10 vragen die je jezelf moet stellen voor elke presentatie

10 vragen die je jezelf moet stellen voor elke presentatie

Een van de manieren om je te laten opmerken bij je klanten, collega's en je concurrenten is door efficiënte en opgemerkte presentaties te geven.

 

Om tot die uitmuntende presentatie te komen die een blijvende (goede) indruk zal nalaten moet je jezelf telkens volgende 10 vragen stellen:

 

  • Wie is mijn publiek? Wanneer je voor een nieuw publiek spreekt is het goed om te weten wie ze zijn. Wat is hun profiel? Waarom zouden ze geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt? Hoe meer je over je publiek te weten komt, hoe makkelijker je met hen kan connecteren.
  • Wat is mijn doel? Schrijf EEN zin die het doel van je presentatie omschrijft. Wees kristalhelder omtrent wat jij wil dat je publiek van je presentatie mee naar huis neemt.
  • Wat is mijn mening over het onderwerp? Schrijf EEN zin die duidelijk jouw standpunt over het onderwerp omschrijft.
  • Wat zijn de voordelen voor mijn publiek? Maak een lijst met alle voordelen die je publiek zal genieten indien ze doen wat jij hen vertelt. Mensen moeten goed de positieve resultaten begrijpen die hen zullen te beurt vallen wanneer ze doen wat jij zegt.
  • Wat zijn de gevolgen wanneer ze dat niet doen? Sommige zaken zijn makkelijker te verstaan wanneer je hen uitlegt wat er zal gebeuren wanneer ze niet doen wat je hen voorstelt. Mensen weten bijvoorbeeld dat op tijd komen voordelen heeft, maar hen uitleggen dat te laat komen als onbeleefd, onverantwoodelijk en onrespectvol overkomt, heeft vaak meer effect.
  • Wat zijn de hoofdpunten van mijn speech? Bereid een document voor waarin de hoofdpunten van je presentatie staan. Denk goed na en schrijf alles op wat in je opkomt. Organiseer die lijst dan in logische volgorde.
  • Heb ik interessante quotes en ondersteunende informatie? Voeg zaken toe die je bewijsvoering ondersteunen en meer bewijskracht geven.
  • Is er een verhaal dat ik kan vertellen om mijn punt te maken? Mensen houden van verhalen. Bouw een anekdote of passende illustratie in je betoog in.
  • Welke actie verwacht ik dat mijn publiek na mijn presentatie onderneemt?
  • Met welke positieve conclusie kan ik mijn voordracht best beëindigen?

 

Andere tips

  • Wanneer je wordt uitgenodigd om voor een publiek te spreken, mag je eigenlijk niet weigeren. Mensen groeien het meest wanneer ze uit hun comfortzone treden.
  • Oefen je presentatie op voorhand, voor een videocamera. Visueel hulpmateriaal is belangrijk; oogcontact met je publiek, een goed voorkomen en zelfvertrouwen zijn dat nog meer.
  • Dale Carnegie zei ooit: "Er zijn altijd drie presentaties, degen die je hebt geoefend, degene die je geeft en degene die je had gehoopt te geven"

Bron: express.be

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties