2 eenvoudige regels voor succesvolle presentaties

2 eenvoudige regels voor succesvolle presentaties

De meeste presentaties gaan de mist in omdat de presentator twee zaken niet serieus genoeg neemt.

 

Deze twee zaken zijn dermate belangrijk dat wie ze wel onder de knie heeft, zijn kansen op succes bij het spreken aanzienlijk doet stijgen.

 

 

Regel 1. Ken je publiek

Presentaties zijn bedoeld voor het publiek, niet voor de spreker. Om hoe laat spreek ik? Hoeveel mensen zullen mijn presentatie bijwonen? Spreek ik voor of na etenstijd? Hebben ze al andere sprekers gehoord? Het antwoord op deze vragen beïnvloedt de lengte, de stijl en de inhoud van je presentatie. Wie vroeg op de dag spreekt wordt geconfronteerd met een frisser publiek, dat ontvankelijker is voor complexe boodschappen; naarmate de dag vordert, vermindert die energie. Een grote groep moet meer worden ge-entertained dan een kleine groep. President Reagan hanteerde een eenvoudige stelregel voor speeches die na het eten volgden: 12 minuten, een paar grappen en ga zitten vooraleer je toeschouwers rechtstaan.

 

Nog belangrijker is te weten wie in je publiek zit. Wat zijn hun dromen? Waar zijn ze bang voor? Waar willen ze naartoe? Eens je de emotionele toestand van een publiek vat, kan je een op maat gemaakte presentatie voor hen maken. Sprekers die denken dat een standaard-presentatie voor iedere groep toehoorders kan worden gebruikt, slaan de bal mis.

 

 

Regel 2: Vertel je publiek één ding en niet meer dan dat

Met deze regel hebben sprekers het moeilijk en toch is hij essentiëel. Spreken is een hoogst inefficiënt communicatiemiddel omdat we gewoon vergeten wat we horen. Volgens de meeste studies onthouden we amper 10 à 30% van wat ons wordt gezegd. We zijn snel afgeleid, verward en beetgenomen. Alles leidt ons af, tot de kleur van de das die de spreker draagt toe.

 

Hou het dus simpel, is de boodschap, al gebruiken de meeste sprekers de eerste de beste gelegenheid om hun publiek te overdonderen met gegevens, cijfers en details. We kunnen 5 zaken onthouden, maar daarna wordt het wazig... Er blijft dus maar een oplossing over: focus je presentatie op één enkel idée. Schrijf wat je wil gaan vertellen op en begin daarna alles weg te gommen wat dat idee niet ondersteunt.

 

Wie deze twee regels volgt zal zien dat zijn publiek zijn presentatie zal herinneren- tot zelfs zal toepassen wat het heeft gehoord. En is dat niet de essentie van elke speech?

Bron: express.be

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties