De ticketverkoop voor evenementen wordt er niet makkelijker op. De concurrentie van gratis evenementen is groot.
Valt je ticketverkoop wat tegen? Probeer dan deze 5 manieren om last minute toch nog je verkoop op te krikken.
1. Google Adwords
Nood aan een snelle push? Investeer dan in Google Adwords. Zorg voor een heel specifieke selectie van keywords en beperk je geografische bereik. Mensen maken toch niet graag verre verplaatsingen.
2. Social ads
Adverteren op sociale netwerken werkt. Kies voor die sociale netwerken waar je potentiële publiek aanwezig is. Organiseer je een concert? Probeer Facebook (test zeker ook de uitgebreide targetting mogelijkheden!). Gaat het om een productlancering? Kies voor Twitter. Is het een zakelijk congres? Ga dan eerder voor bijvoorbeeld LinkedIn. Als je sneller tickets wil verkopen, ontwikkel dan een landingspagina om de conversie van de gegenereerde impressies te stimuleren. Adverteren op sociale netwerken is eenvoudiger en gemakkelijker dan Google Adwords.
3. E-mailmarketing
Als je niet over een goede e-mailmarketingstrategie beschikt, kan dat één van de redenen zijn waarom je verkoop niet goed loopt. E-mail blijft immers een uiterst belangrijke tool voor ticketverkoop. Doe je toch aan voldoende e-mailmarketing is het nu de moment om je campagne te evalueren aan de hand van bijvoorbeeld Google Analytics. Als je geen e-mailmachine hebt, gebruik dan tools zoals Mailchimp, een performante tool voor een succesvolle e-mailcampagne. Bedenk commercieel aantrekkelijke aanbiedingen die je helpen meer te verkopen. Wees voorzichtig met kortingen. Je zou daarmee wel eens tegen de schenen kunnen schoppen van mensen die al een ticket hebben gekocht. Probeer eerder iets extra's te bieden om de verkoop te stimuleren. Een 'Bring a friend' aanbieding voor bestaande klanten is vaak een goede tactiek om meer tickets te verkopen.
4. Zoek blogger als partners
Maak een lijst met de meest relevante bloggers in jouw interessegebied. Geef bloggers die jouw event adverteren een mooie commissie op de verkoop die via hun blog komt. Of nodig hen uit om gratis naar je event te komen. Let wel: contacteer bloggers één voor één. Stuur geen standaard berichtjes naar massaal veel bloggers. Dat vinden ze beledigend. Neem de moeite om hun blog te lezen en om hen te leren kennen door de 'About'-pagina te lezen. Contacteer elke blogger apart op de manier die hij in zijn blog aangeeft. Door bijvoorbeeld zijn contactformulier in te vullen. Gebruik dat eerder dan hem de vraag te sturen op zijn privé e-mailadres. Als de blogger een Twitter-account heeft, volg hem dan ook op Twitter. Dat werkt vaak.
5. Huur last minute een verbluffende spreker
Meestal willen we wel betalen voor een evenement om een echte ster te zien optreden. Organiseer je een congres, bekijk dan toch eens of het niet de moeite loont om last minute toch die topspreker in te huren. Pak hier mee uit in je volgende e-mailcampagne. Mensen zijn misschien wél bereid om te betalen voor die topspreker. Gaat het om een concert, nodig dan een gastzanger uit. Is het een productlancering, spreek dan een VIP aan die lustig twittert over zijn deelname aan jouw event en zo ook anderen aanzet om te komen.
Conclusie
Deze vijf manieren zijn bewezen snelle tactieken om je tanende ticketverkoop een echte boost te geven. Denk er wel aan van ze voortaan van in het begin in je marketingstrategie te integreren.