Belastingwet zet eventsector op z'n kop - DOSSIER

Belastingwet zet eventsector op z'n kop - DOSSIER

In Nederland wordt de nieuwe werkkostenregeling vanaf 1 januari 2011 van kracht. De toepassing hiervan zou wel eens serieuze impact kunnen hebben op de evenenementen- sector.

 

Ontdek in dit dossier waar het precies over gaat en vooral hoe je mogelijke problemen kunt oplossen!

 

Wat?

Elke vergoeding die een bedrijf aan zijn werknemers geeft en tot het loon behoort, wordt vanaf 1 januari 2011 opgenomen in de nieuwe werkkostenregeling. Concreet betekent dat, dat maximaal 1,4% van wat een bedrijf aan lonen uitkeert, belastingvrij als extra vergoeding gegeven mag worden. Het gedeelte boven dit percentage wordt onherroepelijk met 80% belast. Een voorbeeld: een onderneming heeft een totale jaarlijkse loonkost van 500.000 euro. Dat geeft dit bedrijf een 'vrije ruimte' van 7.000 euro per jaar (1,4% van de loonkost). Als meer wordt uitgegeven aan extra vergoedingen dan beschikbaar in de 'vrije ruimte', dan geldt voortaan een eindheffing van 80%.

 

Elke onderneming kan tot en met 2013 nog kiezen om al dan niet van deze nieuwe regeling gebruik te maken. De keuze wordt automatisch duidelijk in de boekhouding en moet dus niet apart aan de belastingdienst gemeld worden. Vanaf 1 januari 2014 wordt de regeling definitief van toepassing.

 

Waarom?

De Nederlandse belastingdienst ziet uiteraard een aantal voordelen in de nieuwe werkkostenregeling. Zo is een vast percentage duidelijk en overzichtelijk, biedt de regeling bedrijven meer vrijheid (zo moet de werknemer bv. niet eerst kosten maken zodat bonnen of betalingsbewijzen achterwege kunnen blijven) en wordt de administratieve last beperkt omdat de extra vergoedingen enkel in de boekhouding moeten worden opgenomen (en niet meer per werknemer in de loonadministratie).

 

Impact?

Omdat de onbelastbare voordelen voor werknemers beperkt worden tot 1,4% van de jaarlijkse loonkost, vreest de eventsector dat er al snel beknibbeld zal worden op incentives, personeelsfeesten, teambuildings, nieuwjaarsrecepties, … De impact van deze besparingen voor evenementenbureau's is mogelijk niet te overzien. Sommige voorspellingen wagen zich aan grote dalingen in het aantal bestellingen en aan aanzienlijk jobverlies in de (aanverwante) sectoren.

 

Omzeilen?

Wat kan je doen om je klanten toch te overtuigen te blijven kiezen voor een bedrijfsuitje of bedrijfsfeest? Je kunt aanraden om de invulling ervan lichtjes aan te passen en de naam ervan te veranderen in bijvoorbeeld 'cursus' of 'studiereis'. Die vallen immers niet onder de nieuwe regeling. Kortom; wees creatief en benadruk het zakelijk karakter van het evenement! Zorg er daarbij wel voor dat je factuur correct blijft (schriftvervalsing is strafbaar!). Daarnaast kan een werkgever nog steeds gebruik maken van andere onbelaste gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen (bv. transportkosten met openbaar of eigen vervoer, studiekosten, verhuiskosten, werkkleding, professioneel telefoongebruik, ...).

 

Ook kan de cafetariaregeling (brutoloon omzetten in onbelaste vergoeding) uitgebreid worden naar bijvoorbeeld het fietsgebruik. Daarbij moet een bedrijf wel opletten omdat deze cafetariaregeling een lager brutoloon (en dus ook een lagere vrije ruimte) tot gevolg kan hebben. Dat kan eenvoudig omzeild worden door bijvoorbeeld een gedeelte van het brutoloon te vervangen door een onbelaste vergoeding voor reiskosten.

 

Belangrijk voor bedrijven: Hoe ga je te werk?

 

  • Bepaal eerst of de vergoeding die je een werknemer geeft loon is of niet. De werkkostenregeling is namelijk enkel van toepassing voor loon.
  • Bepaal of je de vergoeding uitkeert als loon of onderbrengt in de vrije ruimte. Let op: bepaalde voordelen, zoals een auto van de zaak of een dienstwoning, worden steeds uitgekeerd als loon.
  • Bereken 80% loonbelasting over het bedrag buiten de vrije ruimte.

Meer gedetailleerde informatie vind je op www.belastingdienst.nl

 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties