Het verkoopgesprek is goed verlopen. Je mag een offerte uitbrengen. Nu enkel de offerte nog en de deal is binnen. Of toch niet?
Vijf manieren om jouw offerte in de prullenmand te doen belanden.
1. Vragen van de klant negeren
Uiteraard weet je als 'expert' beter wat de klant wil. Je negeert zijn vragen en wensen totaal!
2. Stuur een standaardofferte
Een voorstel op maat is natuurlijk té veel werk. Je stuurt liever een standaard offerte, liefst met nietszeggende standaardzinnen zodat de boodschap zo onpersoonlijk mogelijk overkomt.
3. Stel jezelf goed voor
Jouw bedrijf is natuurlijk veel belangrijker dan dat van de klant. Vergeet dus zeker niet te vertellen hoe goed jullie zijn én begin elke alinea met 'wij' of jouw 'bedrijfsnaam'. De klant is immers maar bijzaak in de deal.
4. Som vooral héél veel kenmerken op
Overspoel de klant met kenmerken van uw product of dienst. Schrijf alles op waar je maar aan denken kunt. Ook al begrijpt de klant er niets van of interesseert het hem niet... Dan weet de klant tenminste precies wat hij krijgt.
5. Volg offertes zeker niet op
Als de offerte de deur uit is kan je relaxen. Het werk zit erop. De klant stuurt vanzelfsprekend de bestelbon door zonder dat je hem nog belt voor een woordje uitleg of opvolging.
Lees ook:
Bron: Managersonline, Bligg
ook handig: naam van bedrijf of klant verkeerd spellen.