallencomplex en voorziet, om de Hasseltse zalen succesvol te maken, een grondige investering van meer dan 12 miljoen euro in de verbetering van de infrastructuur.

 

De Sportpaleisgroep gaat ervan uit dat, eens de investeringen zijn doorgevoerd, jaarlijks 400.000 bezoekers naar de Hasseltse zalen zullen komen afzakken en dat, afhankelijk van enerzijds het succes van de investeringen bij publiek en organisatoren en anderzijds de marktsituatie, gaandeweg een groter potentieel aangeboord zal kunnen worden. Samen met de bezoekersaantallen van Plopsa Indoor en discotheek Versuz moeten zo op termijn jaarlijks meer dan één miljoen personen deze vrijetijdscluster in Hasselt bezoeken. Elke hal moet daarbij apart de juiste invulling kunnen krijgen.

 

Ethias Arena

De grootste uitdaging ligt in de uitbouw van de Ethias Arena, die zal worden verbouwd van een 'doos' naar een goed gestructureerde, multifunctionele, warme, efficiënte en gezellige evenementenhal waar standaard concerten voor 6.316 tot 8.630 (met staand middenplein) bezoekers plaats kunnen vinden. Ook party's tot 17.500 bezoekers blijven mogelijk. Voorts kan de Ethias Arena gebruikt worden voor de organisatie van beurzen die maximaal 15.000 m² vloeroppervlakte nodig hebben. De gehele structuur van de hal wordt behouden: er zal een zaal in de zaal worden gebouwd. Ruimtelijk zal de zaal verkleinen met de bouw van vaste betonnen tribunes. Er komen ook extra ruimtes en faciliteiten als extra sanitair, extra vestiaire, extra togen en een nieuw vipplatform.

 

Totaalbudget : 7.270.000 EUR.

Uitgangspunt na 2 jaar: 200.000 bezoekers in concert- en party-omgeving en 100.000 op beurzen.

Timing: investeringen in zomer 2012, ingebruikname september 2012.

 

HAL 4 – Congrestheater

Hal 4 wordt voortaan onder de naam Congrestheater in de markt gezet. Zij zal worden geüpgraded naar een volwaardig en zelfstandig muziektheater. De zaal krijgt een eigen toegang en zal dus los van de andere zalen functioneren. De investeringen behelzen o.a. de verhoging van de hal met 4 meter boven het tribunedeel en de verhoging van de theateropening. Voorts zal het volledige dak worden vernieuwd, inclusief aanbrengen van akoestische en thermische isolatie. Er worden nieuwe deuren voorzien en de zaal zal volledig duister worden gemaakt. De mobiele tribune wordt vervangen door een vaste tribunestructuur in bescheiden U-vorm ten opzichte van het podium.

 

Er komen een ontvangstfoyer, een vipplatform, nieuw sanitair en een kleine kassa. De capaciteit wordt naar 2.000 (volledig zittend) of 3.000 (waarvan 1.500 zitplaatsen) bezoekers opgedreven, zodat artiesten voor wie het CC Hasselt te klein is geworden hier zonder problemen terechtkunnen. Naast publieksactiviteiten zullen hier ook congressen en seminaries vanaf 400 personen georganiseerd kunnen worden en privévoorstellingen of -bijeenkomsten.

 

Deze zaal is een perfecte aanvulling bij de activiteiten van de Sportpaleisgroep en komt op het rijtje te staan van Oostende Casino Kursaal, Gent Capitool, Antwerpen Stadsschouwburg en Elisabethzaal, Brussel Koninklijk Circus en Paleis voor Schone Kunsten. Zij zal uniek zijn in de provincie Limburg.

 

Totaalbudget: 2.266.140 EUR.

Uitgangspunt na 2 jaar: 80.000 bezoekers per jaar.

Potentieel: 125.000 bezoekers.

Timing: investeringen zomer 2013, opening september 2013.

 

Studio

De Studio wordt verbouwd naar een volwaardige topklasse basketbalzaal voor ongeveer 2.000 toeschouwers ten behoeve van het Limburse basketproject Limburg Energy. Ook de Studio wordt een zelfstandige zaal met een eigen toegang, die dus volledig onafhankelijk van de andere zalen zal functioneren. Er wordt geïnvesteerd in de installatie van vaste tribunes voor circa 2.000 personen en er komt ruimte voor de ontvangst van sportteams, vips en pers.

 

Totaalbudget: 1.531.000 EUR

Uitgangspunt na 2 jaar: 25.000 bezoekers per jaar

Potentieel: 60.000 bezoekers

Timing: investeringen zomer 2013, start seizoen 2013-2014.

 

Hexagoon en omliggende ruimtes

De Hexagoon en omliggende ruimtes krijgen twee functies toebedeeld. Zij zullen de kleinere beurzen met beperkte vloeroppervlaktenoden huisvesten en kunnen als multifunctionele uitbreidingszone worden gebruikt voor elk van de diverse onafhankelijk opererende zalen (Ethias Arena, Congrestheater, Studio, Versuz en Plopsa Indoor). Deze ruimte zal worden gesaneerd en de verbindingen naar de diverse zelfstandige zalen worden verbouwd, zodat de Hexagoon niet langer haar kruispuntfunctie zal vervullen.

 

Totaalbudget: 1.000.000 EUR

Timing: investeringen zomer 2013, in gebruik vanaf september 2013.

 

HAL 5 en Plopsa Indoor

Hal 5 wordt integraal toegewezen aan discotheek Versuz. Studio 100 blijft uiteraard verder instaan voor de exploitatie van Plopsa Indoor.

 

Complementair met de Antwerpse zalen

De hallen van Hasselt zijn complementair met de huidige exploitatiemodellen van de Sportpaleisgroep in Antwerpen. De Grenslandhallen zullen, net als in het verleden, niet de concurrent kunnen zijn van het Sportpaleis en de Lotto Arena, maar zullen op eigen kracht een zinvol aanbod leveren van lokale topconcerten en -evenementen en, op een aangepaste schaal, internationale evenementen en concerten. Het Congrestheater, de sportstudio en de Ethias Arena vormen een zinvolle aanvulling bij de huidige werking van het Sportpaleis.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties